Alfa Romeo Stelvion Launch Plus -versio on varustettu kaksois-ksenonajovaloilla.
Juha Peltonen
Koeajossa Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus: Italialainen herkkupala
Nopea SUV kantaa Italian markkinoilla nelivetoon viittaavaa Q4-tunnusta, joka löytyy myös Suomi-mallin takaluukusta.
Alfa Romeo Stelvio on toki katumaasturi, mutta mallimerkinnällä 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus varustettuna se on aitoon italialaiseen tapaan silkka ajajan auto – mallitunnus Velocehan tarkoittaa nopeaa.
Jo ohjauspyörässä vasemmalla oleva käynnistyspainike tuo mieleen aikoinaan Alfoissa olleen virtalukon, joka oli ohjauspylvään vasemmassa laidassa.
2,0-litraisen, ahtoilman jäähdyttimellä varustetun nelisylinterisen turbokoneen tarjoama kiihtyvyys on mukavan väkevää – Alfa Romeo Stelvio kiihtyy tehtaan mukaan nollasta sataan 5,7 sekunnissa.
Koeautossa oli valinnaisvarusteena näyttävä, ”valon mukaan vaihtuva” Visconti Green -ulkoväri (1 473 €). Takapaneelissa näkyy Italian markkinoiden Q4-tunnus.
Juha Peltonen
Kiihtyvyys saattaa kuitenkin yllättää kuljettajan erikoisella tavalla: neliveto miedontaa kiihtyvyystuntumaa, ja totuuden huomaa lähinnä nopeusmittarista. Nopeusmittari osoittautui maantien mittauspisteessä hyvinkin täsmälliseksi. Nopeasyklisessä koeajossa päästiin asialliseen 8,8 l/100 km -keskikulutukseen.
Mutta pari sanaa niistä käyntiäänistä! Niihin kaipaisimme silti tuntuvasti enemmän alfamaisen perinteistä murinaa, jota Alfan kaksilitraisista suihkutusmoottoreista on totuttu kuulemaan – vanhoista Alfan kaasutinkoneiden imuäänistä tietysti puhumattakaan. Nyt murinat ovat aivan liian vaimennettuja.
Lähtökohtaisesti takavetoinen
Jäykkä alustatuntuma on niin laadukas kuin mahdollista, ja sport-ajotila on mallin luonteen mukaisesti käytännössä varmasti useimpien mieleen. Ja vaikka asia ei normaaliin liikenteeseen millään tavoin liitykään, niin on mielenkiintoista tietää, että Alfa Romeo Stelvio pitää hallussaan SUV-mallien tämänhetkistä Nürburgringin Nordschleifen kierrosennätystä.
Kookkaiden päänäyttöjen selkeys miellyttää.
Juha Peltonen
Käynnistyspainike sijaitsee ohjauspyörässä. Se ei kuitenkaan tässä tapauksessa ole alfanpunainen.
Juha Peltonen
Etuistuimien antama sivuttaistuki lähentelee täydellistä.
Juha Peltonen
Takaistuimen reunapaikoilla on mukavasti polvitilaa.
Juha Peltonen
8,8-tuumaisen kosketusnäytön pystyy jakamaan useaan sektoriin.
Juha Peltonen
ZF:n 8-nopeuksinen momentinmuunnin-automaatti on lujarakenteinen, mutta D:n ja R:n kytkeminen edellyttää kaksoisklikkausta.
Juha Peltonen
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantiellä ja mutkaisilla osuuksilla alfamaisen täsmällinen, mutta kaistavahti on turhan hanakka. Alfa Romeo Stelvion Q4-nelivetojärjestelmässä on aktiivinen jakolaatikko, joka tarkkailee pito-olosuhteita.
Alfa Romeo Stelvio on lähtökohtaisesti takavetoinen, mutta jakolaatikko voi tarvittaessa siirtää enimmillään 50 prosenttia vedosta etupyörillä kevytrakenteisen etutasauspyörästön välityksellä.
Momentinmuuntimella toteutettu ZF:n 8-nopeuksinen automaattivaihteisto vaihtaa pykäliä hanakasti, mutta miinuksena on, että aloitustilanteissa laatikko edellyttää valitsimen kaksoisklikkausta.
Superluokan etuistuimet
Alfamaisen selkeät ja kookkaat pyöreät, analogiset päämittarit miellyttävät nopealukuisuudellaan – kaikkiaan Stelviossa on erittäin tyypillinen brändin kojelauta. Vaikka 8,8-tuumainen kosketusnäyttö on melko pieni, sen pystyy jakamaan useaan osaan, ja esimerkiksi karttanäytön voi pitää halutessaan täysimittaisena.
Alfa Connect -multimedia sekä navigointi toimivat yllättävän helposti. Kosketusnäytöllä on Alfa Romeo Stelvion erikoisuutena myös nk. Technical Gauges, ”tekniset näytöt”, joissa osoitetaan Alfa Romeo Giulian tapaan näyttöpalkkeina öljynpaine, ahtopaine ja vääntömomentti.
Sähkötoimisen takaluukun takana on varsin mukavan kokoinen tavaratila.
Juha Peltonen
Harman Kardonin laadukas äänentoistojärjestelmä puhaltelee laadukkaita säveliä 900 watin vahvistimen, Logic7 Surround -äänikuvan subbarin ja 14 kaiuttimen voimin.
Kahdeksaan suuntaan sähkösäätöisten etuistuimien sivuttaistuki on parhaasta päästä, ja istuintuntuman kruunaavat molemmilla puolilla mekaanisesti säädettävät reisityynyt. Kuljettajan istuimeen sisältyy kolme muistipaikkaa. Mustan nahkaverhoilun vuoksi istuinviilennys olisi kuitenkin olennaisen tärkeä varuste helteellä.
Alfa Romeo Stelvion takaistuimelle on nopea siirtyä tarpeeksi reiluun kulmaan avautuvista takaovista. Reunapaikoilla riittää hyvin polvi- ja pääntilaa, mutta keskelle ei mahdu korotetun keskitunnelin ja konsolin asemoinnin takia ainakaan aikuinen.
Vaikka Alfa Romeo Stelvio on urheilullinen katumaasturi, niin sen tavaratila on parahultainen: vähimmillään järjestyy 525 litraa avaraa lääniä, ja enimmillään sitä saadaan 1 600 litraa. Sähköisessä luukussa on myös hands free -toiminto. Mallilla saa vetää 1,6-tonnista jarrullista perävaunua.
Moottori on sijoitettu painonjakauman kannalta edullisesti etuakseliston taakse.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 HP AT8 AWD Veloce Launch Plus
Moottori
R4, turbo, 1995 cm3, 206 kW (280 hv)/5250 r/min, 400 Nm/2250 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 5,7 s, huippunopeus 230 km/h
Kulutus
9,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
208 g/km
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4687, l. 1903, k. 1632 mm, akseliväli 2818 mm, omamassa 1600 kg, kokonaismassa 2350 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 525–1600 l, tankki 64 l
Hinta
77 990 euroa, koeajoauto 79 463 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Yhdistettyä italialaista ylellisyyttä
Epokselta lattiakaiutin
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN