Sähköisen BMW iX3:n tunnistaa umpeen ”muuratuista” munuaisista.
Toni Lindström
Koeajossa BMW iX3 Charged Plus: Sähköinen välimalli
BMW iX3 on muunnettu sähköautoksi vastaavasta polttomoottorimallista. Pääosin versiointi on onnistunut, mutta osa uusimmista sähköautoille tyypillisistä ominaisuuksista jää uupumaan.
Välimalliksi BMW iX3:n tekee sen suora muunnos BMW X3:sta, joka on niittänyt mainetta ja menestystä katumaasturien kilpailulla kentällä. Polttomoottori on korvattu taakse sijoitetulla sähkömoottorilla, mutta silmillä havaittavat erot näiden mallien välillä ovat hyvin pienet.
Ulkoapäin katsottaessa huomaa, että etusäleikön merkille tunnusomaiset munuaiset on suljettu muovisilla suojilla ja vanteet on muotoiltu aerodynaamisesti. Tarkemmin silmäillessä voi erottaa myös sähköisyydestä kertovat siniset i-kirjaimet perässä ja etulokasuojissa.
Sisätiloiltaan ja mitoiltaan BMW iX3 ja BMW X3 ovat hyvin yhtenevät. Sama ominaisuus koskee myös hallintalaitteiden sijoittelua sekä kojelautaa ja mittaristoa – raikkaita tai muita yllätyksiä ei ole mukaan ympätty.
Takaluukun pieni sininen i-kirjain kertoo sähköisestä voimalinjasta. Myös aerodynaamisiksi muotoillut vanteet puhuvat sähköistä muotokieltä.
Toni Lindström
Sisänäkymän osalta BMW iX3 ei juurikaan eroa vastaavasta polttomoottoriversiosta. Pienet ja hillityt siniset tehostenauhat ovat näkyvin ero.
Toni Lindström
Ajosuunnanvalitsin on tuttua BMW:tä ryyditettynä sinisellä nauhalla. Myös muut painikkeet ovat tutuilla paikoilla.
Toni Lindström
BMW pelaa selvästi varman päälle Kiinassa valmistettavan BMW iX3:n kanssa. Merkin seuraava sähköinen uutuus BMW iX onkin sitten jo alusta asti sähköautoksi suunniteltu, kuten on myös vuonna 2013 esitelty i3.
Mutta löytyy sähköisen ja polttomoottorisen BMW X3:n välillä myös eroja.
Voimalinja kunnossa
BMW iX3:ssa sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja auton saa vain takavetoisena. Nelivetomallia ei ole edes tulossa vaihtoehdoksi, mikä sekin kertonee välimallin luonteesta.
Mutta sähkömoottorin ja suurehkon katumaasturin liitto on miellyttävä yhdistelmä. Vaikka autolla on painoa reilut 2 200 kiloa, sen käsittely on 286-hevosvoimaisen sähkömoottorin avulla kevyttä.
Käsiteltävyyteen ja liikkeellelähtöihin luo ripeää keveyttä myös 400 newtonmetrin vääntö, joka on toki tyypillistä kaikille sähköistetyille autoille.
Ajaminen ainakin kaupungissa on mahdollista, ja myös palkitsevaa, yhden polkimen taktiikalla. Energian talteenotto on haluttaessa sen verran tehokasta, että jarrupoljinta ei juuri tarvitse painella, kun on totutellut kaasupolkimen noston vaikutuksiin.
Kulutus vaihtelee
Sähköautojen kulutuksesta ja toimintamatkasta on riittänyt – ja riittää jatkossakin – puhetta. Tämä ilmiö on perusteltua, sillä WLTP-normimittaustavalla saadut kulutukset ovat monesti kaukana käytännön kulutuksesta ja toimintamatkasta. Poikkeamiin vaikuttavien tekijöiden listalle kuuluvat lämpötila, valittu ajotila ja tietysti myös ajotapa nopeuksineen.
Erittäin selkeä ja helppolukuinen mittarinäyttö tarjoaa riittävästi ajamiseen liittyvää informaatiota.
Toni Lindström
BMW luottaa vielä nykytyyliin verrattuna vaatimattoman kokoiseen infonäyttöön. Järjestelmän käyttö on selkeää ja toimivaa.
Toni Lindström
BMW iX3 on varustettu 80 kilowattitunnin ajoakulla. Mallin WLTP-arvot ovat 453 kilometrin toimintamatka ja 18,9 kWh/100 km kulutus. Kun sitten autolla lähdetään tien päälle ja moottoritienopeuksiin, on tilanne hyvin toinen.
Alle satasen vauhdissa kulutus pysyy mittarin mukaan 18–19 kWh:n tietämillä, mutta kun nopeutta lisätään, kulutus nousee selvästi ja toimintamatka sulaa silmissä.
Toimintamatkan kutistuessa hiipii kuljettajan mieleen ajatus seuraavasta latauspaikasta. Kun kyseessä on pidempi siirtymä, niin tunne ei kyllä nosta matkafiilistä. No, hyvällä suunnittelulla voi pelastaa paljon, jos vain latauspaikkoja on vapaina ja toimintakuntoisina.
Toisaalta sitten kaupunkiajossa tehokkaan energian talteenoton avittamana päästään pieneen kulutukseen, joka vaikuttaa positiivisesti toimintamatkan säilymiseen.
Vaikuttaakin siltä, että auton ominaisuudet kulutuksen osalta ovat parhaimmillaan juuri kaupungissa ja taajamissa, jossa se kuluttaa sähköä jopa yllättävän vähän.
BMW:n etuistuimet ovat tunnetusti kaikin puolin korkealuokkaiset.
Toni Lindström
Takaistuin on muodoltaan varsin tasainen.
Toni Lindström
Käytettäessä pikalatauksessa auton suurinta mahdollistavaa tehoa 150 kilowattia, niin latausajaksi 0–80 prosenttia luvataan 34 minuuttia. Se on kelvollinen lukema, vaikka se jääkin uusimmista tulokkaista.
Äänetön, mutta levoton
BMW:t ovat luoneet mainettaan ohjauksen ja ajotuntuman avulla. Näiden ominaisuuksien osalta iX3 yllättää ikävästi, sillä sen ohjaus tuntuu yllättävän levottomalta ja jopa kiikkerältä.
Ohjauksen levoton tuntuma tulee esiin erityisesti sillioin, kun ajoavustimet on kytketty päälle. Auto tuntuu reagoivan kaikkiin uriin ja lähtevän vetelemään omille teilleen. Autonomisempaan ajoon tarkoitetut avustimet eivät tunnu jostakin syystä istuvan yhteen BMW iX3:n ohjauksen kanssa.
Tavaratila tarjoaa normiasennossa tilaa 510 litraa.
Toni Lindström
Muilta osin matkanteko on äänettömän miellyttävää. Katumaasturin korin muodoista huolimatta ei sisälle kuulu huonollakaan asvaltilla rohinoita.
Ohjaustuntuman puutteet ovat kiusallinen ominaisuus, sillä muuten auto on miellyttävä käsitellä. Kevyt ohjaus toimii kaupunkipyörityksissä mukavasti, ja vaikka BMW iX3:lla on kokoa, se on helppo sovitella parkkihallien ruutuihin.
Pekka Kaidesoja, kuvat Toni Lindström
BMW iX3 Charged Plus
Moottori
sähkömoottori taka-akselilla, 210 kW (288 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,8 s, huippunopeus 180 km/h
Kulutus
18,9 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
0 g/km
Ajoakku
litiumioni 80/74 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka
453 km
Sisäinen laturi
11 kW (3 x 16 A)
Latausnopeus
7,5 h (Type 2)
Voimansiirto
A, takaveto
Mitat
p. 4734, l. 1891, k. 1668 mm, akseliväli 2864 mm, omamassa 2864 kg, vatomassa 750/750 kg, tavaratila 510–1600 l
Hinta
76 942 euroa, koeajoauto 77 606 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
OePhi Tanskasta
Heretic The AMP
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Thalian transformaatio
Mola Mola Perca
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN