Kolmannen polven Dacia Sandero on käytännöllinen ja sekä jousitukseltaan että ohjaukseltaan erittäin mukava auto.
Juha Peltonen
Koeajossa Dacia Sandero TCe 90 A Comfort: Pirteä perusauto
Dacia Sanderoon on helppo ihastua nimenomaan Hatchbackin yksinkertaisen toimivuuden, mutta myös laadukkaan viimeistelyn ansiosta.
Dacia Sanderon alkutarinaa voidaan pitää meikäläisittäin lähes eksoottisena: ensimmäisen polven mallisto luotiin nimittäin alun pitäen Etelä-Amerikan markkinoille, ja mallin myynti alkoi Euroopassa vuonna 2008. Nyt on edetty jo kolmanteen sukupolveen.
Vaikka uusin Dacia Sandero on määrätyllä tavalla perinteinen, niin juuri siinä piilee sen suuri vahvuus, ja siksi se miellyttää monia. Dacia Sanderon parissa ei tarvitse opiskella tuhatsivuista multimedia-lisäohjekirjaa, vaan toiminnot ovat selkeästi esillä.
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on myös takana ledivalot.
Juha Peltonen
Comfort-varusteluun kuuluvat 15-tuumaiset teräsvanteet pölykapselein.
Juha Peltonen
Matkustamon viimeistely on tasokasta, ja kojelaudan etuosa on tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Kosketusnäyttö on 8-tuumainen. Suomenkieliseen multimediajärjestelmään kuuluu muun muassa radio, neljä kaiutinta, älypuhelinpeilausvalmius ja radion kaukosäätö ohjauspyörässä. Dacia Sanderon CVT-vaihteisto merkitsee perusautossa tuntuvaa lisämukavuutta.
Juha Peltonen
Pehmustettua pintaa.
Juha Peltonen
Tanakat etuistuimet antavat kohtuullisen hyvin sivuttaistukea. Istuintyyny on pituudeltaan asiallinen.
Juha Peltonen
Takana on sopivan runsaasti polvi- ja pääntilaa.
Juha Peltonen
Dacia Sanderon hinnat starttaavat 12 399 eurosta, ja Access-varusteltu Dacia Sandero on tällä hetkellä (2021) Suomen edullisin henkilöauto. Testiauton lähtöhinta on Comfort-automaattina 16 399 euroa.
Varusteltuna Dacia Sandero ei vaikuta millään muotoa perusautolta, vaan siihen siunaantuu parhaalla varustetasolla ominaisuuksia monipuolisesti. Testiauton lisävarusteisiin lukeutuivat katvealueen valvonta, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä, multimediajärjestelmä, metalliväri ja varapyörä – näille varusteille kertyi lisähintaa noin 2 000 euroa.
CVT on mainio valinta
Dacia Sanderon parhaisiin ominaisuuksiin lukeutuu Renaultin 3-sylinterinen turbomoottori, joka kiertää mieltä ylentävän nöyrästi, mutta joka myös vääntää alhaalta. Melutaso pysyy tasanopeudella mukavan etäisenä, eikä se kohoa kiihdytyksissäkään liialliseksi, kunhan muistaa käyttää CVT-automaattivaihteiston kierroksia oikeaoppisesti.
Automaattivaihteisen TCe 90:n huippuvääntö 142 Nm/3 750 r/min on nimellisesti alhaisempi kuin manuaalivaihteisen 160 newtonmetriä. Tehoa saadaan 90 arkikäyttöön valjastettua hevosvoimaa.
CVT-tyyppinen portaaton automaattivaihteisto vaihtaa erittäin pehmeästi, ja kiihtyvyys on odottamattoman reippaan tuntuista. Vaikka tehdas ilmoittaa kiihtyvyyslukemaksi nollasta sataan maltilliset 13,4 sekuntia, niin käytännössä tilanne on se, mikä usein on muillakin CVT-vaihteisilla autoilla: muut jäävät liikennevaloissa kuin seinään.
CVT onkin juhlava mukavuusvaruste tällaisessa perustason autossa, ajoi sillä sitten kaupungissa tai maantiellä. Auton ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli kaupunkiajossa 6,7 l/100 km – mallin WLTP-keskikulutus on 5,8 l/100 km.
Ohjauksen keskialuetuntuma on maantieajossa varsin tunnokas ollakseen sähköisesti tehostettu, ja siihen on selityksenä nopeuden mukaan muuttuva ohjaustehostus. Millaiseksi muodostui yleinen ajofiilis Sanderolla parin päivän jälkeen? Lähes juhlavaksi, vaikka kyseessä on ihan perusauto. Tunnelmaan vaikuttivat vakaa jousitus ja miellyttävä ohjauksen keskialuetuntuma. Lisäksi auton kääntöympyrän halkaisija osoittautuu miellyttävän kompaktiksi. Miinusta tuli siitä, että lähi- ja kaukovalojen keskinäinen ero tuntuu turhan suurelta.
Perinteiset päänäytöt
Matkustamon viimeistely on tasokasta, eikä missään ilmene edullisen hintaluokan vaikutelmaa. Päin vastoin, kojelaudan etuosa on jopa tässä hintaluokassa epätavallisen paksusti pehmustettu. Pyöreät, analogiset ja kookkaat päämittarit ovat aivan parhaasta päästä.
Samat näytöt ovat tuttuja esimerkiksi Renault Express -pikkupakettiautosta. Perinteinen virtalukko ja kokoon taittumaton virta-avain ovat nostalgisia yksityiskohtia.
TCe 90 on napakka 3-sylinterinen turbomoottori.
Juha Peltonen
Suurin tavaratila ei ole tasapintainen, mutta kontissa on hyödyllistä syvyyttä.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfortissa on led-ajovalot.
Juha Peltonen
Ilmastoinnin säätimet ovat nopeakäyttöisesti mekaaniset säätöpyörät, ja ilmastointi kytketään mekaanisesta painikkeesta. USB-portteja on edessä matkustaville kaksi, joista toinen on sijoitettu kojelaudan yläosaan kosketusnäytön viereen kuljettajan puolelle.
8-tuumainen kosketusnäyttö on värikylläinen ja navigaattorin opastus luontevaa. Dacia Sanderossa on auton hintaluokkaan nähden myös laadukas radion äänentoisto.
Ohjauspyörässä on korkeussäädön ohella myös syvyyssäätö. Tanakat etuistuimet tarjoavat kohtuullisen hyvän sivuttaistuen, ja istuintyyny on pituudeltaan asiallinen. Etuturvavöissä ei valitettavasti ole korkeussäätöä, mutta onneksi kuljettaja pystyy kompensoimaan tilannetta istuimensa korkeussäädöllä.
Takaistuimelle on nopea kulkea takaovien avautuessa riittävään kulmaan. Polvi- ja pääntilaa jää takana sopivan runsaasti myös pidemmille matkalaisille.
Testiauton perustavaratila oli hyödyllisen syvä. Suurinta tavaratilaa saadaan 1 455 litraa, mutta laajennus ei ole tasapohjainen. Myös vaunun veto luonnistuu, kunhan jarrullinen kärry ei ole yli 1,1-tonninen.
Juha Peltonen
Dacia Sandero TCe 90 A Comfort
Moottori
R3, turbo, 999 cm3, 67 kW (90 hv)/5000 r/min, 142 Nm/3750 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 13,4 s, huippunopeus 169 km/h
Kulutus
5,8 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
132 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 4088, l. 1848, k. 1499 mm, akseliväli 2604 mm, maavara 162 mm, omamassa 1197 kg, kantavuus 464 kg, vetomassa 1100/585 kg, tavaratila 310–1455 l, tankki 50 l
Hinta
16 399 euroa, koeajoauto 18 319 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Epokselta lattiakaiutin
Uusi Totem LOON
Muotoilija, tekstiilisuunnittelija Erja Hirvi: ”Haaveilu on asia, jota kaikkien pitäisi harrastaa, sillä se luo toivoa”
Accuphasen uusi a-luokkainen
Uusi Atoll-phonoaste
MoFilta lattiakaiutin
OePhi Tanskasta
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
5 VUOTTA SITTEN...
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN