Tehokkaat premium-lediajovalot ja dynaamiset vilkut lukeutuvat lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Koeajossa Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S: Kissaperheen moniosaaja
Miten 3-sylinterisestä turbomoottorista saadaan vääntöä 540 newtonmetriä? Ottamalla peliin pieni sähköinen apulainen.
Ian Callumin muotoilema E-Pace on teknisesti läheistä sukua muun muassa Range Rover Evoquelle. Sen vauhdikkaassa, mutta samalla tarkoituksenmukaisessa ulkomuodossa korostuvat lyhyet koriylitykset ja Jaguarille ominainen jäähdyttimen säleikkö – sekä etuovia pimeällä avattaessa maahan heijastuvat hauskat valokuviot, joissa jaguaarinpentu seuraa emoa.
Normioloissa takavetoinen
Jaguar E-Pacen suorituskyky on mainiota luokkaa: nollasta sataan taipuu tehtaan mittausten mukaan 6,5 sekunnissa, ohitukset sujuvat sähkömoottorin säestyksellä ripeästi, ja siirtyminen polttomoottorilta sähkömoottoritoimintoon ja toisinpäin sujuu pehmeästi.
Fuji White -värisessä E-Pace-pistokehybridissä on jaguarimaisen matalat takavalot. Sähköinen takaluukku on lisävaruste.
Juha Peltonen
Järjestelmävääntöä saadaan muhkeat 540 newtonmetriä. Ei tulisi hetikään sellainen lukema mieleen, kun kierrosherkkä bensiinimoottori on kuitenkin vain 3-sylinterinen – huolimatta reilusta 197 hevosvoiman lukemastaan! Mutta kokonaistulos saavutetaan 109 hevosvoiman sähkömoottorin lisäavulla, siinä ”salaisuus”.
Pelkällä sähköllä voidaan edetä ihanneolosuhteissa jopa 59 kilometriä – pääsin talvioloissa asialliseen 47 kilometriin. Mode 2 -kotilatauskaapeli on hieman yllättäen lisähintainen.
Kojelauta on selväpiirteisyydessään helppokäyttöinen.
Juha Peltonen
Deep Garnet -erikoisnahkaverhoilu näyttää tyylikkäältä. Etuistuimien sivuttaistuki on moitteeton.
Juha Peltonen
Takaistuimella on mukava matkustaa. Sisäänkäynti sujuu vaivattomasti.
Juha Peltonen
11,4-tuumaisen kosketusnäytön käytettävyys on selkeää, ja värimaailma sekä fontti ovat brittiläisen hienostuneet.
Juha Peltonen
Pistokehybridissä on 3-sylinterisen turbomoottori seurana sähkömoottori. Yhdistelmä varmistaa 309 hevosvoiman järjestelmätehon ja 540 newtonmetrin järjestelmäväännön.
Juha Peltonen
Tavaratilaa saadaan enimmillään lähes 1,4 kuutiota. Latauskaapelit saa piiloon tavaratilan lattian alaiseen tilaan.
Juha Peltonen
Jaguar E-Pace -hybridi etenee erinomaisen räyhäkkäästi lumessa. Neliveto kytkeytyy nopeasti automaattisesti. Normaaliolosuhteissa E-Pace on takavetoinen, ja silloin 90 prosenttia voimasta välittyy takapyörille.
Näin pyritään siihen, että perinteisten Jaguarien takavetotunnelma säilyy tiettyyn rajaan saakka, jolloin myös etupyörät liittyvät järjestävään seuraan. Heti, kun nelivetoa ei tarvita, veto palaa takapyörille. Kyseessä on Intelligent Driveline Dynamics AWD -nelivetojärjestelmä.
Jaguar E-Pace ei olisi Jaguar-brändin edustaja, jos se ei tarjoaisi todella täsmällistä ohjauksen keskialuetuntumaa. Jousitus ei kadota matkamukavuuttaan edes dynaamisessa urheiluajotilassa.
Kamerapohjainen taustapeili
Kojelaudan olemus on brändin tyylin mukainen ja miellyttävä. Mittaristo on selkeä. Lämmityssäätimet ovat helppokäyttöiset, mekaaniset säätöpyörät. Vastaavasti tuuletuspuhallusta saattaa aluksi olla hankala paikallistaa — selitys löytyy säätöpyörän alalaidan pikkutekstistä Push/Pull – eli vetämällä kiertosäädintä saa esiin puhallusnopeuden, ja painamalla näytölle istuinlämmitys.
Ratkaisu toimii kyllä ihan selkeästi, kun sitä on pari kertaa kokeillut, eikä näin jouduta välttämättä hakemaan toimintoja kosketusnäytön alivalikoista.
Kookas 12,3-tuumainen kosketusnäyttö on grafiikaltaan ja värimaailmaltaan brittiläisen hienostunut. Multimedian valikot ovat suomenkieliset. Navigointilaitteen ohjelmointi sujuu suoraviivaisen selkeästi, ja reittiopastus on luontevaa.
Älypuhelimen integrointi sujuu mutkattomasti, ja esimerkiksi ulkomaisten radioasemien streaming-kuuntelu luonnistuu muhkeasointisen Meridian-audiojärjestelmän avulla tasokkaasti. Langaton lataus ja puhelinsignaalin vahvistus ovat lisähintaisia, mutta ilman muuta kannattavia hankintoja.
Koeajoautossa ollut lisähintainen Cold Climate Package sisältää nahkakehäisen R Dynamic -ohjauspyörän ohella ohjauspyörän tehokkaan lämmityksen, lämmitettävät lasinpesurien suuttimet ja lämmitettävän tuulilasin – kaikki mitä olennaisimpia varusteita Suomen talvessa.
Kamerapohjainen taustapeili osoittaa taustanäkymän tehostetun laajakulmaisena. Ihan jokainen käyttäjä ei välttämättä totu sen antaman erityisterävän kuvan olemukseen, mutta se onkin makuasia. Siksi on kätevää, että näkymän pystyy halutessaan vaihtamaan sormenliikkeellä perinteiseksi taustapeiliksi.
Tilaa ja vetokykyä
Ajoasennosta säätää helposti ykköstasoisen – Jaguarilla on tässäkin kohdin tehty kotiläksyt kunnolla. Sähkösäätöiset penkit antavat kunnollisen sivuttaistuen, ja istuintyyny on sopivan mittainen myös pitkille ihmisille. Istuinlämmittimien kytkeminen kosketusnäytön alivalikosta sujuu tosin tarpeettoman monivaiheisesti.
Takaistuimella on hyvin tilaa myös pitkäjalkaisille matkustajille, ja sisäänkäynti sujuu helposti takaovien avautuessa riittävään kulmaan.
Tavaratilasta, joka vetää 601–1 386 litraa, saa selkänojat taittaen tasapohjaisen. Testiyksilöön oli valittuna lisähintainen sähkötoiminen takaluukku. Pistokehybridillä saa vetää enimmillään 1 600-kiloista jarrullista perävaunua.
Juha Peltonen
Jaguar E-Pace P300e Plug-in Hybrid R-Dynamic S
Moottori
R3, turbo, 1498 cm3, 147 kW (197 hv)/5500 r/min, + sähkömoottori 80 kW (109 hv), 260 Nm; hybridijärjestelmä 227 kW (309 hv), 540 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,5 s, huippunopeus 216 km/h
Kulutus
1,4–1,6 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
44 g/km
Ajoakku
litiumioni 11,6 kWh
Toimintamatka sähköllä
59 km
Latausaika
1 h 40 min (80 %); 30 min (80 %, 32 kW)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4395, l. 1850, k. 1984 mm, akseliväli 2681 mm, maavara 212 mm, omamassa 2202 kg, kantavuus 497 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 601–1386 l,
tankki 57,6 l
Hinta
67 802 euroa, koeajoauto 72 295 euroa (2022)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
Thorens TP 160
TADin uusi referenssiesivahvistin
Kevyt magnetostaatti
Monitorikaiutin pieniwattisille putkivahvistimille
Koolla ei niin väliä
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN