Konepelti, kapeat lediajovalot ja jäähdyttimen säleikkö ovat uudenlaiset. Kori on pääosin alumiinia.
Juha Peltonen
Koeajossa Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport: Sähkövirstanpylväs
Jaguarin ensimmäisen pistokeladattava hybridi on varsin mielenkiintoinen tuttavuus.
Sporttisen näköistä 2021-mallista Jaguar F-Pacea tarkasteltaessa ei sovi unohtaa, että kyseessä on Jaguarin ensimmäinen pistokeladattava hybridi – malli on siis virstanpylväs.
Jaguar F-Pacessa on uudenlainen konepelti ja jäähdyttimen säleikkö. Keulan ilmettä korostavat niin ikään erittäin kapeat täys-lediajovalot. Takana on uudenlaisten leditakavalojen lisäksi uusi puskuri. Uudistukset tekevät entistäkin urheilullisemman näköisen crossoverin, joka on sitä myös luonteeltaan.
Sähköllä 43 kilometriä
Pistokeladattavissa hybrideissä kiinnostaa luonnollisesti aina sähköinen ajomatka. Pelkällä sähköllä päästään normimittausten mukaan etenemään 53 kilometriä. Pääosin maantieajoa nopeudella 80–100 km/h pääsimme sähköllä 43 kilometriä, mikä ei ollut lainkaan hullumpi saavutus.
Myös takapaneelissa luotetaan leditekniikkaan. Takaluukku on sähkötoiminen. Jaguar F-Pacen piirsi alkujaan Ian McCallum.
Juha Peltonen
Koeajoautossa olleilla lisävarustevanteilla oli kokoa 20 tuumaa, kun vakiokoko on 19 tuumaa. Maavara on 16 senttiä.
Juha Peltonen
Korkeatekninen kojelauta digitaalimittareineen miellyttää sekä ulkoasultaan että suhteellisella käytön helppoudellaan.
Juha Peltonen
12,3-tuumainen virtuaalinen mittaristo on varustettu tarkalla HD-näytöllä. Ajotietokoneen välittämät tiedot näkyvät kuljettajan edessä olevalla näytöllä ehkä liiankin pienenä.
Juha Peltonen
Auton ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli kohtuulliset 8,7 l/100 km silloin, kun sähköt oli käytetty kokonaan – sekin kuulostaa hyvin kohtuulliselta yli 2-tonniselle katumaasturille.
Pistokehybridin tuplaturboinen 4-sylinterinen bensiinimoottori kehittää yhdessä 141-hevosvoimaisen sähkömoottorin kanssa tehoa mojovat 404 hevosvoimaa, ja järjestelmäväännöksi ilmoitetaan huikeat 640 Nm. Näillä eväin onkin vaivatonta lähteä turvallisiin ohituksiin.
Mitä ketteryyteen tulee, niin P400e tuntuu pysäköintitalossakin itseään selkeästi kompaktimmalta sompailtavalta ja kaikin tavoin kätevältä pyöriteltävältä, kiitos muun muassa erittäin käytännöllisen kolmiulotteisen ympäristökameran.
ZF:n valmistama 8-nopeuksinen momentinmuuntimella toteutettu automaatti edustaa tuttua ja kestävää sarkaa, ja se vaihtaa pykäliä tilanteen edellyttäessä sähäkästi. Normioloissa 90 prosenttia vedosta kohdistuu etupyörille.
Valmiina radalle?
Normaalissa maantieajossa Jaguar F-Pace P400e:n jousitus toimii harvinaisen ensiluokkaisesti. Myöskään suorituskyvyn suhteen ei jää toivomisen varaa, koska kiihtyvyys on yli 400 hevosvoiman järjestelmätehoin erittäin riittoisaa, taipuuhan nollasta sataan tehtaan mukaan vain 5,3 sekunnissa.
Tanakat, sähkötoimiset etuistuimet säätyvät 14 suuntaan.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on näppärä kulkea riittävään kulmaa avautuvista ovista.
Juha Peltonen
ZF:n 8-nopeuksinen momentinmuunninautomaatti vaihtaa pykäliä tarvittaessa aikailematta.
Juha Peltonen
S-lähtötason Jaguar F-Pacessa on helppotoiminen 11,4-tuumainen kosketusvärinäyttö.
Juha Peltonen
Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport.
Juha Peltonen
Ajotilaksi voidaan valita keskikonsolista Sähkö (EV), Hybridi (oletustila) sekä Save (sähkön säästö kohdennettua käyttöä varten). Vastaavasti alustasäädöksi voidaan määritellä nopeaan ajoon Dynamic, jos ei päädytä mukavuus-, Eco- tai haastavalla säällä sade/jää/lumi-tilaan. Jaguar F-Pacen ohjaustuntuma on täsmällinen eri ajotiloissa.
Valinnat löytyvät kosketusnäytön alivalikosta, josta löytyy muitakin tavattoman mielenkiintoisia asioita. Miltä kuulostavat kierrosajan määritys ratakäyttöön, sekuntikello ja g-voimamittari?
Vakiovarustelua voi pitää varsin kattavana, koska kerran P400e-lataushybridissä on vakiona esimerkiksi Adaptive Dynamics eli mukautuva ajonhallinnan ja jousituksen dynamiikka – toisin sanoen mukautuva iskunvaimennus.
Raskaasti varusteltu
Koeajettu Jaguar F-Pacen S-varusteversio on täsmennettynä P400e-sarjan alkaen-varustetaso. Totta puhuen se ei kyllä tunnu vähääkään perusvarusteiselta! Ylempiä tasoja ovat kuitenkin vielä SE ja HSE.
Lähtötason varustepakettiin sisältyvät vakiona 11,4-tuumainen kosketusvärinäyttö, joka miellyttää käytön helppoudellaan, sekä heti käyttövalmis navigointijärjestelmä, joka kertoo muun ohella latauspisteiden sijainnin.
Mukavaa on sekin, että navigaattorin ohjelmointi sujuu poikkeuksellisen helposti ja suoraviivaisesti, ja että sen reittiopastus toimii täsmällisesti.
Kaikki multimedian päivitykset tapahtuvat reaaliaikaisesti SOTA:n (Software-over-the-Air) avulla, ja multimedia tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -sovelluksia. Tyylikäs 12,3-tuumainen virtuaalinen mittaristo on varustettu tarkalla HD-näytöllä.
Erinomaisesti mitoitettujen nahkaverhoiltujen etuistuimien todellisena yllätyksenä ei suinkaan ole niiden säätyminen 14 suuntaan vaan se, että molemmat etuistuimet säätyvät niin heti perustasolla.
Sähkötoimisen takaluukun takaa avautuu parhaimmillaan 1 740 litran verran tavaratilaa.
Juha Peltonen
Tärkeää on näin sporttisessa crossoverissa myös reisituen ja ristiseläntuen tehokas säätömahdollisuus. Ohjauspyörän sähkösäädöt helpottavat omalta osaltaan hyvän ajoasennon löytämistä.
Jaguar F-Pace loistaa myös takaistuimen osalta, sillä takaistuimelle on tosi kätevä siirtyä, kiitos riittävään kulmaan avautuvien ovien, ja polvi- ja pääntilaa on riittävästi.
Aktiivinen vastamelujärjestelmä
Jaguar F-Pacen uudenlaisissa sisätiloissa käytetään laadukkaita pintamateriaaleja sekä intuitiivista teknologiaa, jonka tarkoituksena on luoda matkustajille miellyttävä ja rauhallinen ilmapiiri.
Jaguar F-Pacessa sovelletaankin luokassaan aivan uutta aktiivista vastamelujärjestelmää, joka tarkkailee jatkuvasti tien pinnasta välittyvää tärinää, ja joka laskee sen mukaisesti vaadittavan vastaäänen määrän. Ratkaisu vähentää olennaisesti matkustamon melutasoa ja pitää matkustajat virkeämpinä pitkillä ajomatkoilla.
Tosin suomalainen karkea asvaltti asettaa parhaatkin ratkaisut melkoiselle koetukselle: miinuksena rengasmelu näet kohoaa karkealla asvaltilla suhteellisen korkeaksi. Myös bensiinimoottorin ääni vaimennetaan taitavasti vastamelujärjestelmän avulla.
Suurimmillaan sähkötoimisen takaluukun avaamisen jälkeen saadaan kehitettyä 1 740 litraa tasapohjaista tavaratilaa. Molemmille latauskaapeleille on omat, siistit säilytyspussinsa, mutta koska ajoakku vie melkoisesti tilaa tavaratilan alla, kaapeleita joutuu säilyttämään tavaratilassa. Vaikka aika harva vetää tällaisella autolla vaunua, niin Jaguar F-Pacen hybridillä on lupa kiskoa 2-tonnista perävaunua.
Ingenium-sarjan 2,0-litraisen tuplaturbo-bensiinimoottorin sekä sähkömoottorin järjestelmäteho on 404 hevosvoimaa.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Jaguar F-Pace P400 S Hybrid Sport
Moottori
R4, tuplaturbo, 1997 cm3, 221 kW (300 hv)/5500 r/min, 400 Nm/1500–4400 r/min + sähkömoottori 105 kW (143 hv), 275 Nm; hybridijärjestelmä 297 kW (404 hv), 640 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 5,3 s, huippunopeus 240 km/h
Kulutus
2,4 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
49 g/km
Ajoakku
litiumioni 17,1/13,7 kWh (brutto/netto)
Toimintamatka sähköllä
53 km
Latausaika
n. 2 h (7 kW)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4747, l. 1936, k. 1664 mm, akseliväli 2824 mm, maavara 161 mm, omamassa 2114 kg, kokonaismassa 2690 kg, vetomassa 2000/750 kg, tavaratila 650–1740 l, tankki 69 l
Hinta
77 634 euroa, koeauto 91 319 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
Uusi Totem LOON
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN