Kahluusyvyyttä on mojovat 60 senttiä. S-versiossa on täyslediajovalot. Kaukovaloautomatiikka on kohtuuhintainen lisävaruste.
Juha Peltonen
Koeajossa Land Rover Discovery: Ladattava nelivetoinen 3-sylinterinen 200-hevosvoimainen
S-varusteisen uusimman Discoveryn tyylistä muotoutuu muutamin lisävarustein juhlavampi kuin arvaisikaan.
Land Rover Discoveryssa kirnuaa 3-sylinterinen ja 200-hevosvoimainen bensiinimoottori yhdistettynä taka-akseliston yhteydessä olevaan 107 hevosvoiman sähkömoottoriin.
Vaihteistona oleva Aisinin sujuvatoiminen 8-nopeuksinen automaatti sietää huomattavan suuren 540 newtonmetrin väännön.
Kahlaa syvällä
Pistokeladattavalla hybridillä edetään sähköajossa takavedolla. Sähköisen toimintamatkan normiarvo on 55 kilometriä – koeajon aikana auton ajotietokone osoitti parhaan täyslatauksen jälkeen 48 kilometriä, josta toteutui lämpimissä oloissa 43 km.
Sähköisesti esiin taittuva vetokoukku lukeutuu lisävarusteisiin.
Juha Peltonen
Selkeän kojelaudan yleisote: oiva yhdistelmä uusinta sarkaa ja brittiläistä perinteikkyyttä.
Juha Peltonen
Automaattivaihteisto on tässä versiossa pehmeästi vaihtava 8-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Uusi Pivi-multimedia toimii selkeästi, ja sen päivitykset saadaan langattomasti.
Juha Peltonen
Digitaalinen taustapeili välittää 9,5 tuuman HD-kuvan.
Juha Peltonen
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on hyvä mitoitus ja kelvollinen sivuttaistuki.
Juha Peltonen
Takaovista on helppo kulkea. Polvitilaa on reilusti, ja takaistuimessa on pituussäätö ja nojien kallistussäätö.
Juha Peltonen
Latauskaapelit saa piiloon omaan säilytystilaan tavaratilan alle.
Juha Peltonen
Sähköinen toimintamatka saisi olla selkeämmin näkyvillä mittaristossa. Pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa huippunopeus on 135 km/h.
Yli 2-tonnisen SUV:n vakaa ajotuntuma ja tanakka jousitus maantieajossa vakuuttavat. Kääntöympyrän halkaisija yllättää auton koko huomioiden positiivisesti, ja näkyvyys korkealta on kiitettävää.
Erityisen hienoja yksityiskohtia ovat 60 sentin kahluusyvyys ja kahluusyvyyden tunnistus. Sisämelutaso oli hyvin alhainen.
Takaistuimillakin pituussäädöt
Erittäin selkolukuisen mittariston päänäytöt ovat landrovermaisen selkeät, ja kojelaudan päällys on mustaa heijastamatonta materiaalia. Digitaalinen taustapeili välittää 9,5-tuumaisen, terävän HD-kamerakuvan. Jos peilin käyttöön ei totu, niin tavallisen taustapeilin saa helposti näkyviin.
Asiallisesti mitoitetut jykevät sähkösäätöiset etuistuimet antavat kunnon sivuttaistuen, minkä lisäksi ristiselän sähköinen tuki on tehokas.
Takaistuimessa on sekä pituussäätö että selkänojien kallistussäätö, ja polvitila riittää. Samaan hintaan saa alcantara- tai nahkaverhoilun.
Tavaratilassa ei säästellä, eikä takaistuimen alla oleva ajoakku haukkaa tavaratilaa. Takaselkänojat alas taittaen muodostuu tasapinta, jolloin tilaa saadaan parhaimmillaan 1 794 litraa.
Juha Peltonen
Land Rover Discovery Sport S P300e Plug-in Hybrid AWD Auto
Moottori
R3, turbo, 1497 cm3, 147 kW (200 hv)/5500 r/min, 280 Nm/1600–4500 r/min + sähkömoottori 80 kW (107 hv), 260 Nm; hybridijärjestelmä 227 kW (309 hv), 540 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 6,6 s, huippunopeus 209 km/h
Kulutus
2,0 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
44 g/km
Ajoakku
15,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
55 km
Latausaika
n. 7 h (8 A)
Voimansiirto
A8, neliveto
Mitat
p. 4597, l. 2069, k. 1727 mm, akseliväli 2741 mm, maavara 212 mm, omamassa 2168 kg, kokonaismassa 2750 kg, vetomassa 1600/750 kg, tavaratila 897–1794 l, tankki 57 l
Hinta
60 814 euroa, koeajoauto 67 367 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
Staxin uusi kuulokesetti
Arendal Soundin subbari alennuksella
Minikokoinen hybridikuulokevahvistin
Yamaha Puolasta
Heretic The AMP
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN