Koeajossa Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A: Persoonallinen lähestymistapa
Micran mallimerkinnässä oleva Xtronic ei tosiaankaan viittaa nelivetoon, vaan portaattomaan automaattivaihteistoon.
Nissan Micra mielletään kaupunkiautoksi, mutta se palvelee vähintään yhtä kyvykkäästi myös maantieajossa. 100-hevosvoimaisen automaatti-Micran koeajokulutus asettui 6,1 litraan sadalla kilometrillä. Luku vaikuttaa siedettävältä, joskaan ei alhaiselta – mutta pitää muistaa, että vaihteistona on portaaton CVT.
Micra soveltuu citykäytön ohella oivallisesti myös maantieajoon. Kaukovaloautomatiikka seuraa vakiona.
Takaviistosta Micra on perinteisemmän Nissanin näköinen.
Micran 3-sylinterinen, monipistesuihkutuksella ja turbolla toteutettu kierrosherkkä moottori vetää varsin pirteästi kiihdytyksissä. Nollasta sataan -arvo on vain 13,0 sekuntia, mutta Micra tuntuu CVT:n ansiosta käytännössä kuitenkin paljon hanakammalta, kuin mitä paperiarvo antaa ymmärtää, sillä liikkeelle päästyään auto kiihtyy mukavasti. Pikkumiinusta tulee siitä, että moottori täristää aavistuksen tyhjäkäynnillä. Vastaavasti manuaalivaihteinen 100 hv:n Micra kiihtyy sataseen 11 sekunnissa.
Micra on vuosien mittaan kasvanut selvästi isommaksi autoksi.
Kojelaudassa on ylellisen oloista vaaleaa nahkapäällystettä. Nahkakehäinen, alalaidastaan litteä ohjauspyörä ja pyöreät mittarit luovat urheilullisuutta.
Micra IG-T 100 Xtronic on automaattivaihteisena pikkuautoksi laadukkaan rento luotsattava maantieajossa. Kaupunkipyörityksessä ja pysäköintihalleissa se on ketterä. Maantieajossa nopeudella 80 km/h käyntinopeus on noin 1 750 r/min, jolloin melutaso jää korvaa miellyttävän matalaksi. Vastaavasti 100 km/h:n nopeudella kierrokset pysyttelevät sopivasti 2 000 minuuttikierroksen tuntumassa.
Keskinäiset vääntöerot
Micran 100-hevosvoimaisen automaatin ja 5-vaihteisen manuaaliversion suurin vääntömomentti on eriävä, sillä CVT:n kanssa paras vääntö on 144 Nm/2 000 r/min, kun taas manuaalivaihteisen arvoksi merkitään hieman korkeammat 160 Nm/2 750 r/min. CVT:n kera moottori siis vääntää hieman vähemmän, mutta samalla sopivasti alemmilla kierroksilla.
Pikkuauton nopeusnäytön suurin lukema 220 km/h viestii myös maantieominaisuuksista, vaikka niin korkealle ei tällä versiolla ylletäkään.
CVT-vaihteiston valitsin nahalla silatussa keskikonsolissa on melkein kuin kalliimman luokan autosta.
CVT-vaihteisto edellyttää hieman erilaista kaasujalkasykliä kuin perinteiset momentinmuuntimella toteutetut automaatit. Tosiasiassa CVT tekee Micrasta aika juhlavan kompaktiluokan pikkuauton. Ennen kaikkea se antaa vaivattomuutta kaupunkiajoon. CVT:llä ajamiseen tottuu nopeasti, ja Nissanin laatikossa pyritään virtuaalipykälien myötä pääsemään lähemmäksi perinteisen automaatin vaihtotuntumia.
Jousitus on vankka. Jonkun mielestä se voi olla pintakova, mutta se toimii aika hienosti kuopissa ja saa Micran tuntumaan pykälää isommalta, kuin mitä se on. Tämä piirre alleviivaa mallin soveltuvuutta yhtäläisesti maantieajoon. Täsmällinen ohjauksen keskialuetuntuma on sekin tärkeä asia pitkällä matkalla. Jos sattuu leikkaamaan mutkaisilla teillä keskiviivoja, kaistavahti täristää kevyesti ohjauspyörää ja pitää hyväntuulista pörinää.
Etuistuimet osoittautuivat oletettua mukavammiksi, ja ne antavat kohtuullisesti sivuttaistukea.
Takaistuimella polvitila riittää pitkäkoipiselle vain, jos etuistuimia ei säädetä kovin taakse.
Koeajon aikana törmäyksenestojärjestelmä kytkeytyi yllättäen muutaman kerran pois toiminnasta ilmoittaen, että etututka on peittynyt. Kyseessä oli mitä ilmeisimmin softahäiriö, koska auto oli kaikilla tapahtumakerroilla puhdas. Micran turvajärjestelmiin lukeutuu myös hätäjarrutustoiminto. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmän saa lisävarusteena vain Teknaan. Risteävän liikenteen varoitinta ei ole tarjolla.
Nopea osoitesyöttö
Kojelaudan toiminnot ovat simppelit. Selkeät, pyöreät analogiset päämittarit ovat pikkuauton näytöiksi sporttiset. Asiallisen kokoinen 7-tuumainen kosketusnäyttö on käytännöllinen. Micran navigointilaitteen ohjelmointi sujuu helposti, ja sitä nopeuttaa kaikkien tietojen syöttö yhdelle riville. Kartan reittinäyttö saisi sen sijaan olla visuaalisesti selkeämpi.
Navigaattorin osoitetietojen syöttö tapahtuu uuden multimediajärjestelmän 7-tuumaisella kosketusnäytöllä yhdelle riville.
Tavaratilan suurin tilavuus on noin 1 000 litraa. Harmi vain, että laajennettu tila ei ole tasapohjainen.
Radion äänisäädöt löytyvät poikkeuksellisen nopeasti, ja radion äänenlaatu on tämän kokoiseksi autoksi varsin laadukas. Mukavaa on sekin, että Micraan saa useita erilaisia personointipaketteja, joiden avulla autosta pystyy muokkaamaan erottuvan.
Micran perustavaratila on – hataran oloista hattuhyllyä lukuun ottamatta – kätevän muotoinen. Laajennettu tavaratila ei ole valitettavasti tasapohjainen.↔
Juha Peltonen
Nissan Micra IG-T 100 S/S Xtronic N-Connecta A
Moottori
R3, turbo, 999 cm³, 74 kW (100 hv)/5000 r/min, 144 Nm/2000 r/min
Suorituskyky
0–100 km/h 11,0 s, huippunopeus 184 km/h
Kulutus
6,3 l/100 km, bensiini
CO2-päästöt
141 g/km
Voimansiirto
A (CVT), etuveto
Mitat
p. 3999, l. 1743, k. 1455 mm, akseliväli 1510 mm, omamassa 1060–1105 kg, kantavuus 565–520 kg, vetomassa 1200/555 kg, tavaratila 300–1004 l, tankki 41 l
Hinta
20 760 euroa, koeajoauto 21 277 euroa (2019)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
Koeajossa Jeep Compass PHEV 4xe 240 hv Trailhawk: Haukkana kadulla
Koeajossa BMW 2-sarjan Active Tourer: Jalokivi perheautoksi
Koeajossa Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 1.4 TSI eHybrid: Tyyliä ja muotoa
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Eksklusiivinen putkivahvistin Ruotsista
Audiovectorin puolisuunnikas inkarnaatio
Tiili, tiikki ja kastanja hurmasivat 60-luvun rivitalossa
Staxin uusi kuulokesetti
Arendal Soundin subbari alennuksella
Minikokoinen hybridikuulokevahvistin
Yamaha Puolasta
Heretic The AMP
10 wattia kuulokevahvistimesta
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Auto-Bon: Pudottaa yhteistyössä päämiehensä Stellantisin kanssa sähköautojen hinnat luokkaa alemmaksi
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
Citroën C3 Aircross: Tässä ensimmäiset kuvat kesällä 2024 esiteltävästä katumaasturista
LUETUIMMAT
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Hyundai Santa Fe: Viidennen sukupolven mallistossa täysin uusi ulkonäkö
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Kääk! Autoilijoille luvassa radikaali hintayllätys: Lisävarusteet ja osa muista autojen varusteista kuukausimaksullisiksi 1.1. 2025 alkaen
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN