Seat Tarraco FR:ssä on vakiona LED-ajovalot.
Juha Peltonen
Koeajossa Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG: Kulkeva pistokemalli
Koeajoimme pistokeladattavan Tarracon parhaana FR-versiona.
Seat Tarraco PHEV on iso, pistokeladattava katumaasturi, joka loistaa väsyttämättömän ohjaustuntuman ja mainion alustansa ansiosta ennen kaikkea pitkillä taipaleilla. SUV:n alusta on muokattu erittäin ajettavaksi, ja kori kallistelee vain nimellisesti.
Keskikonsolin säätöpyörästä löytyy neljä ajotilaa, eli Eco, Normal, Sport, sekä oman maun mukaiset Individual-säädöt.
DCC-alustasäätö
FR-varusteluun kuluva DCC-alustasäätö toimii etenkin Sport-toiminnolla tasokkaasti mutkaisella pikkutiellä, ja katumaasturi selvittää esimerkiksi pahoin routineen asvaltin lähes puolihuomaamatta.
Seat Tarraco FR:ssä takaluukun saa avautumaan jalkaa heilauttamalla.
Juha Peltonen
Pistokeladattavassa koeajoautossa oli 19-tuumaiset kevytmetallikiekot, mutta tuumaa isompiakin saa. Hola!-valotervehdys heijastuu pimeällä maahan etuovien kohdalle.
Juha Peltonen
Juha Peltonen
Seat Tarracon kojelauta on muotoiltu seatmaisen minimalistisesti, mutta jännittävästi, ja sen käyttö on helppoa.
Juha Peltonen
Melko helppotoiminen kosketusnäyttö on 8-tuumainen.
Juha Peltonen
Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto on 6-nopeuksinen.
Juha Peltonen
Seat Tarraco FR:n urheilulliset etuistuimet antavat mainion sivuttaistuen.
Juha Peltonen
Takaistuimelle on helppo kulkea laajaan kulmaan avautuvista ovista.
Juha Peltonen
Sähkötoiminen takaluukku nousee riittävän ylös ja tavaratila on laajennetussa muodossa tasapohjainen.
Juha Peltonen
Alusta- ja ohjaustuntuma ovat maantieajossa parhaimmillaan jämäkän DCC-alustan sport-säädöin. Tarraco on isoksi katumaasturiksi myös odottamattoman ketterä pysäköitävä peruuttaessa pysäköintitalossa parkkiruutuun, ja sen peruutuskameran näyttö on selkeä.
Kun ajoakussa ei ollut enää ladattuna sähköä, niin keskikulutus oli 5,8 l/100 km, mikä ei todellakaan kuulosta huonolta lähes 1,9-tonniselle SUV:lle.
Kotilatauksen jälkeen näyttö lupasi sähköistä toimintamatkaa 51 kilometriä, ja edullisissa kesäolosuhteissa päästiin siihen nähden hyvin asialliseen 45 sähkökilometriin.
Helppo kulku taakse
Sisätilojen viimeistely on erittäin siistiä, mutta kojelaudan pintamateriaalit ovat parhaaseen FR-tasoon nähden tarpeettoman muovisia.
Etuistuimet ovat sähkösäätöiset, ja ne ovat Tarraco FR:ssä urheilullisen tehokkaasti muotoillut, joten niillä viihtyy pitkäänkin kerralla. Kankainen istuinverhoilu jätti kuitenkin vaikutelman, että se ei välttämättä ajan mittaan kestäisi kulutusta. Keskikonsolissa on monipuolisesti säilytystilaa ja kaksi Micro USB -liitäntää.
Takaovet avautuvat sisäänkäyntiä helpottavasti laajaan kulmaan, ja takaistuimella on reilusti polvitilaa. Myös keskimmäisellä istuimella pystyy istumaan kohtuullisen hyvin, mutta keskitunnelin korotus häiritsee. Takaistuimissa hyödytään sekä pituussäädöstä että selkänojien kallistuskulman säädöstä.
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Juha Peltonen
Tavarankuljetuksen kannalta on hyvä asia, että takaselkänojat taittuvat tasaiseksi lastauspinnaksi.
Sen sijaan omanlaisensa ongelman muodostavat kaksi latauskaapelia: kotilatauskaapelille on tavaratilan välipohjan alla tiukasti rajattu tila, mihin pikalatauskaapeli ei mahdu sen seuraksi – eli se jää pyörimään tavaratilaan. Hattuhyllyn irrotus ja kiinnitys sujuvat työläästi.
Tämän pistokehybridin vetomassa on enintään kahdeksan prosentin nousuissa 2-tonnia ja enintään 12 prosentin nousuissa 1,8 tonnia.
Juha Peltonen
Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG
Moottori
R4, turbo, 1395 cm3, 112 kW (150 hv)/5000–6000 r/min, 250 Nm/1550–3500 r/min + sähkömoottori 85 kW (115 hv), 330 Nm; hybridijärjestelmä 180 kW (245 hv), 400 Nm
Suorituskyky
0–100 km/h 7,5 s, huippunopeus 205 km/h
Kulutus
1,8 l/100 km, bensiini; 16,6 kWh/100 km, sähkö
CO2-päästöt
42 g/km
Ajoakku
litiumioni 13,0 kWh
Toimintamatka sähköllä
47,4 km
Latausaika
3 h 33 min (3,6 kW); 5 h (2,3 kW)
Voimansiirto
A6, etuveto
Mitat
p. 4735, l. 1839, k. 1658 mm, akseliväli 2790 mm, omamassa 1868 kg, kantavuus 597 kg, vetomassa 2000/1800/750 kg, tavaratila 610–2005 l, tankki n. 45 l
Hinta
42 890 euroa, koeauto 47 479 euroa (2021)
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Näin saat sohvan taas puhtaaksi ja raikkaaksi
iFiltä kaksi uutuutta
Markkinoiden kallein HEOS-laite?
Yhdistettyä italialaista ylellisyyttä
Epokselta lattiakaiutin
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN