Pahasti harmaantuneet muoviset ajovalolumpiot on syytä kunnostaa tai vaihtaa uusiin.
Avustaja1 Avustaja ANNABELLA
Näin kirkastat ajovaloumpiot
Valoteho on merkittävä turvallisuusvaruste vuorokauden pimeinä aikoina. Huonokuntoiset umpiot ovat siksi riskitekijä, joka on syytä korjata kuntoon. Näillä ohjeilla saat kellastuneet muoviset ajovaloumpiot kirkkaiksi.
Muovista valmistetut ajovaloumpiot kellastuvat ajan kanssa, ja niihin saattaa muodostua maitomainen pinta. Tämä johtuu pääosin ultraviolettisäteilyn muoveja ikäännyttävästä vaikutuksesta. Sen seurauksena valoteho laskee merkittävästi, ja sillä on suuri vaikutus näkyvyyteen pimeällä. Ongelma on varsin yleinen, mutta huonoilla ajovaloumpioilla ajamista tulisi mahdollisuuksien mukaan välttää.
Sopiva käsittely pelastaa kulahtaneen umpion, mutta lain mukaan ajovalojen rakennetta ei saa muuttaa. Teoriassa esimerkiksi umpion lakkaus saattaa vaikuttaa pinnan optisiin ominaisuuksiin, mutta eroa voi olla mahdotonta mitata käytännössä. Lienee tulkintakysymys, missä vaiheessa aletaan puhua muutoksista, joten jää jokaisen omalle vastuulle varmistua lain kirjan täyttymisestä.
Lasiset ajovalolumpiot?
Myös lasiset umpiot kuluvat käytössä. Tämä johtuu tavallisesti mikronaarmuista tai kiveniskemistä, sillä lasinen umpio ei kellastu ultraviolettisäteilystä samalla tavalla kuin muovinen. Mikronaarmuja voi jossakin määrin kiillottaa pois lasinhiontaan tarkoitetuilla välineillä, mutta kiveniskemille ei mahda mitään – silloin on vain ostettava uudet umpiot.
Useat eri valmistajat tarjoavat valmiita paketteja muovisten ajovaloumpioiden kunnostamiseen. Ne poikkeavat toisistaan suuresti hinnan, sisällön ja tarvittavien välineiden osalta. Kirkastukseen valikoitui Turtle Wax Headlight Restorer Kit sen hyvän saatavuuden ja edullisen hinnan ansiosta.
Turtle Waxin sarja sisältää kaksi pulloa nestettä, kaksi hiomatyynyä ja kaksi vakuumipakattua liinaa. Sarjasta on mahdollista jättää hiomatyynyt ja toinen nesteistä kokonaan käyttämättä, jos haluttu lopputulos saavutetaan helpomman kautta. Tämä on varsin nerokasta ajattelua käyttäjän työmäärää ajatellen.
Seuraavien ohjeiden avulla saat kirkastettua ajovaloumpiot.
1. Suojaa maalipinta
Suojaa maalipinta huolellisesti ennen ajovalolumpioiden kirkastamista.
Avustaja1 Avustaja ANNABELLA
Ennen töiden aloittamista maalipinta kannattaa suojata huolellisesti teippaamalla, jotta hionnasta ei aiheudu vahinkoa maalipinnalle.
2. Tutustu hiomatahnaan
Hiomatahna on tarkoitettu muovisten ajovaloumpioiden kiillottamiseen, mutta pakkaus ei sisällä kiillotuksessa tarvittavaa puuvillakangasta.
3. Tarkista löytyykö välineet omasta takaa
Ajovaloja voi hioa myös omilla välineillä. Silloin aloitus on hyvä tehdä kuivahiontana hiomapaperilla, jonka karkeus on 800.
4. Aloita tyynyllä
Ajovalon hionta aloitetaan pakkauksessa tulevalla tyynyllä, jonka eri puolille on merkattu numerot 1 ja 2. Liukastetta käytetään hionnan kaikissa vaiheissa.
5. Viimeistele hionta
Viimeistele hionta hiomatyynyllä.
Avustaja1 Avustaja ANNABELLA
Hionta viimeistellään liukastetta apuna käyttäen hiomatyynyllä, jonka eri puolilla on numerot 3 ja 4.
6. Muista vesi omien välineiden kanssa
Omilla välineillä hiottaessa on syytä käyttää vesihiomapaperin kanssa runsaasti vettä.
7. Tee vesihionta koneella tai käsin
Tee vesihionta käsin tai koneella.
Avustaja1 Avustaja ANNABELLA
Vesihionnan voi tehdä koneella tai käsin.
8. Pyyhkäise ennen ajovalopinnoitetta
Lens Base Coat Wipe on tarkoitettu ajovaloumpion pyyhkimiseen juuri ennen varsinaista ajovalopinnoitetta.
9. Laita ajovalopinnoite
Viimeisenä vaiheena on ajovalon pinnan pyyhitä ajovalopinnoitteella, jonka annetaan kuivua 24 tuntia.
10. Huomaa ero
Huolellisesti käsitelty ajovaloumpio ilahduttaa.
Auto Bild Suomi
Huolellisesti käsitelty ajovaloumpio on selvästi parempi kuin lähtötilanteessa. Testiumpiossa oli harmauden lisäksi myös sisäisiä halkeamia, joita ei pysty korjaamaan hionnalla tai kiillottamisella.
Henri Posa
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
AVIDilta levysoitin - pitkästä aikaa
lab 12:sta kaksi päivitystä
Thorens TP 160
TADin uusi referenssiesivahvistin
Kevyt magnetostaatti
Monitorikaiutin pieniwattisille putkivahvistimille
Koolla ei niin väliä
NADilta uusi hybrididigitaalinen vahvistin
Bassocontinuon uudet Level 8 -laitejalat
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN