Kiinnitä pyöräteline autoon oikeaoppisesti ohjeiden mukaan.
Markus Markkanen
Pyöräteline autoon ja menoksi! Muista ensin nämä ohjeet
Onko mielessä fillariretki kauniissa maisemissa, mutta kohteeseen pitäisi mennä autolla? Tässä ohjeet, joiden avulla saat kiinnitettyä pyörätelineen autoon turvallisesti ja oikeaoppisesti.
Onko aika asentaa pyöräteline autoon? Polkupyörä voi helpottaa liikkumista lomamatkalla, tai kotipaikkakunnan paras fillarireitti ei ala ihan kotiovelta. Pyörävuokraamot tarjoavat palveluita suosituissa matkakohteissa, mutta aina sellaistakaan ei ole lähettyvillä.
Melkoisesti valinnanvaraa
Polkupyörätelineitä on käytännössä kolmea eri tyyppiä: kattoteline, takaluukkuun kiinnitettävä teline ja vetokoukkuun kiinnitettävä teline. Telineitä löytyy useilta eri valmistajilta, ja lisäksi erilaisia malleja on esimerkiksi kuljetettavien pyörien määrän mukaan. Monesti valinta riippuu auton varustelusta. Jos autossa ei ole peräkoukkua tai kattokiskoja, takaluukkuun kiinnitettävä malli on helpoin valinta.
Kattotelinettä puoltaa se, että pyörät ovat poissa ajoviiman pyörteilyn nostattamasta kurasta, eivätkä ne ole takavalojen ja/tai rekisterikilven edessä. Kattotelineen varjopuolia ovat suuri nostokorkeus, ajoviiman aiheuttamat suhinat ja lisäkulutus sekä pyörään liiskaantuvat ötökät.
Takaluukkuun kiinnitettävän telineen suurin vahvuus on kiinnityksen helppous – autoon ei tarvitse hankkia koukkua tai kattokiskoja.
Naarmuista huolissaan?
Autostaan tarkempi henkilö saattaa olla huolissaan takaluukkutelineen käytön takaluukun maalipintaan aiheuttamista naarmuista. Lisäksi uusien autojen kanssa voi olla yhteensopivuusongelmia, sillä paneelien väliset raot saattavat olla liian pienet luukkuun kiinnitettävän telineen asentamiseen. Ongelma voi korostua, jos auto on vieraillut elämänsä aikana vauriokorjauksessa. Myös kattospoileri saattaa estää takaluukkutelineen käytön. Ennen ostopäätöstä telinettä kannattaakin sovittaa omaan autoon.
Vetokoukkuteline vaikuttaa fiksulta kiinnityksen suhteen, ja samalla pyörät ovat auton takana suojassa tiellä lenteleviltä ötököiltä. Kostealla tiellä auton nostattama pyörre saattaa kuitenkin liata pyörät ikävästi, ja halvimmat telineet estävät pääsyn tavaratilaan. Parempien telineiden asennus on kuitenkin nopeaa, ja niiden avulla pyörien tukeva kiinnittäminen on helppoa.
Pyörätelineiden hintahaarukka on valtava – se ulottuu muutamasta kymmenestä eurosta lähes tuhanteen euroon. Korkea hinta ei aina takaa laatua, mutta hintahaitarin ääripäässä eroja löytyy jo muustakin kuin valmistajan tarrasta. Polkupyörätelineen saattaa saada myös auton maahantuojan kautta, jolloin se on yleensä jonkun listaamamme valmistajan tuotantoa.
Pykälien mukaan
Pyörätelinettä autoon ei voi asentaa miten sattuu, vaan se tulee asentaa tarkasti valmistajan ohjeita noudattaen. Vetokoukkuun asennettavan telineen kanssa tulee varmistaa vetokoukulle sallittu maksimimassa.
Telineen ja pyörien kokonaismassa ei saa myöskään ylittää suurinta sallittua kattokuormaa. Rajoittavaksi tekijäksi kattotelineen kanssa saattaa koitua myös se, että ”henkilöauton katolla kuljetettavan tavaran massa saa autolle sallittujen massojen rajoissa olla enintään 10 prosenttia auton omamassasta.” Tällaiset tekijät tulee huomioida ennen telineen lopullista ostopäätöstä.
Fillareiden kuljetukseen liittyy muitakin lakipykäliä. Esimerkiksi asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä kerrotaan, että ”tavara ja henkilöt on sijoitettava ajoneuvoon siten, etteivät ne estä kuljettajaa näkemästä tai haittaa ajoneuvon käsittelyä, ja siten, ettei ajoneuvoon määrätty valaisin, heijastin tai kilpi peity”.
Lisäksi mittojen suhteen on huomioitava, että ”ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä.”
Näiden pykälien täyttäminen on yllättävän hankalaa pyörätelineen kanssa, ja siksi näitä lakeja rikkovia pyöräkuljetuksia näkee melko usein.
Kunnolla kiinni
Lakipykälien lisäksi tulee huomioida telinevalmistajan suurin telineelle sallima massa, joka saattaa olla pienempi, kuin mitä raskas polkupyörä painaa.
Pyörää telineeseen kiinnitettäessä tulee huomioida pyörän ja auton väliin jäävä tila. Pyörä on hyvä kiinnittää niin, ettei se missään tilanteessa pääse ottamaan kiinni autoon. Ajoviiman ja tuulen heiluttama pyörä tekee rumaa jälkeä maalipinnalle. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää polkimiin ja etupyörään, sillä ne pääsevät usein liikkumaan. Lisäksi pyörän tulee olla sen verran korkealla, ettei se ota maakosketusta esimerkiksi hidastetöyssyissä.
Polkupyörän kiinnipysyminen on hyvä varmistaa telineen omien kiinnitysten lisäksi yhdellä tai useammalla kuormaliinalla. Vaikka pyörän kiinnitys tuntuisi kokeilemalla tukevalta, niin mahdollisessa kolaritilanteessa voimat ovat hyvin suuria, ja ilmassa lentävät pyörät voivat aiheuttaa merkittävää lisävahinkoa.
Telinemallista riippumatta kaikki irrallinen tavara – esimerkiksi pumppu, juomapullo ja irrotettava valaisin – tulee ehdottomasti poistaa kuljetuksen ajaksi. Jos teline ja/tai pyörät peittävät rekisterikilven, tulee telineeseen hankkia näkyvälle paikalle lisärekisterikilpi.
Polkupyörä ei saa ylittää auton ulkomittoja sivusuunnassa.
Markus Markkanen
Varkaat ja ajonopeus
Laadukkaammissa telineissä on usein jonkinlainen lukitus polkupyörävarkauksia vastaan. Näihin ei kuitenkaan kannata luottaa täysin sokeasti, sillä pyöriä telineistä varastavat varkaat ovat todennäköisesti varautuneet avaamaan lukon. Ylimääräinen pyörälukko tai munalukko tarjoaa aina hieman lisäturvaa. Jos lukon jättää ajon ajaksi paikalleen, tulee varmistua siitä, ettei se pääse irtoamaan tai kolise ilmavirran mukana rikkoen pyörää tai autoa.
Pyöräteline ei vaikuta millään tavalla ajoneuvolle sallittuihin maksiminopeuksiin, mutta pyörätelinevalmistajat ovat lähes poikkeuksetta rajoittaneet käyttöä tuotteelle asetetulla rajoituksella. Toisinaan rajoitus on 80 km/h, mutta osaa telineistä rajoittavat Suomessa vain tiekohtaiset nopeusrajoitukset, sillä niiden käyttö on rajoitettu nopeuteen 130 km/h.
Pyörän voi myös laittaa tavaratilaan kaatamalla penkit ja irrottamalla tarvittaessa etupyörän. Joihinkin farmariautoihin mahtuu pari polkupyörää sellaisenaan, mutta takapenkeistä joutuu silti aina luopumaan. Kahden hengen kuormalla liikuttaessa tämä vaihtoehto on harkitsemisen arvoinen, mutta useamman hengen ryhmällä matkattaessa pyörät on kuljetettava telineessä.
Telineissä on merkittäviä eroja hinnan, laadun, käytettävyyden ja painon suhteen. Jokainen valitsee itselleen sopivimman vaihtoehdon, mutta vaihtoehtoja on varmasti tarjolla tarpeeksi jokaiseen makuun. Tarjonnan vähäisyys ei siis ole esteenä pyörätelinettä hankittaessa.
Kuvan aiheuttamasta harhasta huolimatta pyörä mahtuu todellisuudessa auton ulkomittojen sisäpuolelle ja kuormaus on laillinen.
Markus Markkanen
Muistilista pyörän kuljetuksen
1. Asenna kuljetusteline valmistajan ohjeita noudattaen.
2. Katolle asennettaessa huomioi suurin sallittu kattokuorma, joka on maksimissaan 10 prosenttia auton massasta.
3. Teline ja polkupyörät eivät saa estää kuljettajaa näkemästä tai haitata ajoneuvon käsittelyä.
4. Ajoneuvoon määrätyt valaisimet, heijastimet tai rekisterikilvet eivät saa peittyä.
5. Kuorma ei saa ulottua sivusuunnassa ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle.
6. Huomioi telinevalmistajan suurin telineelle sallima massa.
7. Varmista, ettei vetokoukun suurin sallittu pystykuormitus ylity.
8. Tarkista, ettei pyörä pääse missään tilanteessa ottamaan kiinni maahan tai autoon.
9. Varmista turvallinen kiinnitys esimerkiksi ylimääräisillä kuormaliinoilla.
10. Kaikki irrallinen tavara tulee poistaa pyörästä kuljetuksen ajaksi.
11. Lukitse pyörä telineeseen varkauden estämiseksi.
Henri Posa ja Markus Markkanen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Klassikkovahvistin Italiasta
Estelonin uusi mestariteos
TADin uusi referenssiesivahvistin
Kevyt magnetostaatti
Monitorikaiutin pieniwattisille putkivahvistimille
Pastellia portaikkoon ja laventelia makuuhuoneeseen
Sennheiserin uusi kuussatanen
Epokselta lattiakaiutin
Sonus faber Sonetto G2
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN