Peugeot tarjoaa koko henkilöauto- ja hyötyajoneuvomallistoonsa ChatGPT-tekoälyteknologiaa (5 pilottimarkkinaa, jonka jälkeen laajempi levitys vuoden 2024 toisella puoliskolla). Markkinoiden parhaiten tunnettu ja Open AI -kielimalliin perustuva tekoälysovellus on integroitu jatkossa Peugeot i-Cockpit -ohjaamoihin OK Peugeot -äänikomennoilla. ChatGPT:n avulla Peugeotin autot osaavat vastata lukuisiin erilaisiin kysymyksiin ja pyyntöihin aiheesta riippumatta.
Peugeot
Peugeot E-Lion Day: Chat GPT ja Allure Care -lisäturva tuomaan lisäarvoa asiakkaille
Uuteen Peugeot E-3008:een saa 8 vuotta mielenrauhaa Allure Care -ohjelman avulla. Lisäksi ChatGPT -tekoälyteknologiaa tullaan tarjoamaan kaikille asiakkaille ja Peugeotin koko henkilö- sekä hyötyajoneuvomallistoon. Peugeot myös sitoutuu koulutukseen ja julkistaa yhteistyön Born Free -järjestön kanssa.
Peugeot on sitoutunut radikaalin muutokseen tullakseen Euroopan johtavaksi sähköautobrändiksi vuoteen 2025 mennessä. Peugeot tarjoaa Euroopan laajimman täyssähköautovalikoiman eurooppalaiselta yleisautomerkiltä.
Nyt Peugeot aikoo vakuuttaa asiakkaansa moninkertaistamalla nykyisestä aloitteensa, jotka helpottavat tekemään päästöttömästä liikkumisesta entistäkin helpompaa, yksinkertaisempaa ja rauhallisempaa.
Jatkamalla vuosi sitten alkanutta E-Lion Day -perinnettä, Peugeot käyttää tapahtumaa viestittääkseen kestävän kehityksen tavoitteitaan ja avatakseen merkittäviä rakenteellisia muutoksia niiden takana.
• 100-prosenttisesti täyssähköinen mallisto, joka on laajempi kuin yhdelläkään yleiseurooppalaisella valmistajalla ja vastaa asiakkaiden tarpeisiin
• “Peugeot Allure Care” on ennennäkemätön ohjelma uuden Peugeot E-3008:n asiakkaille. Se kattaa kaikki sähköiset ja mekaaniset ongelmat jopa 8 vuoteen / 160 000 kilometriin asti. Peugeotista tulee siis ensimmäinen eurooppalainen automerkki, joka tarjoaa näin kattavan lisäturvan automalliinsa.*
• ChatGPT-teknologiaa tarjotaan kaikille asiakkaille ja Peugeotin koko henkilöauto- ja hyötyajoneuvomallistoon.
• Peugeot vahvistaa toimiaan kiertotaloudessa Stellantis-konsernin 4R-strategian mukaisesti: Remanufacture (uudelleenvalmistus), Repair (korjaus), Reuse (jälleenkäyttö) ja Recycle (kierrätys).
• Peugeot sitoutuu koulutukseen ja julkistaa yhteistyön Born Free -järjestön kanssa.
*aloitus 11 Euroopan maassa: Ranska, Italia, Espanja, Iso-Britannia, Saksa, Itävalta, Portugali, Belgia, Alankomaat, Luxemburg ja Puola
E-Lion-projekti on Peugeotin strategian ytimessä. Se on kaikenkattava, 360-asteinen lähestyminen sähköistymiseen, joka ei vain jää autoihin. Se perustuu viiteen tärkeään peruselementtiin:
1. Ekosysteemi tuotteille ja palveluille, jotka perustuvat Stellantiksen ratkaisuihin
2. Kokemus asiakkaille, alusta loppuun
3. Sähköinen, 100-prosenttisesti täyssähköinen mallisto vuoden 2024 loppuun mennessä
4. Energiatehokkuus, paras mahdollinen suorituskyky ja alhainen sähkönkulutus
5. Ympäristö, kestävän kehityksen tavoite ja sitoutuminen hiilineutraaliuteen 2038 mennessä
Linda Jackson, Peugeotin toimitusjohtaja:
“E-Lion -projektin avulla Peugeot ottaa käyttöönsä tiimiensä kaiken tietotaidon ja luovuuden, jotta kaikilla asiakkaillamme olisi pääsy kestävän kehityksen mukaiseen liikkumiseen. Haluamme olla pioneereja ja näyttää tietä muille. Kyseessä onkin meille erittäin palkitseva tehtävä.”
12 täyssähköautomallia, joista 9 henkilöautoja
Kokonainen täyssähkömallisto: Uusi E-208, E-2008, E-308, E-308 SW, E-3008, E-Rifter, E-Traveller, E-Partner, E-Expert ja E-Boxer.
Vuonna 2024, Peugeotin täyssähkömallisto kasvaa vielä lisää kahdella uudella mallilla: E-408 ja E-5008. Näiden 9 henkilöauton ja 3 hyötyajoneuvon avulla Peugeot tarjoaa laajemman täyssähköautovalikoiman kuin yhdeltäkään toiselta yleiseurooppalaiselta autonvalmistajalta.
Vuonna 2023 Peugeot oli ykkönen Euroopassa niin B- kuin B-SUV-segmenteissä E-208 ja E-2008-malleilla. Suomessa vuonna 2023 Peugeot E-2008 oli täyssähköisten B-SUV-mallien ylivoimainen markkinaykkönen napaten yli puolet segmentistä itselleen.
Peugeot on myös Euroopan markkinajohtaja päästöttömissä hyötyajoneuvoissa.
Peugeot Allure Care: Mielenrauhaa jopa 8 vuotta / 160 000 km
Peugeot tarjoaa E-3008-mallin asiakkaille ”Peugeot Allure Care” -ohjelmaa, joka tuo mielenrauhaa pidentämällä sähkömoottorin, sisäisen ajoneuvolaturin, voimalinjan ja tärkeimpien sähköisten ja mekaanisten komponenttien lisäturvaa jopa 8 vuoteen ja 160 000 kilometriin.*
Peugeot Allure Care -ohjelma kiihdyttää siirtymistahtia uusimman sukupolven täyssähköautoihin tarjoten asiakkaille mielenrauhaa, kun aika on kypsä sähköautoon siirtymiseen.
Peugeotin jokaisessa sähköautossa tulee 8 vuoden ja 160 000 km akkutakuu, jonka päälle sovelletaan Allure Care -ohjelmaa koko auton kattavaksi lisäturvaksi.
Allure Care -ohjelma käynnistetään aluksi 11 Euroopan maassa (ei koske Suomea).
Peugeot on ensimmäinen eurooppalainen automerkki, joka tarjoaa näin kattavan takuun jollekin automallilleen.
Allure Care aktivoituu automaattisesti kahdeksi vuodeksi eteenpäin tai 25 000 kilometriksi jokaisen Peugeotin valtuuttaman huoltoliikkeen tekemän määräaikaishuollon jälkeen.
Phil York, Peugeotin markkinointi- ja viestintäjohtaja:
”Uskomme vahvasti, että Peugeot Allure Care kiihdyttää siirtymää uusimman sukupolven Peugeot-täyssähköautoihin tarjoamalla asiakkailleen mielenrauhaa. Tämä todella laaja takuuohjelma on osoitus luottamuksesta, joka meillä on tuotteidemme laatuun ja luotettavuuteen.”
*aloitus 11 Euroopan maassa: Ranska, Italia, Espanja, Iso-Britannia, Saksa, Itävalta, Portugali, Belgia, Alankomaat, Luxemburg ja Puola
ChatGPT saapuu kaikkien Peugeotien i-Cockpit -ohjaamoihin
Peugeot tarjoaa koko henkilöauto- ja hyötyajoneuvomallistoonsa ChatGPT-tekoälyteknologiaa (5 pilottimarkkinaa, jonka jälkeen laajempi levitys vuoden 2024 toisella puoliskolla).
Markkinoiden parhaiten tunnettu ja Open AI -kielimalliin perustuva tekoälysovellus on integroitu jatkossa Peugeot i-Cockpit -ohjaamoihin OK Peugeot -äänikomennoilla. ChatGPT:n avulla Peugeotin autot osaavat vastata lukuisiin erilaisiin kysymyksiin ja pyyntöihin aiheesta riippumatta.
Kun OK Peugeot -äänikomentoavustin on aktivoitu, käyttäjän tarvitsee vain tehdä pyyntö ja ChatGPT vastaa kysyjälle monipuolisella kielellään.
Kielimalliin perustuva tekoäly osaa vastata hyvin spesifeihin kysymyksiin, kuten kaupunkien nähtävyyksien ehdottaminen, niiden esitteleminen ja kohteeseen ohjaaminen auton navigoinnin avulla. Järjestelmä osaa viihdyttää myös matkustajia, käyttäjän luovuus on vain rajana.
Peugeot on iso toimija kiertotaloudessa
Yksi E-Lion-projektin pilareista on kokonaisen kiertotalousekosysteemin luominen Stellantis-konsernin ratkaisuihin perustuen. Kiertotalousliiketoiminta perustuu neljään R:ään: Remanufacture, Repair, Reuse ja Recycle (uudelleenvalmistus, korjaus, jälleenkäyttö ja kierrätys).
Peugeot toimii osana projektia käyttämällä aiempaa vähemmän materiaaleja, aiempaa kestävämpiä materiaaleja, pidentämällä niiden kestävyyttä, ja takaamalla niiden kierrätettävyyden komponenttien elinkaaren lopussa.
Esimerkiksi uuden Peugeot E-3008:n materiaaleista peräti 23 % on kierrätettyjä – näihin kuuluu niin teräs- kuin muoviosia.
Taatakseen ajoneuvojen kierrätyksen mahdolliseksi elinkaaren lopussa, on Stellantis luonut Sustainera Valorauto -yrityksen yhdessä Euroopan johtavan kierrätysyrityksen, Galloon kanssa.
Stellantiksen ja Oranon yhteisyritys on erikoistunut täyssähköautojen akustojen kierrättämiseen niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassa. Yritys käyttää Oranon innovatiivista matalahiilistä teknologiaa, joka mahdollistaa kierrätettäväksi merkittävän osan litium-ioniakustojen materiaaleista.
Ei tule myöskään unohtaa akuston kunnostusta Stellantiksen sisäisissä korjaamoissa, mikä on ollut osa konkreettisia toimenpiteitä jo pidemmän aikaa.
Peugeot-lehdistötiedote / Juha Peltonen
Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!
VIIMEISIMMÄT ARTIKKELIT
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
Käytetty Škoda Octavia Combi 4x4 (2004–13): Nelistävä kestosuosikki
Mielenkiintoinen retroritari
Paaliin vai pajalle?
Huolla peräkärry kesää vasten! Näin onnistut
Näin kuormaat peräkärryn oikein
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
Koeajossa BMW 330e xDrive Touring M Sport: Urheiluhumua
Koeajossa Škoda Enyaq Coupé RS 80 iV: Ensimmäinen laatuaan
Koeajossa Renault Arkana E-Tech Full Hybrid 145 E-Tech Engineered: Terävä täyshybridi
Koeajossa BMW i4 eDrive40 Charged Plus: Kuljettajan mielitietty
Koeajossa DS 7 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business A: Huomattavat valot
TESTIT
Suuri polttimoiden vaihtotesti - mukana 21 eri autoa
Pyyhkimien vapaapäivä?
Hyundai i20 Active Cross: Nyt myös automaattina
Bensan kulutus hallintaan ajotavalla - testasimme vaikutukset!
Autonominen ajaminen: Tiedätkö, miten pitkällä itsestään ajavien autojen kehitys tällä hetkellä on?
Mattoja oman maun mukaan - Testasimme itse leikattavat automatot
Auton pyörätelineet vertailussa - löydä omasi!
Pääseekö ruosteesta eroon poistoaineella? Testasimme!
Testissä elektroninen parkkikiekko - helppoa käyttöä ja hienosäätöä
Vertailussa kumimaalit - kumpi vie voiton?
FOKUS MEDIA
Kevään tärkein hifi-tapahtuma Suomessa
MoFilta lattiakaiutin
OePhi Tanskasta
Heretic The AMP
Sonus faber Sonetto G2
Dynaaminen dipolikaiutin Kanadasta
Thalian transformaatio
Pro-Jectilta kaapelit
Yhdistettyä italialaista ylellisyyttä
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN
UUTTA
Miten niin Hauskaa juhannusta? Tällaisesta urheiluautosta ei ole kuultukaan!
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
HYÖTYJUTUT
Vertailussa kaksi vaahtoshampoota: Miten vaahtoaa?
Apua! Jakoketju on vaurioitunut! Miten toimitaan?
Miksi kuluneen jakohihnan vaihtamisen laistaminen voi tulla todella kalliiksi?
Vuonna 2012 tullut EU-rengasmerkintä täydentää renkaassa olevia merkintöjä
Aika vaihtaa renkaat? Kaikki urasyvyydestä ja paineista
KOEAJOT
Koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid FWD Business 5P: Etuvedollakin pärjää
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Koeajossa Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW Style A: Työsuhdetärppi
Koeajossa Mercedes-Benz T 180 d normaali L1 A: Paranneltu laina-auto
UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!
Kaupallinen yhteistyö
KILPAILU
AUTO BILDIN KOEAJOJA MERKEITTÄIN
UUTISFIIDI
Täyshybridi, ladattava hybridi vai kevythybridi? – Mitsubishin tekninen kouluttaja kertoo mitä kannattaa huomioida voimalinjan valinnassa
Skywell: Suomeen rantautuvan uuden kiinalaisbrändin maailmanlaajuiseen ohjelmistoon sisältyy premiumiin tähtäävä BE11-katumaasturi
Renault Symbioz: Suuret sisätilat ja valtavasti tavaratilaa alempaan keskikokoluokkaan
BMW M4 CS: Ratakilpurin tuntua
Cupra Leon: Farmarin saa myös lataushybridinä
Mini Aceman: Sir Alec Issigonisin hengessä
Polestar ja StoreDot: Latasivat onnistuneesti Polestar 5 -prototyypin 10:stä 80:een prosenttiin kymmenessä minuutissa
Tesla: Tuo Cyber Odyssey -kiertueen Euroopan markkinoille
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
LUETUIMMAT
Legendaarinen Jeep Grand Cherokee: Nyt myynnissä Suomessa ja autot Suomeen tänä kesänä!
Audi Q6 e-tron: Audin tähän mennessä edistyksellisin sähköauto saapui Suomeen
Koeajossa Mercedes-Benz GLC 400e 4Matic: Sähköauton jalanjäljillä
Uusi Opel Frontera: Tilava ja hauska SUV on saatavilla myös täyssähköisenä
Koeajossa BMW i4 M50 Supercharged: Ulkoisesti hillitty tehopakkaus
Polestar 4 Long Range Dual Motor: Kaikkien aikojen nopein Polestar – 3,8 sekuntia nollasta sataan!
Mitsubishi Outlander esiteltiin vuonna 2001: Eurooppaan saapuva uusin Mitsubishi Outlander PHEV viitoittaa mallin neljättä sukupolvea
Uusi Opel Grandland SUV: Saatavilla kaikilla sähköistetyillä voimalinjoilla
Toyota: Julkaisi tarkastuskampanjan
Uusi Alfa Romeo Junior: Kompakti ja urheilullinen katumaasturi saapuu Suomeen loppuvuodesta 2024
AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN