1 000 000 dollarin Falconilla on ajettu vain 43 000 mailia – kuin pakasta vedetty GT-versio

Australian Fordin maineikas museo Geelongissa, Victorian osavaltiossa on joutunut sulkemaan ovensa. Uutinen tulee tyrmäyksenä kaikille harrastajile, jotka tietävät paikallisten Ford-mallien merkittävän historiallisen kaaren. Sulkeminen liittyi ilmeisesti laajennuspaineisiin, joita ei pystytty nykytilanteessa toteuttamaan.

Aluksi kerromme kuitenkin suru-uutisia. Ford Australia joutui loppukesästä sulkemaan perinnekeskuksensa Geelongissa. Kyseessä oli ainoa valmistajan suoraan ylläpitämä automuseo kenguruiden maassa.

Ford Discovery Centre sijaitsi Geelongin Waterfront-alueella. Siellä ehti käydä kolmentoista toimintavuoden aikana yli 250 000 kävijää. Museon yhteydessä olivat myös konferenssitilat.

Sulkemispäätös tehtiin keskuksen, Australian Fordin ja Deakinin yliopiston yhteisellä päätöksellä.

Tiedotteessa todettiin, ettei museo pysty jatkuvasti laajenemaan ja kehittymään nykyaikaisten museovaatimusten puitteissa. Olisi silti ollut ratkaisevan tärkeää pitää museo toiminnassa, ilman laajennuksia – kokoelma on niin ainutlaatuinen.

Nyt voidaan vain toivoa sormet ja varpaat tuplaristissä, ettei kalusto hajaudu vääriin käsiin.

Pysyvistä näyttelykohteista mainittakoon kopio Henry Fordin vuosimallin 1896 Quadricyclestä, maailman ensimmäinen Australiassa suunniteltu coupe-pohjainen Ford-avolava (aussikielellä tutummin Ute) ja Australian Fordin autosuunniteluun ja kokoonpanotoimintaan liittyvää materiaalia.

Otsikkokuvassa australialainen 1971 Ford Falcon XY GT-HO Phase III tositoimissa. Moottorina Fordin 351-kuutiotuumainen Cleveland V8.

Katso myös videolta, millainen on 1971-mallinen täysin alkuperäisessä kunnossa oleva, vasta 43 000 mailia ajettu ääriharvinainen Falcon, jonka arvo arvioidaan miljoonaksi Australian dollariksi. Aussi-Falconit olivat siihen aikaan maailman nopeimpien neliovisten GT-autojen eliittiä.

Omistajalle tarjottiin vaihtoa kahteen uuteen Porscheen, mutta hän sanoi vain jäävänsä miettimään asiaa. Hän ei halua edes pestä harvinaista Fordia, etteivät originaalit logot vahingoittuisi.

Ford Falcon GT-HO Phase III rakennettiin luokitteluautoksi ratakisoihin ja se näytti hyvin samankaltaiselta kuin Falcon GT.

Australialaisen ratakuljettajan Allan Moffatin voittaja-auto vuoden 1971 legendaarisessa Bathurst 500 -kisassa oli nimen omaan Phase III, jota on kutsuttu "... kerta kaikkiaan yhdeksi maailman parhaista autoista, todelliseksi GT:ksi, joka pystyy pistämään kampoihin Ferrareille ja Aston Martineille niiden omilla ehdoilla..."

Näin kirjoitti autolehti Sports Car World.

GT-HO:n 351 Cleveland kehitti vakuutusyhtiöiden mielistelyä varten 300 hv (224 kW) mutta todellinen lukema oli paljon korkeampi 360–380 hv (265–283 kW).

Alkusarjan GT-HO:t varustettiin sähköisellä kierrosluvun rajoittimella, joka vihelsi pelin poikki 6 150 r/min. Jos rajoitin poistettiin käytöstä, Cleveland kiersi yli 7 000 r/min jopa suurimmalla eli  nelosvaihteella. Falcon GT-HO:ssa oli 136 litran erikoistilava polttoainesäiliö.

HO-tunnus ei Falconin tapauksessa merkinnyt "High Output", vaan "Handling Option". Käsittelypaketti sisälsi tehokkaammat jarrut, kivikovan jousituksen, etuspoilerin, kolme valinnaista yhdeksäntuumaista Detroit Locker -lukkoperää sekä tiheävälitteisen neliportaisen Top-Loader -vaihdelaatikon, jonka kanssa GT-HO -katuversio asettui hyvin lähelle rataversiota

Phase III GTHO oli vuonna 1971 Australian nopein neliovinen ja samalla yksi maailman nopeimmista neliovisista tuotantoautoista.

 

Suorituskyky:

Huippunopeus: 227 km/h kierrosluvulla 6 150 r/min

Kiihtyvyys: 0–100 km/h n. 6,6 s

0–400 m: 14,2 s

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Auto Bild

http://www.youtube.com/watch?v=fkHSm0gBZLc