2011 BMW X3:n automaattivaihteisto

BMW X3:n kahdeksanportainen automaattivaihteisto osaa vaihtaa tarvittaessa supernopeasti. Se on talouspainotteisuuden lisäksi rakenteeltaan kompakti.

Eihän kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto itsessään mikään uusi keksintö ole, mutta tuoreimman X3:n tapauksessa sovelletaankin erityisiä, uusia ratkaisuja. Polttoainetalouteen tähtäävä viimeisin Steptronic on BMW:n automaattivaihteistojen kehitysosaston johtajan, insinööri Jan Kretschmerin taidokasta käsialaa.

Steptronicissa mullistavaa ei ole pelkästään Start/Stop-järjestelmän yhdistäminen näin moniportaiseen automaattiin, vaan se, ettei laatikko kasvaneesta vaihdemäärästä huolimatta vie enempää tilaa tai paina runsaammin kuin edellisen X3:n kuusinopeuksinen automaatti. Uusimman X3:n keskikulutus asettuu Steptronicin kanssa yhtäläiseksi tai jopa vähäisemmäksi kuin manuaalivaihteisena. Start/Stopin osaksi koituu tehtaan mukaan noin 7-8 % kulutussäästö.

Steptronic vaihtaa nopeimmillaan ripeämmin kuin mihin kilpa-ajaja kykenisi, joten voisi sanoa ihmisen jäävän huipputekniikan edessä ikään kuin lehdellä soittelemaan. Automaatin rakenne vastaa V12-moottorisen BMW 7 -sarjan lippulaivojen vastaavaa paitsi, että käytettyjen osien mitat on sovitettu moottoritehoon sopiviksi.

Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto osaa myös esimerkiksi ennen mutkaa vaihtaa pienemmälle, sillä se tavallaan "nuuskii" älykkäästi ajotapahtumien jatkumoa.

Lue BMW X3 35i:n koeajoraportti Auto Bild Suomen nettisivuilta.

J. Peltonen