2011 Mercedes-Benz SLK: Kevääntulon nopeuttaja

Mitä Mercedes-Benz SLK:n Variodach-katon alla mahtaakaan piillä vuosimallissa 2011? Tuorein SLK on nyt entistä enemmän SLS-mallin oloinen ja pitää sisällään mukavia oivalluksia...

Taittuvan kattonsa ansiosta Mercedes-Benz SLK on aina ollut muuntautumisen taituri. Nyt roadsterin ja coupén sekoituksella on tarjottavanaan entistä enemmän vaihtoehtoja. Nappia painamalla Variodach-katto muuttuu jopa lasikuvuksi. Lasin sisällä on sähköisesti ohjattava kalvo, jonka voi muuttaa valoa voimakkaasti suodattavasta lähes täysin kirkkaaksi. Enää puuttuu toiminto, joka tekisi siitä targamaisen kangaskuomun…

Keulailme on nyt SLS-mallin kaltainen, ja perä muistuttaa SL:ää. Niiden välissä on käytetty hyväksi C-sarjasta ja muista Mersun malleista tuttua Blue Efficiency –säästötekniikkaa. Perusmoottori on 1,8 litran bensiinikäyttöinen turbo (SLK 200, 184 hv/270 Nm), jonka luvataan kuluttavan seitsenportaisella automaattivaihteistolla vain 6,1 litraa. Moottorin suuremmankaan version (SLK 250, 204 hv/310 Nm) ei pitäisi olla juuri janoisempi. Ilmoitettu kulutus on 6,2 litraa. Tehokkain malli on SLK 350, jossa on 306-hevosvoimainen V6-moottori. Sen keskikulutus on 7,1 l/100 km.

Taloudellisuuden korostamisesta huolimatta Mercedes lupaa pienen roadsterinsa olevan myös entistä urheilullisempi. Ainakin, jos maksaa lisähintaa: autoon on nimittäin saatavissa urheilualusta tai elektronisesti säädettävä iskunvaimennus ja suoraohjaus. Konepelti, takaluukku ja lokasuojat ovat alumiinia, mikä vähentää painoa. Tyypillistä Mercedesille on, että turvallisuus kohenee: ensi kertaa on saatavissa Pre Safe -tekniikka ja väsymyksestä varoittava Attention Assist.

Auto Bild