2012 Toyota Yaris näyttää virallisesti tällaiselta!

Kolmannen polven Yaris on merkille sekä Euroopassa että Suomessa keskeinen malli, jonka suunnittelua on edeltäjään nähden muutettu kaikkiaan 900 kohdassa.

Kolmannen polven Yaris on merkille sekä Euroopassa että Suomessa keskeinen malli, jonka suunnittelua on edeltäjään nähden muutettu kaikkiaan 900 kohdassa.

Yarishan esiteltiin Euroopassa alkujaan 1999, jonka jälkeen malli nousi nopeasti suosituksi. Nyt on vuorossa kolmannen polven Yaris, joka on merkille sekä Euroopassa että Suomessa edelleen keskeisen tärkeä tuote.

Moottoreiksi tulee saamaan bensiinipuolella 1.0 litran kolmisylinterisen VVT-i:n (51 kW/69 hv) sekä 1,33 litran nelisylinterisen bensiinimoottorin (73 kW/99 hv) ynnä lisäksi 1.4D-4D -turbodieselin (66 kW/90 hv), jotka kaikki täyttävät Euro V -päästövaatimukset.

1.0 litran "kolmikkoon" saa vaihteistoksi viisinopeuksisen manuaalin, kun taas 1,33-litraisessa on joko 6-nopeuksinen manuaali tai Multidrive S -automaatti. Dieselissä on 6-portainen käsivaihteisto.

Nähtäväksi jää, tuleeko automatisoitu MultiMode -käsivaihteisto valinnaiseksi dieseliin Suomessa.

Yarisissa suunnittelua on muutettu edeltäjään nähden tehtaan mukaan 900 eri yksityiskohdassa. Ulkoiset mitat ovat muuttuneet siten, että pituutta lisättiin 100 mm, ulkoleveyden säilyessä samana kuin toisen polven Yarisissa. Sisäleveys on silti kasvanut 30 mm.  Toisaalta taas auton korkeutta on mataloitettu 20 mm, joka antaa autolle alhaisemman painopisteen sekä ulkoisesti hieman sporttisemman "etunojan" ja samalla maavara on hiukan matalampi. Akseliväliä on puolestaan lisätty 50 mm, jota ei välttämättä huomaa nopeasti katsoen ulospäin.

Muista ulkoisista muutoksista keulailme V-muotoisine jäähdytinsäleikköineen sekä perinteistä Yarisin Y-teemaa mukailevat takavalot ovat nyt aivan erilaiset kuin ennen.

A-pilarien alalaitoja on siirretty hieman edemmäs, jolla vahvistetaan cab forward -vaikutelmaa, mutta ennen muuta näin jyrkentynyt tuulilasin kulma alentaa korin ilmanvastuskertoimen luokkansa parhaaseen arvoon Cd 0.287. Vannekoon saa valita 15- ja 16-tuumaisista.

Sisällä huomio kiinnittyy ensiksikin täysin uudenlaiseen kojelautaan ja kuljettajan eteen asemoituihin analogiseen mittaristoon. Mittaristo on samanlainen kuin uudessa Verso-S:ssä, mutta muu kojelauta näyttää siihen verrattuna aivan erilaiselta.

Tärkeänä muutoksena edelliseen Yarisiin ohjauspyörän peruskulmaa on pudotettu kolme astetta, mukavamman ajoasennon varmistamiseksi. Kuljettajan istuimen korkeussäätöä on samalla lisätty 15 millimetrillä.

Uudenlaisen runkorakenteen omaavissa etuistuimissa on entistä tanakampi istuintuntuma sekä sivutuki. Istuintyynyn leveyttä on niin ikään lisätty. Toivon mukaan Keski-Euroopassa saatavilla oleva nahkaverhoilu tulisi valinnaiseksi Suomessa, sillä se luo oman laistaan arvoleimaa.

Takana jää aiempaa enemmän jalkatilaa. Takaistuinlohkot eivät kuitenkaan ole pituussäätöiset, kuten vielä ensimmäisen polven malleissa. Toivottavasti tuo kätevä ominaisuus palaisi jatkossa, kuten myös istuinlohkojen taittuminen pystyyn "salkuiksi".

Verso-S:stä tuttuja ominaisuuksia on siirretty Yarisiin, eli Toyota Touch (kohtuuhintainen, kosketusnäyttöinen multimedia) sekä Toyota Touch & Go (navi, johon liittyy online-haku Googlella).

Perustavaratila on edellistä Yarisia 100 mm pitempi ja pohjakannen alla on vielä lisätilaa. Peruslitramäärä on kasvanut 286 litraan. Takaselkänojat alas taitettuina saadaan lisäksi tasapinta, jolloin kokonaistila kasvaa 768 litraan. Takaluukun aukkoa on levennetty 20 mm, käyttömukavuuden nimissä.

Lue lokakuussa Suomessa myyntiin tulevan uuden Yarisin koko esittely Auto Bildin numerosta 15/2011. Hinnat ilmoitetaan elokuun aikana.

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen