2014 Ford Mustang: 4-sylinterinen konepellin alla

Montako sylinteriä aidossa muskeliautossa kuuluu olla? Vastaus kuuluu useimpien suusta: kahdeksan. Mutta muuttuuko tilanne pian?

Kun Ford Mustang viettää ensi vuonna 50-vuotisjuhlia kuudennen sukupolven markkinoilletulon merkeissä, se suorittaa vuosia puhutun ja huhutun virallisen paluun Euroopan markkinoille. Mustangiahan on tuotu harmaatuontina Suomen ja Ruotsin lisäksi muun muassa Norjaan, Britanniaan ja Saksaan.

Netissä on liikkunut jo pitkään villejä huhuja, joiden mukaan euro-Mustangin hinnat alkaen -malliin olisi tulollaan nelisylinterinen turbomoottori.

Amerikkalaissivusto edmunds.com antaa ymmärtää näin ja antaa viitteitä, että kyseessä olisi Ford Focus ST:n 2.0 EcoBoost.

Mustangin tapauksessa kyseisen moottorin iskutilavuutta kasvatettaisiin yli 2,3 litraan, jolloin tehoa saataisiin noin 300 hevosvoimaa.

Amerikkalaislähteiden mukaan nelisylinterinen EcoBoost ei sentään korvaa V6- ja V8-versioita, vaan se on suunnattu taloudelliseksi lisävaihtoehdoksi.

Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Mustangista yritetään nelisylinteristä lisäversiota. Vuonna 1979 tarjottiin Ford Mustangia Cobran (!) nimellä nelisylinterisellä turbomoottorilla. Sen 2,3 litran iskutilavuudesta otettiin tehoa 116 hevosvoimaa. Kuvassa nykykorinen Mustang.

 

Auto Bild