2016 Audi Projekti D5: Hetkinen – mikäs se on?

Audin tuleva A8-lippulaiva tuntee tehtaalla työnimen D5. Mallin teknisestä pääsuunnittelusta vastaa Ulrich Hackenberg.

Tulevassa Audi A8:ssa on esimerkiksi edelleen kehitetty ilmajousitus, kehittyneempi tietoviihdejärjestelmä sekä paljon muuta.​
Tulevassa Audi A8:ssa on esimerkiksi edelleen kehitetty ilmajousitus, kehittyneempi tietoviihdejärjestelmä sekä paljon muuta.​

Uuden Audi A8:n ulkoisen suunnittelun takana on johtaja Mark Lichte. Ilmeisesti uudesta A8-mallista ei tule aivan yhtä käänteentekevää kuin olisi periaatteessa mahdollista, sillä uutuus perustuu Audin omalle PL65-pohjalevylle eikä Porschen kehittämälle MSB-pohjalevylle, mutta joka tapauksessa mallista tulee todella erikoinen: tulevassa Audi A8:ssa on edelleen kehitetty ilmajousitus, kehittyneempi tietoviihdejärjestelmä sekä paljon muuta.

Uuteen Audi A8:aan on luvassa tietenkin myös quattro-neliveto sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto.

Hybridipuolella nelisylinterinen polttomoottori korvautuu 326-hevosvoimaisella 3.0 TFSI V6:lla. Muihin bensiinimoottoreihin lukeutuvat 4.0 V8 TFSI (460 hv) sekä 6.3 V12 (565 hv).

Myös turbodieselien valikoima on poikkeuksellisen kiinnostava, sillä luvassa ovat 3.0 V6 TDI (272 hv) sekä poikkeuksellisen ruudikkaat 4.0 V8 TDI (408 hv) sekä 5.0 V10 TDI (500 hv).

Ohessa kuvankäsittelijämme Christian Schulten näkemys uudesta Audi A8:sta.