2016 Cadillac Escalade: 2850-kiloinen katumaasturi kiihtyy 0–100 km/h 6,9 sekunnissa!

Vaikka Cadillac Escaladen pitkän version omamassa on 2 850 kiloa, auto kiihtyy nollasta sataan vain 6,9 sekunnissa.

Auto Bildin toimittaja Boris Pieritzin mielestä henkilöllä, joka ei ymmärrä tämän kokoista katumaasturia, sen isoa V8-moottoria ja paketin suomaa hienoa amerikkalaista ajonautintoa, ei kerta kaikkiaan ole bensaa suonissa!​​
Auto Bildin toimittaja Boris Pieritzin mielestä henkilöllä, joka ei ymmärrä tämän kokoista katumaasturia, sen isoa V8-moottoria ja paketin suomaa hienoa amerikkalaista ajonautintoa, ei kerta kaikkiaan ole bensaa suonissa!​​

Cadillac Escalade ESV – kahdeksanpaikkainen pitkä versio – kiihtyy 0–100 km/h ainoastaan 0,2 sekuntia hitaammin kuin lyhytkorinen muunnos. Escaladen tekniikkana murisee 6,2-litrainen, Corvettesta tuttu V8, josta otetaan tehoa 426 hevosvoimaa. Tehonkasvua on 17 hevosvoimaa runsaammin kuin edeltäjässä.

Suurinta vääntömomenttia V8 tarjoaa 610 Nm, joten tuntuu suorastaan koomiselta hypätä tällaisen jätti-SUV:n ohjaimiin ja kokea uskomaton suorituskyky. V8-moottori puhuu miellyttävän matalin bassosävyin ja kuusinopeuksinen automaattivaihteisto toimii hienosti, joskin se saisi ehkä vaihtaa vielä hieman nopeammin.

Kulmikaskorisessa neljännen sukupolven Cadillac Escaladessa on LED-ajovalojen ohella tuttuun tapaan LED-takavalot. Uusi malli on kolmanteen sukupolveen nähden selkeästi urheilullisempi. Teknisesti Escalade vastaa Chevrolet Tahoe- sekä GMC Yukon- katumaastureita.

V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​
V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.​

 V8:aan liittyvän sylinterien lepuutusjärjestelmän ansiosta pintakaasulla käytössä on vain neljä sylinteriä, joten keskikulutus on saatu tämän kokoiselle autolle erittäin kohtuulliseen 13,1 litraan sadalla.

Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialue maistuu nyt huomattavasti täsmällisemmältä kuin aiemmin. Kuljettaja voi valita kahdesta ohjausvasteesta joko kevyemmän (Tour) tai urheilullisemman (Sport). Jousitukseen liittyy elektroninen, Cadillac CTS -mallistakin tuttu Magnetic Ride Control -iskunvaimennus.

2016-mallinen Cadillac Escalade rullaa näyttävin 22-tuumaisin kevytmetallivantein. Autoon astumista ja sieltä poistumista helpottavat sähkötoimisesti esiin kääntyvät astinlaudat.

Nahkaverhoilluilla etuistuimilla sekä keskirivin tuoleilla vallitsee ylellinen business-jetin ilmapiiri. Kolmannen rivin lisäistuimet eivät ole yhtä mukavat, mutta sinne mahtuu polvi- ja päätilan puolesta myös aikuisia.

Sisätiloissa nautiskellaan jalopuusta ja nahkaverhoilusta, joten muoviosia on lähes turha hakea. Niitä löytyykin vain harvoista kohdin, takaistuimilla.

Keskirivin matkustajilla on käytössään Platinum Edition -varustelussa näyttöruudut pääntukien takana sekä katosta esiin taittuva isompi litteä näyttö (ESV:ssä niitä on kaksi). Edessä on 12,3-tuumainen kosketusvärinäyttö. Kolmiulotteinen tehdasnavi, neljä USB-porttia ja puheohjaus kuuluvat luonnollisestikin kuvioon.

Vakiovarusteena seuraavat etu- ja takapysäköintitutkat, kaistavahti, automaattiset turvavyönkiristimet, mukautuva vakionopeussäädin ja sähkötoiminen kattoluukku. 

Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​
Mukana ovat myös esimerkiksi 360 asteen ympäristön näyttävä kamera, HUD-näyttö, järeä Bose-äänentoistojärjestelmä 16 kaiuttimen voimin sekä viilennetyt ja lämmitetyt etuistuimet.​

Platinum-version keskikonsolilokerossa on viileälokero, johon mahtuu jopa kuusi puolen litran juomapulloa. Lokeron saa viilennetyksi erikseen painikkeesta.

Vaikka Cadillac Escaladen C- ja D-pylväät ovatkin leveät, näkyvyys kuljettajan paikalta on suurten ikkunapintojen ansiosta eri puolille mainio.