2016 Chevrolet Camaro: Perusmallissa 2.0 litran nelisylinterinen

Monen mielestä nelisylinterinen moottori ei kuulu Camaroon, mutta tarjolla on toki SS-versio tehokkaine LT1 V8 -moottoreineen. Seuraavasta Chevrolet Camarosta on luvassa myös aiempaa kevyempi ja muutaman millimetrin lyhyempi.

2016 Chevrolet Camaron perusmoottoriksi tulee 2,0-litrainen nelisylinterinen, mutta tarjolla on onneksi 461-hevosvoimainen Camaro SS V8.​
2016 Chevrolet Camaron perusmoottoriksi tulee 2,0-litrainen nelisylinterinen, mutta tarjolla on onneksi 461-hevosvoimainen Camaro SS V8.​

Chevrolet Camaron kuudes sukupolvi on pian sarjatuotannossa ja malli kokee monia perusteellisia muutoksia. Painonkevennyksen lisäksi tehojen kerrotaan kasvavan. GM:n uuden Alpha-pohjalevyn ansiosta uudesta Camarosta saadaan 28 % entistä vääntöjäykempi ja smalla 90 kiloa aiempaa kevyempi. Samaa pohjalevyä sovelletaan Cadillacin ATS-mallissa. 2015-mallisissa Camaroissa on Australian Holdeneissa sovellettu Zeta-pohjalevy. Alphassa säästetään erityisesti alumiiniosien käytön myötä useita kiloja.

Camaron uusi McPherson-etujousitus täsmentää elektronisesti tehostettua ohjausta. Aivan uutta on valinnainen Magnetic Ride Control -iskunvaimennusjärjestelmä, joka on saatavilla Camaro SS -malliin. Se mittailee tieolosuhteiden muutoksia jopa 1000 kertaa sekunnissa ja säätää iskunvaimennusta asianmukaisesti.

Tulevassa Camaroon saa valinnaisena Brembon jarrut, jotka ovat SS-versiossa vakiona. LT-versiossa etujarrulevyjen halkaisija on 320 mm ja takalevyjen halkaisijaksi ilmoitetaan 315 mm.

Vastaavasti Camaro SS:n etulevyt ovat 345 mm ja takalevyt 338 mm halkaisijaltaan. LT-versiossa on vakiona 18-tuumaiset vanteet ja valinnaisena saa 20-tuumaiset. Camaro SS:n vanteet ovat jo vakiona 20-tuumaiset.

Vuoden 2016 Camaro näyttää edeltäjäänsä huomattavasti muskelikkaammalta ja malli on itse asiassa 4784 mm pituisena noin kuusi senttiä aiempaa lyhyempi, kaksi senttiä kapeampi (uusi malli 1897 mm) sekä kolmisen senttiä matalampi (uusi malli 1348 mm).

Uuden Camaron tunnistaa ehkä helpoiten keulailmeestä ja SS-mallin takaspoilerista. Ajovaloina on version mukaisesti halogeeni- tai projektorivalot. Camaron päiväajovalot ovat LED-tyyppiset, samoin takavalot.

Matkustamo suunniteltiin uusiksi ja hallintalaitteet on sijoiteltu paremmin kuljettajaa ajatellen. Autossa on 8-tuumainen kosketusvärinäyttö konsolissa ja mittariston yhteydessä on toinen 8-tuumainen näyttöruutu, josta näkee MyLink-järjestelmän toiminnot. Matkustamossa on nyt säädettävä tunnelmavalaistus.

Uutta on myös ajotilan valinta lumi/jäätilan, matka-ajotilan ja urheilullisen ajon välillä. Ne vaikuttavat ohjausvälitykseen, moottorin äänimaailmaan, iskunvaimennustasoon sekä vaihteiston vaihtokohtiin. Camaro SS –versiossa on niiden lisäksi erityinen Track-toiminto rata-ajoa varten.

Chevrolet tarjoaa tulevaan Camaroon kolmea moottorivaihtoehtoa, joiden kaikkien yhteyteen saa kuusiportaisen manuaalin tai kahdeksannopeuksisen automaatin.

Camaro LT:n aloitusmoottorina on 2,0-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa 279 hevosvoimaa ja vääntää 400 Nm, josta 90 prosenttia on käytössä jo 2100–3000 r/min. Suorituskyvystä ei toistaiseksi anneta tarkempia tietoja, mutta versio kiihtynee nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa.

Toisena vaihtoehtona LT:ssä on 3,6-litrainen V6, jolle luvataan tehoa 340 hevosvoimaa. Sen maksimiväännöksi kerrotaan 385 Nm ja moottorin ominaisuuksiin lukeutuvat esimerkiksi suorasuihkutus ja sylinterien lepuutusjärjestelmä.

Camaro SS -mallissa on Corvette Stingraysta lainattu 6,2-litrainen LT1 V8, josta Camaron tapauksessa otetaan tehoa 461 hevosvoimaa, maksimiväännön asettuessa tasolle 617 Nm. Versiosta onkin luvassa tähän astisista tehokkain Camaro SS.

Sekä 3.6 litran V6 että 6.2 litran V8 varustetaan mekaanisella äänivahvistimella, joka tuo käyntiäänen suoraan matkustamoon. Valinnaisena on kuitenkin onneksi saatavilla viritysputkisto varustettuna läppäventtiilijärjestelmällä.