2018 Ford EcoSport: Teknologisesti kehittyneempi

Ford julkisti tänään pienikokoisten SUVien luokkaan kuuluvan uuden Ford EcoSportin. Uusia teknologioita sisältävä malli tulee Suomeen alkuvuodesta 2018.

Uudessa Ford EcoSportissa on ensimmäistä kertaa Fordin älykäs neliveto, joka parantaa pitoa maantiellä ja maastossa. Sen ja edistyksellisen 125-hevosvoimaisen 1.5 litran EcoBlue-moottorin yhdistelmä mahdollistavat optimoidut CO2-päästöt.*

EcoSportin saa nyt ensi kertaa myös urheilullisena, Ford Performancen inspiroimana ST-Line -mallina. Autossa on uusia kuljettajaa avustavia teknologioita, kuten SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, vakionopeudensäädin säädettävällä ajonopeuden rajoittimella sekä peruutuskamera.

Autoon on saatavana 12 rohkeaa korin väriä, jotka korostavat auton dynaamista, jykevää ja hienostunutta ilmettä. Myös personointivaihtoehtoja on useita, esimerkiksi kontrastiväreillä maalattu auton katto, josta väritys jatkuu ikkunapilareihin, ovien yläkarmeihin, katon takaspoileriin ja sivupeileihin. Käyttäjäystävälliset uudet sisätilat tarjoavat ensiluokkaisen matkustuskokemuksen 8-tuumaisine kosketusnäyttöineen, lämmitettävine ohjauspyörineen sekä fiksuine säilytysratkaisuineen, joista esimerkkinä on säädettävä takaluukun lattia.

“EcoSport tuli Eurooppaan vuonna 2014 ja niitä on sittemmin myyty 150 000 kappaletta. Viime vuonna myynti kasvoi 40 prosenttia”, kertoo Steven Armstrong (Group Vice President and President, Europe Middle East and Africa, Ford Motor Company). “Ford EcoSport on tyylikkäämpi, mukavampi, kyvykkäämpi ja monipuolisempi – siinä yhdistyvät jykevät SUVin toiminnallisuudet ja kaupunkiauton käytännöllisyys.”

Euroopan markkinoilla myyntiin myöhemmin tänä vuonna tulevat uudet EcoSportit valmistetaan Fordin tehtaalla Craiovassa, Romaniassa. Ford on investoinut tehtaaseen 200 miljoonaa euroa. Muut Fordin Euroopassa myytävät SUVit ovat Ford Edge ja Ford Kuga. Uusi SUVista johdettu crossover-malli, Fiesta Active, tulee Euroopassa myyntiin ensi vuonna.

SUV-segmentti kasvaa Euroopassa nopeimmin. Vuonna 2016 SUVien rekisteröinnit kasvoivat 21 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna ja niiden osuus kaikista uusista henkilöautojen rekisteröinneistä oli lähes neljännes. Viime vuonna Fordin SUVien myynti Euroopassa kasvoi yli 30 prosenttia.

Tehokas ja suorituskykyinen

Uudessa Ford EcoSportissa on optimoidun ajokokemuksen tarjoava Ford Intelligent All-Wheel Drive -neliveto, jonka saa yhdessä täysin uuden 1.5-litraisen Ford EcoBlue -dieselmoottorin ja kuusivaihteisen manuaalivaihteiston kanssa. Moottorissa on 125 hevosvoiman tehot ja 300 Nm:n vääntömomentti. Moottori kuluttaa polttoainetta 4,5 litraa sadalla kilometrillä ja sen CO2- päästöt ovat 119 g/km.*

Älykäs neliveto mittaa auton renkaiden pitoa tienpintaan ja voi säätää vääntöä jopa suhteessa 50/50 etu- ja takarenkaiden välillä alle 20 millisekunnissa – 20 kertaa silmänräpäystä nopeammin. Järjestelmä siirtää vääntöä saumattomasti kaikkien neljän renkaan välillä, joten tuntuma tiehen on parempi erityisesti liukkaalla kelillä ajettaessa.

Fordin täysin uusi 1.5-litrainen EcoBlue -dieselmoottori on suunniteltu tuottamaan suuremmat tehot ja paremman suorituskyvyn sekä alemmat CO2-päästöt. Neljäsylinterisessä moottorissa on innovatiivista teknologiaa, kuten:

  • Matalapaineinen pakokaasujen kierrätysjärjestelmä yhdistettynä vesi-ilma-välijäähdyttimeen, jolloin palaminen tapahtuu tehokkaammin ja päästöt vähenevät
  • Sylinterikanteen integroitu imusarja
  • Matalainertiainen turboahdin, jonka ansiosta turbo reagoin nopeammin ja kontrolloidummin. Siinä on käytetty rakettimoottorin materiaaleja, jotka on suunniteltu toimiviksi korkeissa lämpötiloissa.
  • Korkeapaineinen suorasuihkutus, joka tarjoaa paremman vasteen, on hiljaisempi ja joka syöttää polttoainetta tarkemmin.

125-hevosvoimaisen 1.5 litran EcoBlue -dieselmoottorin, etuvetomallin ja täysin uuden, matalakitkaisen, 6-vaihteisen manuaalivaihteiston yhdistelmä on vielä matalampipäästöinen ja polttoainetaloudellisempi. Se tulee saataville vuoden 2018 puolessa välissä. Auton tullessa markkinoille siinä on Fordin 100-hevosvoimainen 1.5 litran TDCi-dieselmoottori, etuveto ja täysin uusi 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Saatavana on myös Fordin moninkertaisesti palkittu 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori 140- tai 125-hevosvoiman versiona. 125-hevosvoimainen versio on saatavana myös 6-vaihteisella automaattivaihteistolla ja ohjauspyörässä olevilla vaihteenvalitsimilla varustettuna.

Uuden EcoSportin ajettavuus ja käsiteltävyys on säädetty eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen. Siinä on optimoidut jouset, vaimentimet, jousien tuet, ohjauspyörä, taka-akselin vääntöpalkki, ESP ja ohjaustehostuksen vaste.

Jykevä ja hienostunut muotoilu

Uusi Ford EcoSport on ulkoiselta olemukseltaan uskollinen Fordin SUVien rohkealle ja dynaamiselle tyylille, joka on aiemmin nähty keskikokoisessa Kugassa ja isossa Edgessä.

Veistoksellisen konepellin keskellä oleva kohouma tekee keulan ilmeestä selkeän. Lämmitettävät pesijöiden suuttimet on piilotettu konepellin lipan alle. Keulaa dominoi suuri puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö ja kulmikkaat etuvalot, joihin saa nyt High Intensity Discharge (HID) -valojärjestelmän, sekä tyylikkäät LED-päiväajovalot. Kulmikkaat sumuvalojen kotelot täydentävät auton keulan profiilia, joka on saanut inspiraationsa rinkan remmeistä ja ilmentävät auton seikkailullista luonnetta.

EcoSportin takapuskurin ja takavalojen muotoilua on muutettu tuomaan selkeämpi ja veistoksellisempi ilme. Asiakkailla on valittavanaan 12 eri korin väriä, esimerkiksi Lightning Blue -sininen, Ruby Red -punainen ja voimakas oranssi Tiger Eye. Autoa voi myös personoida valitsemalla kattoon kontrastivärin.

Uusien 17- ja 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden muotoilu täydentää auton jykevää ja sporttista ilmettä. Vanteita saa erilaisilla viimeistelyillä, joita ovat Magnetic Low Gloss, Shadow Silver, Flash Grey ja High Gloss Black. Asiakkaat voivat myös valita autoonsa valinnaisvarusteena olevan takaluukun oveen istutetun vararenkaan.

EcoSportin hienostuneissa sisätiloissa on helppokäyttöisiä hallintalaitteita ja pehmeitä materiaaleja. Uusi keskikonsoli on ergonominen ja siinä on aiempaa vähemmän painikkeita. Uudet istuimet sekä edessä että takana lisäävät matkustajien mukavuutta, ja saatavan a on myös osittainen nahkaverhoilu. Sisätilojen valaistusta voi vaihdella mielialan mukaan seitsemästä eri värivaihtoehdosta.

Auton sisällä on useita fiksuja säilytystilaratkaisuita, kuten takaluukun lattian korkeussäätö. Lattiatasoa voi nostaa, jolloin sen alle jää ”salaluukku” tai laskea alimpaan asentoon, jolloin tavaratilan tilavuus on 334 litraa. Uudessa keskikonsolissa on taittuva ja liukuva matkustajan käsinoja, jossa on säilytystilaa esimerkiksi tabletille tai välipaloille.

EcoSport-mallistoon tulee nyt ensimmäistä kertaa saataville sporttinen EcoSport ST-Line -malli. Fordilla on jo aiemmin ST-Line-mallit Edgestä, Fiestasta, Focusista, Kugasta ja Mondeosta. ST-line-malleissa on rohkea muotoilu ja urheilulliseksi viritetty ajodynamiikka sekä tehokkaat EcoBoost- ja TDCi-moottorit.

EcoSport ST-Line -mallissa on ainutlaatuiset, Ford Performancen inspiroimat puskurit ja helmat, mustat kattokiskot ja etu-umpioiden kehykset, 17 tuuman kevytmetallivanteet Dark Tarnish -värillä, ST-line-kyltit sekä korinväriset sivupeilit vakiovarusteena. Auton sisältä löytyvät tasapohjainen nahkaverhoiltu ST-Line-ohjauspyörä, osittain nahkaverhoillut istuimet Miko®-Dinamica -kankaalla – ekologista mokkanahkaa, joka on valmistettu kierrätetystä polyesteristä – sekä punaiset tikkaukset, nahkainen käsijarrun kahva ja vaihdekepin nuppi, ST-Line-kynnyslevyt sekä ruostumattomasta teräksestä valmistetut urheilulliset polkimet.

Kuljettajaa avustavaa teknologiaa

Uuden Ford EcoSportin kuljettajaa avustavat teknologiat, SUVille tyypillinen ajoasento ja Fordin ajodynamiikka tekevät ajamisesta helpompaa ja nautinnollisempaa.

Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton™ kanssa. SYNC 3:n lisäksi autossa on 8-tuumainen värikosketusnäyttö, joka voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä. Saatavana on myös pienempi, 6,5 tuuman värikosketusnäyttö. 4,2 tuuman värinäytön saa yhdessä Bluetooth-liitännän ja kahden USB-portin kanssa.

Uusi B&O PLAY -äänentoistojärjestelmä tarjoaa upean äänikokemuksen. Siihen kuuluu 10 kaiutinta, subwoofer ja keskiäänialue-kaiutin. Järjestelmä on kalibroitu EcoSportia varten ja siinä on uusin Digital Signal Processing -vahvistin sekä Surround Sound.

EcoSportissa on ensi kertaa vakionopeuden säädin säädettävällä ajonopeuden rajoittimella ja peruutuskamera.

Ford EcoSportissa on myös automaattiset ajovalot ja sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkijät, joten kuljettaja voi keskittyä paremmin ajamiseen. Lämmitettävä ohjauspyörä ja sähkötoiminen automaattinen lämpötilan säädin parantavat mukavuutta. Uusi 4,2 tuuman digitaalinen mittaristo helpottaa tärkeiden ajoon liittyvien tietojen saantia. Sähkötoimisesti kääntyvät, lämmitettävät peilit mahdollistavat nopeamman ja mukavamman liikkeellelähdön pakkasaamuina.

Muita kuljettajaa avustavia teknologioita ovat Fordin kuolleenkulman valvontajärjestelmä, joka varoittaa kuljettajaa takaa lähestyvästä autosta, sekä vakiovarusteena oleva kaatumisen estojärjestelmä (Roll Stability Control), joka säätää moottorin vääntöä ja jarrutusta ja auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassa.

Matkustajien turvallisuutta lisäävät kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny, uudet rintakehää paremmin suojaavat ja matkustajan törmäyksestä poispäin ohjaavat sivuturvatyynyt sekä uudet, paremman sivutörmäyssuojan antavat turvaverhot.

“Olemme parantaneet EcoSportin laatua, teknologioita ja muunneltavuutta ja saaneet aikaan asiakkaiden haluamaa luotettavuutta ja hallittavuutta”, kertoo Gary Boes (Global B-Car Vehicle Line Director, Ford Motor Company). “Kuljettajat voivat tuntea olonsa mukavammaksi ja varmemmaksi ratin takana kuin koskaan aiemmin.”

 

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Polttoainetehokkuuden lisäksi ajokäyttäytymisellä sekä muilla ei-teknisillä asioilla on vaikutusta auton polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen määrittämiseen. CO2 on pääasiallisin kasvihuonekaasu, joka on syynä ilmaston lämpenemiseen.