2019 Toyota Supra: BMW 450-hevosvoimaisella tekniikalla

Supra suorittaa paluun: Toyota julkaisi ensimmäiset kuvat tuotantoversioista. Auto nähtiin myös Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa Iso-Britanniassa.

Naamioidulla uudella Toyota Supralla vedettiin kierroksia Goodwoodin radalla. Moottoriurheilutapahtuman aikana tapahtui myös uusimman mallin debyytti, ja Toyotan mukaan Supran pitäisi ilmestyä markkinoille maailmalla vuoden 2019 alkupuoliskolla.

Supra oli Goodwoodissa yhä naamioituna, mutta vaikka siellä nähty yksilö on mitä suurimmalla todennäköisyydellä prototyyppi, Auto Bildin oletuksen perusteella tuotantomali ei tule enää juurikaan poikkeamaan Goodwoodissa koetusta. Eräiden tutkielmassa olleiden yksityiskohtien voi odottaa päätyvän myös tuotantomalliin.

Uudesta Toyota Suprasta on luvassa kalliimpi kuin GT86., toteaa Toyotan Euroopan kehitysjohtaja Gerald Killmann hollantilaiselle AutoRai-autolehdelle. Killmannin mukaan GT86 säilyy kuitenkin edelleen brändin kohtuuhintaisena urheiluautona, ja suorituskykypainotteinen Supra asemoituu sen yläpuolelle.

Mielenkiintoista on sekin, että uuteen Supraan ei tule Toyotan omaa moottoria, vaan BMW:n yli 450-hevosvoimainen kuusisylinterinen.

Uuden Supran näkymiä

Toyota antoi viitteitä uuden Supran suunnittelusta jo tämän vuoden Genèven autonäyttelyssä. Kuitenkin GR Supra Racing Concept osoitti rataversion. Sarjatuotanto-Supraan ei ole tulollaan esimerkiksi kookkaita spoilereita. Supran muoto pysyy siltikin klassisena: Toyota Supra ja BMW Z4 kehitetään yhteistyössä, minkä voi havaita terävistä linjoista.

Toyotan vihjailujen perusteella jousitus, jossa on huomattavan alhainen painopiste, olisi ainakin osittain tulossa sarjatuotantoon. Tutkielma ei siltikään anna viitteitä viidennen sukupolven Supran matkustamosta, sillä tutkielman ohjaamo on tähdätty radoille. Erikoiskojelauta osoittaa kisassa tärkeitä tietoja ja tutkielman ovipaneelit ovat hiilikuituiset.

Tietoa uutuuden mitoista

Japanilaisen Best Car -lehden maaliskuun 2018 tietojen perusteella uuden mallin akseliväli lienee aiempaan nähden 80 mm lyhyempi (2 470 mm). Uuden Supran pitäisi myös olla 135 mm aiempaa lyhyempi (4 380 mm) ja 44 mm entistä leveämpi (1 855 mm), jolloin malli saisi lisää sporttisuutta. Korkeus kasvaisi arvion mukaan 25 mm lukemaan 1 290 mm. Sitä paitsi uusi Supra lienee aiempaa kevyempi (1 496 kg), mikä olisi 74 kiloa edeltäjämallia vähemmän.

Myös GR Supra Racing Concept -ratatutkielmassa pyritään painonsäästöön, ja siksi monet komponentit valmistetaan erikoiskevyistä materiaaleista: niihin lukeutuvat esimerkiksi etuspoileri, helmat, ulkopeilien kotelot, diffuusorilevy sekä kookas takasiiveke. Myös konepelti ilmanottoaukkoineen on erikoiskevyttä materiaalia.

Ratatutkielmassa on BBS:n kisavanteet varustettuna keskimutterein. Jarrusatulat ja jarrulevyt ovat Brembon valmistamat ja myös virityspakoputkisto juontuu kilpapuolelta.

l