2,5 miljoonan euron superhuuto kannatti!

Keräilyautojen suhteen brittiläinen RM Auctions on maailman suurin huutokauppakamari. Lontoon Battersean yksipäiväisessä huutokaupassa 26. lokakuuta myytiin 79 % kaikista kohteista, jotka keräsivät lähes 13 miljoonaa euroa, mutta mikä nousi tähdeksi?

Keräilyautojen suhteen brittiläinen RM Auctions on maailman suurin huutokauppakamari. Lontoon Battersean yksipäiväisessä huutokaupassa 26. lokakuuta myytiin 79 % kaikista kohteista, jotka keräsivät lähes 13 miljoonaa euroa, mutta mikä nousi tähdeksi?

Kansainvälistä ostajakuntaa, jossa oli edustettuna 22 maata, puhutteli tällä kertaa lähes 100 autoa ja 25 klassikkomoottoripyörää.

Tähdeksi kohosi harvinainen "matching-numbers" -yksilö, 1958 Ferrari 250 GT LWB Tour de France Berlinetta, alustanumeroltaan 1039 GT. Kyseessä on eräs halutuimpia kilpapohjaisia Ferrareita.

Tarjouksia sateli sekä kamarilla että puhelimitse, kunnes punavalkoinen, parrasvaloissa kylpenyt kaunotar huudettiin 2 558 976 eurolla (£2 240 000).

Alustanumeron 1039 GT toimitti uutena amerikkalainen Ferrari-maahantuoja, Luigi Chinetti Motors Greenwichissa, Connecticutissa, ensimmäiselle omistajalleen, Hastings Harcourtille, joka asui Santa Barbarassa, Kaliforniassa.

Kaupat tehtiin 26. marraskuuta 1958.  Jos joku ei sattumoisin ole tietoinen nimistä, niin Harcourt oli suuren kirjakustantamon, Harcourt Bracen perijä sekä omistaja.

Mikä lisäksi jännittävää, alustanumero 1039 GT on yksi 39:stä kilpamallisesta 250 GT LWB Berlinettasta, joihin Ferrari rakensi täysalumiinikorin, yksiosaisen ilmanottoaukon sekä "lasitetut" ajovalot.

1039 GT pysytteli Yhdysvalloissa suurimman osan elämäänsä. Sinä aikana se vaihtoi muutamia kertoja omistajaa amerikkalaisten keräilijöiden keskuudessa, kuten Ferrari-historioitsija Marcel Massini on tutkinut.

Varhaisessa vaiheessa Ferrarin alkuperäinen V12 ja neliportainen vaihdelaatikko korvattiin Fordin V8:lla ja manuaalivaihteistolla. Syynä mahdollisesti Ferrari-moottorin säätöongelmat tai hankalasti saatavat osat.

Originaali 250-sarjan V12 sekä alkuperäinen vaihteisto löysivät myöhemmin tiensä takaisin Tour de Francen siipien suojaan, kuten Ferrari Classiche -sertifikaatti todistaa. Palautuksen toteuttivat vuonna 1974 Charles W. Betz sekä Fred Peters Orangessa, Kaliforniassa.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: RM Auctions