270-hevosvoimainen katutykki Suomeen loppuvuodesta

308 GTi by Peugeot Sport tulee tarjolle 270-hevosvoimaisena versiona, jonka suorituskyky nostaa uutuuden GTi-luokan huipulle.

270-hevosvoimainen erikoisversio 308 GTI by Peugeot saapuu Suomeen ennen vuodenvaihdetta.​
270-hevosvoimainen erikoisversio 308 GTI by Peugeot saapuu Suomeen ennen vuodenvaihdetta.​

Sen jälkeen kun Peugeot esitteli legendaarisen 205 GTi:n, näitä vakiomalleja sporttisempia erikoisversioita on myyty yli 800 000 kappaletta. Peugeot-entusiastien tuntemia mallinimiä sarjassa ovat 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16, 208 GTi sekä RCZ R.

Uusimpana Peugeot nostaa 308-mallistonsa suorituskyvyn ja haluttavuuden toiseen potenssiin 308 GTi by Peugeot Sport -mallilla.

Tulokkaassa yhdistyvät urheiluautomainen suorituskyky, luokkansa taloudellisin moottoriteknologia, näyttävä ulko- ja sisämuotoilu sekä suorituskyky kaikissa olosuhteissa. Mallin omapaino on tankattuna ainoastaan 1205 kiloa, ja teho-paino-suhde on pienimmillään vain 4,46kg/hv.

250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0­–100 km/h 6,2 sekunnissa, ja 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomen maahantuontiohjelmaan otetaan näistä kahdesta 270 hv versio.​
250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0­–100 km/h 6,2 sekunnissa, ja 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomen maahantuontiohjelmaan otetaan näistä kahdesta 270 hv versio.​

308 GTi by Peugeot Sportista on tarjolla kaksi tehoversiota. 1,6-litrainen-bensiinimoottori tuottaa malliversiosta riippuen 250 tai 270 hevosvoimaa. Vääntömomentti on aina 330 Nm ja se on käytettävissä laajalla 1900–5000 kierroksen alueella.

250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0­–100 km/h 6,2 sekunnissa, ja 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomen maahantuontiohjelmaan otetaan näistä kahdesta 270 hv versio.

Euro 6 -päästönormit täyttävän moottorin puristussuhde on 9.2:1. Sen rakenteellisia ominaispiirteitä ovat taotut alumiinimännät, vahvistetut kiertokanget, polymeerilujitetut laakerit sekä normaalia tanakammat moottorin ja voimansiirron kiinnikkeet.

Jatkuvan suorituskyvyn varmistamiseksi mäntiä jäähdytetään kaksinkertaisella öljysuihkutuksella. Teräsrakenteinen pakosarja on suunniteltu kestämään jopa 1000 asteen lämpötilat. Etu- puskurin alle on asennettu ahtoilman jäähdytin.

308 GTi 270 tarjoaa luokassaan poikkeuksellisen suorituskyvyn, sillä teho–paino-suhde on ainoastaan 4,46 kiloa hevosvoimaa kohti. Suuresta tehosta huolimatta yhdistetty polttoaineen kulutus on 6 l/100 km, mikä vastaa 139 g/km CO2-päästöjä kilometrillä. Start&Stop-mikrohybriditeknologia on vakiovaruste.

Voima etupyöriin välitetään kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Vetävien pyörien välittämää voimaa suitsitaan Torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon avulla. Pidon viimeistelevät 19-tuumaisille Carbone kevytmetallivanteille asennetut Michelin Super Sport -renkaat. Vauhdin hallitusta hidastamisesta vastaavat edessä halkaisijaltaan 330-milliset rei´itetyt jarrulevyt. Takana levyjen halkaisija on 268 mm.

308 GTi by Peugeot Sport perustuu muuntelukykyiselle PSA-konsernin EMP2-pohjarakenteelle. 308 GTi:n maavara on 11 milliä alempi kuin 308:n perusmallissa.

Mallin etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain. Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma. Tämä ns. camber-kulma on 308 GTi:ssä -1,67 astetta, kun se 308:ssa normaalisti on -0,6 astetta. Jousitus ja iskunvaimennus ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa.

Ohjaustuntuma on tarkka ja 308 GTi:ssä on lisäksi halkaisijaltaan pienikokoinen ohjauspyörä. Ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi luisto. ESC:n voi myös kytkeä kokonaan toiminnasta.

Keulailmettä korostavat LED-ajovalot ja LED-suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdytinsäleikkö. Puskurin alle sijoitetut kaksi etuspoileria parantavat aerodynaamista suorituskykyä. Kiiltävän mustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät auton ilmeen.

Tarjolla on kuusi ainutlaatuista ulkoväriä sekä erityisesti GTi 270:een kehitetty Coupe Franche -väriyhdistelmä (Ultimate Red + Perla Nera Black). Coupe Franche -tason autoissa ikkunalistat ovat mattamustat, kun ne muissa versioissa ovat krominväriset.

308 GTi:ssä käytetään lisäksi Peugeot Sportin urheiluistuimia verhoiltuna nahalla ja alcantaralla. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat ominaisuuksia.

Driver Sport Pack -varustepaketti lisää tunnelmaa. Keskikonsolin Sport-nappi muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi ja tarjoaa kuljettajalle teho- ja vääntölukemat sekä kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia.

Uusi Peugeot 308 GTi esitellään ensi kerran syyskuun alussa Frankfurtin autonäyttelyssä ja sarjatuotanto alkaa pian sen jälkeen. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät juuri ennen vuoden vaihdetta.