5-sylinteriset moottorit: Miksi niissä on monen mielestä ylettömästi taikaa?

Ensin 5-sylinteristen valmistuksen aloittivat henkilöautoissa turbodiesel- ja/tai bensiinipuolella Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Ford sekä Fiat. Nykyisin viisisylinterisiä bensiinimoottoreita edustavat Audi TT RS, RS3 sekä RS Q3. Auto Bild pohtii viisisylinteristen moottorien viehätysvoiman salaisuutta.

Fiat Stilo Abarth ja Stilo GT varustettiin 2,4-litraisella viisisylinterisellä tekniikalla.

Ammoisista 5-sylinterisistä bensiinimoottoreista tulevat heti mieleen ainakin Audi quattro, Fiat Coupé (eli Coupé Fiat), Volvo 850 sekä, ehkä uskomatonta sinänsä, Fiat Marea. 1980-luvun turbodieseleistä esimerkiksi Audin 2,2-litrainen ja 2000-luvun vaihteen molemmin puolin mm. Volkswagen Passat VR5 sekä Seat Toledo VR5, Ford Focus RS ja Mondeo. 

Kaikki eivät myöskään välttämättä muista, että vuosina 2006-2011 olivat tuotannossa myös Fiat Stilo Abarth, Stilo GT sekä Edition Michael Schumacher, joissa oli konepellin alla 2,4-litrainen 170 hv viisisylinterinen.

Toyotan 5-sylinterinen 3,4-litrainen PZ-dieselmoottori majaili Land Cruiserissa (J70). Land Roverilla on 1998-2007 Defenderissä ja Discoveryssa TD5-turbodiesel ja Mercedes-Benzillä jo vuonna 1974 3,0-litrainen 5-sylinterinen OM617 (W115) sekä myöhemmin 5-sylinterinen 290 TD (E210). Nämä ovat siis vain esimerkkejä.

Mikä on ylipäänsä 5-sylinteristen moottorien syvin salaisuus? Ainakin se, että ne tarjoavat runsaasti voimaa laajalla kierrosalueella ja että etenkin bensiiniviitosten käyntiääni on omalla tavallaan yhtä erikoinen ja korvaa viehättävä kuin V8- tai V10-moottorilla. Eikä pidä unohtaa, että MM-rallipuolella sellaisella ajoivat 1980-luvulla esimerkiksi Hannu Mikkola ja Walter Röhrl.

Ford Focusin RS- ja ST-malleissa oli 5-sylinterinen moottori.
Audin RS-moottorit tunnetaan niiden erikoisesta sytytysjärjestyksestä. Monien 5-sylinteristen sytytysjärjestys 1-2-4-5-3 luo juuri sen tutun, räyheän käyntiäänen, joka voi täyskaasulla yltyä infernaaliseksi.
Uskomatonta, mutta Chevrolet Colorado Pick-Upissa oli viisisylinterinen moottori.
Myös Hummer H3:ssa sovellettiin samaa viisisylinteristä kuin Chevrolet Coloradossa.
Ensimmäinen bensiinikäyttöinen viisisylinterinen koettiin vuonna 1976 Audi 100 -mallissa. Tyypin 43 konetilassa ei ollut riittävästi tilaa sen paremmin rivikuutoselle kuin V6-moottorillekaan, kilpailemaan BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa. Lisäksi edellä mainitut moottorit olisivat tehneet Audista liian nokkapainoisen. Niinpä konsernissa päätettiin lisätä EA 827 -nelikkoon yksi sylinteri. Viitosta sovellettiin sittemmin monessa Audi-mallissa.
Volvolla 5-sylinteriset bensiinimoottorit olivat vuosina 1991-97 kovassa kurssissa. Malleista muistetaan 850-sarjan sedan- ja farmarimallit sekä vastaavat S70/V70. Kuvassa Volvo 850 Sedan.
VW Jettassa ja Passatissa oli Yhdysvalloissa tarjolla 2,5-litrainen 5-sylinterinen. Kuvassa USA-Jetta.

Nykyisin 5-sylinteristä löytyy tekniikkaa 2,5-litraisena Audin malleista TT RS, RS 3 sekä RS Q3. Alun perin Audilla lainattiin Yhdysvaltain-Jettan 170 hv moottoria, josta saatiin R8-komponenttien avulla tehoa yli 300 hevosvoimaa. Uusimman TT RS:n tehot ovat vielä paremmat, yli 400 hevosvoimaa.

Volvo ja Ford eivät kumpikaan tällä hetkellä valmista 5-sylinterisiä moottoreita, sillä tässä kohdin modulaarinen moottoristrategia soittaa niin sanotusti ensi viulua. Sitä paitsi 5-sylinterisillä moottoreilla on haittapuolensa: ne ovat loppupelissä sekä pitempiä että painavampia verrattuina vastaaviin nelisylinterisiin.

Siitä huolimatta kaikilla 5-sylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla on oma taikansa ja oma, vankka kannattajakuntansa.