700 000 euroa – moni kiljuisi saadessaan tämän japanilaissportin

Yamahan tuplanokkainen hemi-palotiloin varustettu rivikuutonen. Kolme kaksikurkkuista Solex-kaasutinta. Mikä mahtaa olla kyseessä? Se myytiin 935 000 dollarilla eli noin 698 000 eurolla.

Aivan oikein, kyseessä on 150-hevosvoimainen kaksilitraisella kuusisylinterisellä toteutettu klassikkourheiluauto, yksi maailman tavoitelluimmista lajissaan: 1968-mallinen Toyota 2000 GT.

Itse asiassa Toyota 2000 GT ei ollut Toyotan oma idea, vaan alkujaan Yamaha päätti laajentaa toimialaansa urheiluautoihin.

Yamaha suunnitteli 2000 GT:n, jonka jälkeen se löysi tiensä Toyotan siipien suojaan, joka oli sattumoisin vasta kakkossijalla Yamahan valinnoissa auton valmistajaksi.

Toyota perinteisiin nojaavana valmistajana näki 2000 GT:ssä tilaisuuden osoittaa insinööriensäm ja suunnittelijoidensa olevan maailmanluokkaa.

2000 GT:n rivikuutonen perustuu Toyota Crowniin. Yamaha asensi siihen uudet nokka-akselit ja muokkasi siitä urheilullisemman.

Kun omamassaa on 1 090 kiloa, tehoa on 150 hevosvoimaa ja painonjakauma on 49/51 %, on selviö, että ajo-ominaisuudet ovat herkulliset.

Toyota 2000 GT:n huippunopeudeksi annetaan 217 km/h.

Huutokaupattu yksilö, alustanumero 10136, valmistettiin 28. lokakuuta 1967. Kyseessä on vasemmalta ohjattava yksilö joka on maalattu harvinaisella Bellatrix Yellow -keltaisella.

Entisellä omistajalla on ollut useita 2000 GT -yksilöitä ja tähän autoon on aina vaihdettu joko alkuperäisiä varaosia tai sitten on teetetty alkuperäisiä vastaavia.

Ei siis kannata huolestua, jos 700 000 euron autossa on ruostuneet pakosarjat. Auto on toiminut harkitussa käytössä, joka on yksi sen pitkän elinkaaren takeista.

Katso video toisesta, 1967-mallisesta yksilöstä joka myytiin 1,2 miljoonalla taalalla, noin 896 000 eurolla.