717 raakaa hevosvoimaa: Tämä on maailman tehokkain sedan!

Auto Bild otti ensituntumia 717-hevosvoimaisesta Dodge Charger SRT Hellcatista, joka maksaa Yhdysvalloissa alkaen noin 60 000 euroa. Sen mainitaan olevan tämän hetken tehokkain sarjavalmisteinen henkilöauto, joka lisäksi kiihtyy varttimailin 11,2 sekuntiin.

Kun 881 newtonmetrin vääntömomentti päästetään valloilleen, alkaa tapahtua ja 275/40 -mittaiset takarenkaat alkavat lämmetä savun noustessa.​​
Kun 881 newtonmetrin vääntömomentti päästetään valloilleen, alkaa tapahtua ja 275/40 -mittaiset takarenkaat alkavat lämmetä savun noustessa.​​

Yhdysvaltain New Jerseyssä sijaitsevasta Raceway Parkista nousee sakea, valkoinen kumin käry. Asvaltissa näkyy kaksi pitkää, savuavaa renkaanjälkeä. Charger Hellcatilla on helppo suorittaa burn-out, sillä auto on Dodgen mukaan maailman tämän hetken tehokkain sarjavalmisteinen sedan.

Jos tarkastellaan teholukemia, eivät BMW M5 (560 hv), Porsche Panamera Turbo S (570 hv) tai Mercedes-Benz AMG S 65 (630 hv) yllä lähellekään.

Charger Hellcatin 6,4-litrainen (392 cid) V8 tarjoaa tehoa 717 hevosvoimaa ja kiihtyy Launch Controlin avulla nollasta sataan vain 3,7 sekunnissa – siis bye-bye München, Zuffenhausen ja Affalterbach. Myös Hellcatin hinta on hyvässä suhteessa tehoihin, eurooppalaisiin verrattuna.

Driftaaminen mutkissa sujuu 1800-kiloisella Chargerilla leikiten.​
Driftaaminen mutkissa sujuu 1800-kiloisella Chargerilla leikiten.​
Miksei näitä ole tarjolla Suomessa!?​
Miksei näitä ole tarjolla Suomessa!?​
Jos haluaa ajaa rauhallisesti perheautona, voi kytkeä Eco-toiminnon.​
Jos haluaa ajaa rauhallisesti perheautona, voi kytkeä Eco-toiminnon.​
Jos tarkastellaan teholukemia, eivät BMW M5 (560 hv), Porsche Panamera Turbo S (570 hv) tai Mercedes-Benz AMG S 65 (630 hv) yllä lähellekään.​
Jos tarkastellaan teholukemia, eivät BMW M5 (560 hv), Porsche Panamera Turbo S (570 hv) tai Mercedes-Benz AMG S 65 (630 hv) yllä lähellekään.​
Ajamisen hauskuutta!​
Ajamisen hauskuutta!​

Uudessa Charger Hellcatissa on tavallista kookkaampi jäähdytinsäleikkö, mustaksi maalatut puskurit sekä C-muotoiset LED-päiväajovalot.

Kylmänä Hellcatin 392 cid V8 käy erityisen miellyttävällä bassosoundilla, ja moottorin äänimaailma on kilpailijoihin nähden muutoinkin optimoitu. Mekaanisen ahtimen ujellus säestää kasijytinää.  

Jokainen kaasupolkimen painallus tuottaa niskaa vääntävän kiihtyvyyden. Pysäköintipaikalla kokeilemme burn-outia kytkemällä ajohallintajärjestelmän toiminnasta. Kun 881 newtonmetrin vääntömomentti päästetään valloilleen, alkaa tapahtua ja 275/40 -mittaiset takarenkaat alkavat lämmetä savun noustessa.

Driftaaminen mutkissa sujuu 1800-kiloisella Chargerilla leikiten ja hydraulisesti tehostettu nopeavälitteinen ohjaus toimii tarkasti. Tätä autoa on todella ilo ajaa radalla. Ja kun on aika hidastaa, Brembon (kuusimäntäisin jarrusatuloin edessä, nelimäntäisin takana) varustetut levyjarrut hoitavat tilanteen.

Jos halutaan ajaa kovaa, Charger Hellcatin huippunopeus on mukavat 328 km/h, joten siinäkin suhteessa Charger näyttää kilpailijoille. Jos taas haluaa ajaa rauhallisesti perheautona, voi kytkeä Eco-toiminnon.

Dodgelta voi tilata lisähintaan etuistuimille myös neljän pisteen turvavyöt.

Miksei näitä ole tarjolla Suomessa!?


Teknisiä tietoja

Dodge Charger SRT Hellcat: • 6,2-litrainen V8, suurin teho 717 hv • suurin vääntömomentti 881 Nm • 0-100 km/h 3,7 s • keskikulutus 14,7 l/100 km • Hinta USA:ssa: alkaen 62 300 dollaria (n. 60 000 euroa).