820 Nm vääntöä Mercedes-Benzin CL- ja S 500 4MATIC -malleihin

Eikä nyt puhuta mistään kymmenestä lisäponista, vaan Brabusin virityssarjalla ylletään jopa 520 hv/382 kW tehoihin. Tyrmäävää on myös 820 Nm maksimivääntö, puhumattakaan 300 km/h huipuista. Alle saa laajan valikoiman erikoisvanteita, aina 22 tuumaan asti. Ohjelmistoon kuuluu myös urheilullisia räätälin tekemiä pukuja ja erityisiä sisätilavarusteita.

Eikä nyt puhuta mistään kymmenestä lisäponista, vaan Brabusin virityssarjalla ylletään jopa 520 hv/382 kW tehoihin. Tyrmäävää on myös 820 Nm maksimivääntö, puhumattakaan 300 km/h huipuista. Alle saa laajan valikoiman erikoisvanteita, aina 22 tuumaan asti. Ohjelmistoon kuuluu myös urheilullisia räätälin tekemiä pukuja ja erityisiä sisätilavarusteita.

Brabus B50–490 -moottorinviritys koostuu kiini kytkettävästä PowerXtra -moduulista, joka linkittyy moottorielektroniikkaan ja kalibroi uudelleen moottorinohjausjärjestelmän, sytytyksen, polttoaineen suihkutuksen ja elektronisen ahtopainevalvonnan.

Muunnostyön seurauksena 4,7-litraisesta tuplaturbomoottorista herkiää 490 hv/360 kW. Maksimivääntö puolestaan asettuu tämän jälkeen 780 Nm tasolle.

Brabus B50–520 PowerXtra -sarjaan kuuluu vielä ylimääräinen ahtoilman jäähdytin. Tämän sarjan myötä saadaan 520 hv/382 kW/5 250 r/min, joten tehonlisäystä on 85 hv. Samalla suurin vääntö kasvaa 820 Nm lukemaan kierrosalueella 1 800–3 500 r/min.

CL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY Coupe kiihtyy sarjan asennuksen jälkeen sataan 4,5 sekunnissa, ja Brabus Vmax -yksikkö poistaa vakion 250 km/h -nopeusrajoituksen. Huipuiksi autolle luvataan tällöin 300 km/h. Uusi huippunopeus edellyttää Brabus-nopeusmittaria, joka yltää 360 km/h tasolle. Nelivetoinen S 500 on suoritusarvoiltaan vastaava.

Varusteista mainittakoon ruostumatonta terästä oleva virityspakoputkisto, varustettuna läppäventtiilein ja neljällä putkenpäällä. Normaalia muhkeammat V8-äänet ovat täten taatut.

Saatavilla on lisäksi aerodynaaminen korisarja. Erityisesti tuulitunnelissa hiottu etuspoileri kiinnittyy tuotantopuskurin kiinnikkeisiin ja vähentää keulan nostoa tuntuvasti. Sivuhelmat auttavat myös, samoin takaspoileri.

CL 500 sekä S 500 4MATIC voidaan myös varustaa Brabus Monoblock -vantein, eri halkaisijoin ja kokoluokissa 18–22 tuumaa. Esimerkkinä taotut, high-techiä edustavat Brabus Platinum Edition vanteet.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: tehdas