Aggressiivinen Peugeot SXC -konseptiauto Shanghaissa

Shanghaissa esiteltävä Peugeot SXC -konseptiauto on veistoksellisen hienostunut sporttinen katumaasturi, jonka linjat ovat Peugeotin uuden muotokielen mukaisesti puhtaat ja yksinkertaiset. Urheilullinen muotoilu on jopa aggressiivinen ja jokainen korin yksityiskohta istuu saumattomasti kokonaisuuteen. Kookas 4,87 metriä pitkä, 1,61 metriä korkea ja 2,035 metriä leveä auto näyttää olevan ikään kuin koko ajan liikkeessä. SXC-konseptiauton keula on uskollinen merkin muotoilukoodille. Ainutlaatuinen kelluvan näköinen jäähdyttäjän säleikkö liittyy harmonisesti kokonaisuuteen, joka jatkuu koriin kaiverretuin kissamaisin ajovaloin. Kirkkaat LED-valot näkyvät tunnistettavasti ja kirkkaasti sekä päivällä että yöllä. Etuvalojen teema on yhtenäinen bumerangimaisten takavalojen kanssa.

Shanghaissa esiteltävä Peugeot SXC -konseptiauto on veistoksellisen hienostunut sporttinen katumaasturi, jonka linjat ovat Peugeotin uuden muotokielen mukaisesti puhtaat ja yksinkertaiset. Urheilullinen muotoilu on jopa aggressiivinen ja jokainen korin yksityiskohta istuu saumattomasti kokonaisuuteen.

Kookas 4,87 metriä pitkä, 1,61 metriä korkea ja 2,035 metriä leveä auto näyttää olevan ikään kuin koko ajan liikkeessä.

SXC-konseptiauton keula on uskollinen merkin muotoilukoodille. Ainutlaatuinen, kelluvan näköinen jäähdyttäjän säleikkö liittyy harmonisesti kokonaisuuteen, joka jatkuu koriin kaiverretuin kissamaisin ajovaloin. Kirkkaat LED-valot näkyvät kirkkaasti sekä päivällä että yöllä. Etuvalojen teema on yhtenäinen bumerangimaisten takavalojen kanssa.

Tulevaisuuden tekniikkaa SXC:ssä edustavat valojen lisäksi taustapeilit, joissa on peilipinnan sijaan kamerat. Myös panoraamakaton reunoihin sijoitetut kattokiskot tuovat ennen näkemättömällä suunnittelullaan muotoihin raikkautta. Ne on tehty monen muun yksityiskohdan tapaan harjatusta alumiinista, joka on kevyt materiaali ja korostaa auton ylellisyyttä.

Suuret, peräti 22-tuumaiset pyörät tasapainottavat pitkää, peräti kolmen metrin akseliväliä. Matkustajille on todella runsaat tilat ja takaa saranoidut takaovet antavat matkustajille esteettömän kulun yksittäisille istuimilleen.

SXC-konseptiautossa käytetään HYbrid4-tekniikkaa, jossa on edessä polttomoottori ja takana sähkömoottori. Tämä järjestelmä mahdollistaa nelivedon ilman mekaanista yhteyttä, minkä lisäksi autolla voidaan ajaa täysin päästöttömästi sähkömoottorin voimalla.

Kiinassa ei toistaiseksi käytetä henkilöautoissa dieselmoottoreita, minkä takia konseptiautoon valittiin 1,6-litrainen THP-moottori. Se edustaa Peugeotin downsizing-strategiaa, sillä pienestä iskutilavuudestaan huolimatta moottorin teho on 160 kW (218 hv) ja suurin vääntömomentti 280 Nm (hetkellisesti yliahtopaineella 300 Nm).

Taakse sijoitetun sähkömoottorin jatkuva teho on 40 kW ja hetkellinen suurin teho 70 kW. Moottorien yhteisteho on peräti 230 kW (313 hv). Vaihteistona on elektronisesti ohjattu kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, mikä parantaa auton taloudellisuutta.

Yhdistetty kulutus on voimasta huolimatta vain 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt 143 g/km. SXC:llä voi ajaa myös pelkästään sähköllä enintään 12,5 km, jolloin polttoainetta ei kulu ja päästöt ovat 0 g/km.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas