Ajoneuvovero nousee ensi vuonna – katso, kuinka paljon!

Vuoden 2012 Suomen hallitusohjelma sisältää tavoitteen, jonka mukaan autokannan uudistumista nopeutetaan.

Vuoden 2012 Suomen hallitusohjelma sisältää tavoitteen, jonka mukaan autokannan uudistumista nopeutetaan.

Hallitus pyrkii tieliikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseen sekä liikenneturvallisuuden parantamiseen hallitusohjelman veronkorotusten avulla.

Ohjelman mukaan autoilun verotuksen painopistettä siirretään hankinnan verotuksesta käytön verotukseen ajoneuvoveroa korottamalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että vuotuista ajoneuvoveroa nostetaan noin kymmenen prosenttia.

Hallitusohjelman maininta autoveron uudistamisesta päästöpainotteisesti on toistaiseksi jäänyt tarkemmin määrittelemättä. Jotta painopiste todellisuudessa siirtyisi kohti kulutusta, pitäisi autoveroa vastaavasti keventää. Veronalennuksista ei kuitenkaan ole toistaiseksi puhuttu lainkaan. Sen sijaan myös matkailuautot tuodaan autoveron piiriin myöhemmin tehtävän selvityksen perusteella.

Korotettava ajoneuvovero muodostuu bensiinikäyttöisillä ajoneuvoilla perusverosta, jonka lisäksi dieselkäyttöisistä ajoneuvoista kannetaan perusveron käyttövoimaveroa.

Ajoneuvoveron perusvero on päästöpohjainen. Jos autolla ei ole direktiivin mukaista päästötietoa, vero perustuu auton kokonaismassaan. CO2-päästöön perustuva ajoneuvoveron perusvero vaihtelee päästöistä riippuen välillä 20 – 600 euroa vuodessa. Kokonaismassaan perustuva perusvero vaihtelee välillä 75 – 485 euroa vuodessa.

Jos auton päästöt ovat esimerkiksi 120 g/km, tarkoittaisi 10 prosentin korotus noin 6 euron lisämaksua vuodessa. Vastaavasti päästöjen ollessa vaikkapa 160 g/km, olisi korotus noin 10 euroa. Jos auton päästöt ovat 210 g/km, saa autoilija maksulisää noin 17 euroa. Kokonaismassaan perustuva perusvero esimerkiksi 2001 - 2100 kilon autolle tarkoittaisi noin 18 euron korotusta vuodessa.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio