Al Jolsonin ultraharvinainen Packard huutokaupattiin yli 1 100 000 taalalla

RM Auction'sin St. John'sin huutokaupan superharvinaisuuksia edusti 1932 Packard Twin Six Individual Custom Convertible Sedan, joka toimitettiin uutena kuuluisalle amerikkalaiselle laulajalle ja näyttelijälle, Al Jolsonille. Se myytiin yli 1 000 000 dollarilla.

RM Auction'sin St. John'sin huutokaupan superharvinaisuuksia edusti 1932 Packard Twin Six Individual Custom Convertible Sedan, joka toimitettiin uutena kuuluisalle amerikkalaiselle laulajalle ja näyttelijälle, Al Jolsonille. Auto maksoi uutena todella paljon, 6 600 taalaa.

Kuka Al Jolson oikein oli? Hän oli syntyjään Asa Yoelson ja lähtöisin 1880-luvun lopun tsaarinajan Venäjältä. Jolson lähti siirtolaiseksi Amerikkaan 10-vuotiaana ja hänen huipputason lauluäänensä sekä tanssimisen ja näyttelemisen lahjat toivat hänelle lempinimen “Maailman Paras Viihdyttäjä”.

Vaikka Jolson levytti enemmän kuin 200 levyä ja esiintyi kymmenissä elokuvissa ja näytelmissä, hänen roolinsa maailman ensimmäisessä oikeassa puhe-elokuvassa nimeltä The Jazz Singer tuotti läpimurron.

Jos ihmettelette kasvojen väriä omiin muistikuviin, niin on syytä mainita, että Jolson esiintyi usein “mustakasvona,” näytellen afrikkalais-amerikkalaista.

Heinäkuun 30. päivän RM Auctions'in huutokaupassa Jolsonin Packard Twin Six onnistui murtamaan maagisen miljoonan dollarin rajan, keräten huikeat 1 100 000 dollaria sankan yleisöjoukon edessä. Dietrich’in erikoiskorilla varustettua Packardia tehtiin vain kaksi, eikä kumpaakaan ole käytännössä nähty viimeiseen 50 vuoteen.

Kyseessä on lähemmin tarkastellen Model 1006, jonka sivuventtiilityyppinen V12 kehittää 160 hv. Iskutilavuutta saadaan 445 kuutiotuumaa. Vaihteisto on kolmivaihteinen, synkronoitu käsivaihteisto ja jousituksessa on neljät puolielliptiset lehtijouset. Taka-akselisto on erillisjousitettu ja Packardissa on säädettävät, tehostetut nelipyöräjarrut. Akseliväli on 147 tuumaa.

Packard Twelve oli aikansa ehdottomasti upeimpia käsityötaidon näytteitä, äärettömän matkamukava auto, joka liikkui vakaasti kuin tankki ja jonka 12-sylinterinen moottori käy kuin kuiskaus.

Itse asiassa Packardin Twelve-mallin ei pitänyt koskaan toteutua. Mallin historia liittyy Cordin L-29 -malliin sekä maineikkaisiin, erityisellä Miller-tyyppisellä moottorilla toteutettuihin etuvetoisiin (!) kilpa-autoihin. Packardin johto oli kiinnostunut etuvetoajatuksesta ja valmisti prototyypin. Päätettiin luoda 12-sylinterinen moottori tätä mallia varten, sillä lyhyempi V12 tarjosi etuveto-toteutuksessa enemmän joustavuutta verratuna merkin lujaan suoraan kahdeksikkoon.

Laajamittaiset testit toivat kuitenkin esiin heikkouksia etuvetoisen alustasuunnittelussa, ja samalla kehityskustannukset kohosivat pilviin. Toisaalta Cadillac oli käynnistänyt monisylinteristen sodan uusien V16- ja V12-moottoriensa myötä, jolloin Packardin piirimyyjiin kohdistui valtavia paineita.

Päätettiin asentaa uusi V12 Packardin koetulle Deluxe Eight -alustalle. Tuloksena oli Twin Six, jolla kunnioitettiin Packardin ensimmäistä V12-moottoria; se oli esitelty yli 15 vuotta aiemmin.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: RM Auctions