Älä ikinä aja autoa väsyneenä – vastaa rattijuopumusta!

”Pilkkiminen” auton ratissa alkaa yleensä salakavalasti. Aluksi väsymistä ei edes itse huomaa, kunnes alkaa supervaarallinen nukahtelu. Kannattaa painaa korvan taakse, että väsymys tien päällä on tappavan vaarallista, eikä kannata periaatteen vuoksi koettaa ajaa yhdellä heittämällä Nuorgamista Hankoniemelle..

Siinä vaiheessa pitäisi jo olla havahtunut ajamaan nopeasti lähimmälle sopivalle pysähtymispaikalle ja pitää kunnollinen tauko.

Muussa tapauksessa voi lopputuloksena olla tuhoisa kuolemankolari tai esimerkiksi elinikäinen halvaantuminen ulosajon tai törmäyksen seurauksena.

Muista, että vahinkoa voi tällöin tuottaa ajattelemattomuuttaan myös muille kuin itselle tai omassa autossa olijoille, kuten oman perheen jäsenille.

Sen vuoksi nyrkkisääntö kuuluu: älä koskaan aja väsyneenä! Jo muutaman sekunnin mikrouni saattaa johtaa arvaamattomiin seurauksiin.

Moni ei tajua ratissa pilkkimisen vastaavan ajamista rattijuopumuksen alaisena.

Ketkä ovat erityisen alttiita hetkelliselle, joitakin sekunteja kestävälle nukahtamiselle?

Kaikki kuljettajat, joille on kertynyt kroonista univelkaa sekä uniapneasta eli yöllisistä hengityshäiriöistä kärsivät henkilöt.

Millä tavoin voi itse havaita kuuluvansa kyseiseen ryhmään?

Jos kuorsaa öisin, saattaa kärsiä uniapneasta, joka aiheuttaa pitempiaikaisia hengityskatkoksia. Ne voivat pahimmillaan olla erittäin vaarallisia.

Väsymysvaroitin, jollainen on esimerkiksi Mercedes-Benzillä, vinkkaa kuljettajalle äänimerkillä ja kahvikupin kuvakkeella, milloin tämän olisi aiheellista pitää lepotauko.

Voiko väsymystä kompensoida suuremmalla ajokokemuksella?

Ei voi. Saksan autoliiton ADAC:n tekemän tutkimuksen perusteella väsyneiden autoilijoiden ajokykyä voi suoraan verrata rattijuoppoihin.

Näistä on apua väsymykseen tien päällä:

Muista pitää pitkällä matkalla säännöllisiä taukoja. Venyttely ja voimisteluliikkeet tehostavat verenkiertoa.

Pidä tarvittaessa riittävä nukkumistauko. Aja ensi tilassa lepopaikalle.

Jos on todella väsynyt pitkän viikon jäljiltä ja ajomatkaa vielä paljon jäljellä, saattaa kannattaa mennä lähimpään hotelliin tai ainakin kannattaa ehdottomasti nukkua autossa puolisen tuntia.

Näistä keinoista ei ole pitkällistä hyötyä:

Kahvi, colajuomat tai energiajuomat auttavat vireystilan nostamisessa ainoastaan hetkellisesti.

Lisäksi kofeiini alkaa vaikuttaa vasta noin puolen tunnin kuluttua.

Auton ikkunoiden avaaminen tai musiikin soittaminen autostereoista suurella teholla saattavat auttaa – mutta nekin vain hetkellisesti.