Alkuperäinen Punalippu on Kiinan vanhin limousine

Alkuperäistä, kiinalaista Hongchi- eli Punalippu-limousinea valmistettiin vuosina 1958–1981. Se suunnattiin yksinomaan korkeimmille puolueen virkamiehille. Kiinalaisessa, sen aikaisessa rutiköyhässä yhteiskunnassa kuin ulkoavaruudesta laskeutunut loistovaunu suunnattiin yksinomaan korkeimmille puolueen virkamiehille.

Alkuperäistä, kiinalaista Hongtshi- eli Punalippu-limousinea valmistettiin vuosina 1958–1981. Kiinalaisessa, sen aikaisessa rutiköyhässä yhteiskunnassa kuin ulkoavaruudesta laskeutunut loistovaunu  suunnattiin yksinomaan korkeimmille puolueen virkamiehille.

Punalipulle olivat ominaista esimerkiksi puolueenpunaiset sisämatot ja ainakin joissakin uudemmissa vuosikerroissa oli kattoluukku, joka mahdollisti takamatkustajien nousemisen seisomaan paraatissa.

Dongfeng CA71 vuodelta 1958 (Itätuuli) oli Punalippujen eräänlainen kantamalli, joka perustui Ford Vedetten koriin ja alustaan. Siinä olisi kuvitellut olevan Vedetten sivuventtiili-V8:n, mutta päädyttiinkin nelikkoon, joka oli ilmeisesti lähtöisin Mercedes-Benzin ponttoonikorisesta 190-mallista.

Syyskuussa 1959 tuotantoon tuli alimmassa kuvassa näkyvä Dongfeng CA72, jonka kiinalaiset kertovat perustuvan "1955 Chrysleriin".

Kuvien Hongtshi CA770 V8 oli tuotannossa käsityönä, muutamien kappaleiden vuosivauhdilla melko muuttumattomana 1965-1981, siis Maon tuhoisan kulttuurivallankumouksen (1966-76) yli.

Vuonna 1995 sarja tavallaan jatkui, mutta vain nimen osalta, ja jatko on ollut riemunkirjavaa. CA7200/CA7220 perustui pidennettyyn Audi 100 -malliin, vuoden 1998 CA7460/CA7460L2 taas pohjautui Lincoln Town Car'iin, nimellä Hongtshi Limousine.

Seuraavaksi ilmaantui vuonna 2000 Hongtshi Century Star, joka ei mallinimestä huolimatta nojautunut Toyota Centuryyn, vaan pidennettyyn Audin 200 -malliin. Sekava mallisto jatkui 2005 CA7180-tyypillä eli Hongtshi Mingshi, joka oli yllättäen Audi 100 -pohjainen.

Vuonna 2006 saatiin kolmena eri versiona tehtyjä Punalippuja: ne olivat Hongtshi HQ3, Shengshi sekä  HQ430, toisin sanoen Punalippu HQ3, Vaurauden Päivät sekä Punalippu HQ430. Tämän malliston taustalla lymyää Toyota Crown Majesta, jossa on 4,3-litrainen V8 ja 6-portainen automaattivaihteisto.

Kuluvana vuonna saatiin uusimmat Punaliput, FAW Hongtshi HQE sekä Hongtshi CA7600L. Niistä CA7600L on Kiinan omaa tuotantoa ja siihen tulee 402 hevosvoiman 6-litrainen V12.

HQE puolestaan perustuu Toyota Land Cruiser Pradoon ja sen hinnan arvellaan asettuvan 1,2 miljoonaan dollariin. Näin ollen HQE on varmuudella kallein Kiinassa koskaan valmistettu auto. Eipä olisi uskonut 50 vuotta sitten.

Punalippujen mallikirjo on niin runsas, että versioiden luetteleminen ja muistaminen 20 sekunnin kuluessa vaatisi harjoittelua.

 

Vuosina 1965–81 oli tuotannossa kuvissa esiintyvä CA770-sarjan Punalippu, jota useimmat pitävät tyylipuhtaimpana ja komeimpana.

Siinä on runsaasti amerikkalaista tyyliotetta, eikä vähiten 220-hevosvoimaisen, kiinalaisen V8-moottorin ansiosta.

Punalipussa oli tuossa vaiheessa automaattivaihteisto, jonka taustaa ei kerrota.

Varmaa on, ettei Kiinassa ollut automaattivaihteistojen massatuotantoa, joten laatikot mahdollisesti ostettiin Venäjältä, jossa niitä samalla tavoin tehtiin pieniä määriä vuosittain limousine-käyttöön. Ne juontuivat sotilaspuolelta.

Katso myös video FAW Hongtshi HQ3 -mallista. Kiinan presidentti Hu Jintao lahjoitti Punalippu HQ3 -malleja 21 valtion johtajien käyttöön Perun Limassa vuonna 2008, jolloin järjestettiin maailman suurimpien talouksien APEC-huippukokous (Aasian-Tyynenmeren alueen taloudellinen yhteistyö).

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen

http://www.youtube.com/watch?v=BFk21PKb9ME