Alle isot alut – pitääkö auto muutoskatsastaa?

Kesärenkaiden vaihtokausi on juuri nyt kuumimmillaan. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mutta jos renkaissa on kulutusuria jäljellä vain minimin verran, on niiden pito märällä kelillä jo huomattavan heikko.

Kesärenkaiden vaihtokausi on juuri nyt kuumimmillaan. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm, mutta jos renkaissa on kulutusuria jäljellä vain minimin verran, on niiden pito märällä kelillä jo huomattavan heikko.

Vesiliirron vaara on sitä suurempi, mitä pienempi on renkaan kulutuspinnan urasyvyys. Vesiliirron välttämiseksi renkaiden kulutuspinnan syvyyden olisi hyvä olla vähintään 4-5 mm.

Aivan juuri ja juuri laillisia kesärenkaita ei siis edes kannata asentaa auton alle, vaikka ne lain kirjaimen täyttäisivätkin.

On myös hyvä muistaa, että auton määräaikaiskatsastus hylätään aina, jos yhdessäkin auton renkaassa kulutuspinta on alle 1,6 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria kulutuspinnan keskialueella noin 3/4 leveydellä kulutuspinnasta. Huomioi asennuksessa myös renkaan pyörimissuunta. Se on yleensä merkitty nuolella.

Alle suuremmat vanteet ja matalaprofiiliset  renkaat?

Keväällä moni hankkii autoonsa myös uudet, tavallisesti suuremmat kevytmetallivanteet eli ns. ”alut”. Vannekauppoja tehdessä on kannattaa muistaa muutama tärkeä seikka. Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa yli 26 mm (eli käytännössä enemmän kuin yhden tuuman) tai renkaan leveys yli 30 mm alkuperäisestä. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm. Lisäksi nopeusmittarin näyttämä on tarvittaessa korjattava, jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, koska nopeusmittari ei saa näyttää todellista alhaisempaa nopeutta.

Ajoneuvon rekisteröintitodistukseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot.

 

Teksti: Harry Kuurio

Lähde: TraFi