Ankara mittelö: Manhattanin uusi taksimalli valittiin

Nissan NV 200 valittiin New Yorkin tulevaksi taksimalliksi kaksi vuotta kestäneen tiukan kilpailutuksen jälkeen. Asiasta tiedottivat New York Cityn kaupungintalossa pormestari Michael Bloomberg sekä Nissan Americasin hallituksen puheenjohtaja Carlos Tavares.

Nissan NV 200 valittiin New Yorkin tulevaksi taksimalliksi kaksi vuotta kestäneen tiukan kilpailutuksen jälkeen. Asiasta tiedottivat New York Cityn kaupungintalossa pormestari Michael Bloomberg sekä Nissan Americasin hallituksen puheenjohtaja Carlos Tavares.

New Yorkin taksi- ja limusiinikomission (TLC, New York City Taxi and Limousine Commission) tekemä valinta merkitsee sitä, että Nissan NV200 on loppuvuodesta 2013 alkaen ainoa taksiautomalli New Yorkissa. Päätös syntyi yli kaksi vuotta kestäneen tiukan valintaprosessin seurauksena.

Metropolin yli satavuotiset perinteet taksiautoilusta toimivat inspiraationa kilpailussa, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja luoda erityisvalmisteinen taksi juuri New Yorkin katuja varten. Loppusuoralla olivat Nissanin ohella Ford Motor Co. ja turkkilainen autonvalmistaja Karsan.

"Nissan on ylpeä saadessaan toimittaa New York Cityn seuraavan sukupolven taksiautot", Carlos Tavares sanoi. "NV200 -taksien ansiosta Nissan saa näyttää yli 600 000 taksimatkustajalle päivittäin, kuinka kokonaisvaltaisesti yhtiö panostaa autojensa laatuun ja kaupunkiliikenteen kehittämiseen."

Nissan NV200 -taksit valmistetaan Nissanin Cuernavacan tehtaalla, Meksikossa. Taksiversion pohjana on muun muassa Japanissa, Euroopassa ja Kiinassa nykyisin myynnissä oleva kompakti pakettiauto. Auton kokonaishinta tulee olemaan 29 000 USD, kun kaikki kaavaillut vakiovarusteet ovat mukana.

Lisäksi Nissan järjestää yhteistyössä New Yorkin kaupungin ja taksiyhtiöiden kanssa pilottiohjelman, jonka tarkoituksena on tutkia päästöttömien sähköautojen soveltuvuutta taksikäyttöön. Nissan toimittaa vuonna 2012 newyorkilaisten taksinkuljettajien testattaviksi kuusi täysin sähkökäyttöistä Nissan LEAFiä sekä niiden käyttöä tukevan latausinfrastruktuurin.

”Kaupunkimme tulevaisuuden taksi on NV200 ja se tulee olemaan kaikkein turvallisin, mukavin ja miellyttävin taksi mitä meillä on kaupungissa koskaan ollut”, sanoi New Yorkin pormestari Michael Bloomberg. ”Käynnistimme tämän prosessin käyttääksemme taksialamme ostovoimaa kaikkein laadukkaimman taksin saamiseksi – sellaisen, joka voi laajentaa ja määrittää uudelleen New Yorkin taksien legendaarisen imagon. Uudet taksit on suunniteltu mittatilaustyönä kohtaamaan erityisvaatimukset, joita yli 600 000 päivittäin New Yorkissa taksia käyttävällä asiakkaalla on. Auto täyttää kaikkein tärkeimmät prioriteetit, joita tekemässämme tutkimuksessamme tuli ilmi.”

Nissan NV200:n erikoisversioon on suunniteltu useita innovatiivisia ominaisuuksia, jotka perustuvat suoraan taksinkuljettajilta, taksiyhtiöiltä ja taksimatkustajilta saatuihin ideoihin:

Mallin nelisylinterinen kaksilitrainen moottori parantaa taksikaluston polttoainetaloudellisuutta. Autossa on huomattavasti nykyisiä takseja avarammat tilat neljälle hengelle matkatavaroineen sekä vähemmän melusaastetta tuottava äänitorvi, joka kiinnittää muiden tielläliikkujien huomion myös valomerkeillä. NV 200:ssa on myös liukuovet, kahvat ja astinlaudat, jotka helpottavat autoon nousemista ja siitä poistumista.

Aurinkosuojalla varustettu lasikatto tarjoaa ainutlaatuiset kaupunkinäkymät pilvenpiirtäjien katveessa. Taksissa on erillinen ilmastoinnin säätö takana sekä viinirypäleistä saadulla fenolilla pinnoitettu ilmansuodatin, joka parantaa matkustamon ilmanlaatua.

Hengittävästä, antimikrobisesta kankaasta tehty tyylikäs istuinverhoilu, joka näyttää ja tuntuu aidolta nahalta, on ympäristöystävällinen ja helppo puhdistaa. Matkustajien kattolukuvalot ovat vakiona, samoin tavaroiden löytymistä helpottavat lattiavalot, ynnä 12 V pistorasia sekä kaksi USB-liitintä matkustajien käyttöön.

Kuuteen eri suuntaan säädettävässä kuljettajan istuimessa on sekä kallistuksen että ristiselän säätö myös silloin, kun väliseinä on asennettu. Navigointi- ja telematiikkajärjestelmät seuraavat vakiona.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: Auto Bild