Apua! Autoilijoita rangaistaan pian huippumaksuin?

Suomen tiestön arvioidaan olevan noin 15 miljardin euron arvoinen. Tieverkosto kuitenkin rappeutuu nopeaan tahtiin, ja lisävaroja suunnitellaan kerättävän tulevaisuudessa uusilla GPS-pohjaisilla käyttömaksuilla.

Suomen tiestön arvioidaan olevan noin 15 miljardin euron arvoinen. Tieverkosto kuitenkin rappeutuu nopeaan tahtiin, ja lisävaroja suunnitellaan kerättävän tulevaisuudessa uusilla GPS-pohjaisilla käyttömaksuilla.

Suomalaisilta autoilijoilta ja motoristeilta kerätään vuosittain noin seitsemän miljardia euroa veroina ja veroluonteisina maksuina. Tästä summasta kuitenkin vain noin 10 prosenttia käytetään tiestön rakentamiseen ja ylläpitoon. Tiestön hoito on laiminlyöty niin pahoin, että korjaustarvetta on kertynyt jo 2 miljardin euron arvosta.

Uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite, jossa luvataan selvittää uudelleen satelliittipaikannukseen perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottaminen. Etenkin Vihreät lukevat ansiokseen sen, että valtio saattaa ryhtyä valvomaan autoilijoita satelliittien avulla. Vihreiden puoluejohtaja Ville Niinistön mukaan vihreät saavuttivat hallitusneuvotteluissa kaikissa liikennepolitiikan tavoitteissaan edistystä.

Menneellä vaalikaudella autoilijoiden satelliittivalvonta sai jokseenkin täystyrmäyksen. Satelliittivalvonta on noussut uudelleen esille ehkä siksi, että se on teknisesti suhteellisen helppo toteuttaa ja valvontalaitekannan kustannusten arvioidaan jäävän kohtuullisiksi. Esimerkiksi tietulleja on helppo lisätä ja muunnella, jos GPS-satelliittipaikannukseen perustuvat laitteet määrätään autoihin.

Myöskään uuden liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan ei ole mahdoton ajatus, että rahaa tienpitoon hankittaisiin jatkossa tienkäyttömaksuilla.

– Ei se varmasti utopistinen vaihtoehto ole. Hallituksen sisällä on kuitenkin keskusteltava siitä, että kansalaisilta sekä yrityksiltä kerätään valtavan paljon veroja, joista vain murto-osa palaa liikenneverkon kuntoon laittoon. Maksupaine kasvaa autoilun puolella koko ajan, eikä voi olla niin, että se ei näy tieverkossamme millään tavalla, Kyllönen sanoo.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio

Lähteet: Autoliitto, Taloussanomat, Yle