Artega GT, Melkus RS 2000 ja Wiesmann GT MF5: Kolme konstia kaasukengille

Kolme eksoottista urheiluautoa, jotka laulavat D-duurissa, sillä valmistuskaupunkeina ovat sattumoisin Saksan Delbrück, Dresden sekä Dülmen.

Automaailmaa hallitsevat mahtavat merkkien kuningaskunnat: Toyota, Volkswagen, Ford, Fiat, BMW ja Daimler. Niillä on joukoittain insinöörejä, muotoilijoita ja strategian suunnittelijoita sekä rahavaroja kuin Roope Ankalla. Ne ovat voittamattomia, vahvoja ja rikkaita. Niiden kanssa ei pysty kilpailemaan. Mikään ei ole kuitenkaan mahdotonta. Saksan Delbrückissä, Dresdenissä ja Dülmenissä on kolme rohkeata yritystä, jotka uskaltavat tehdä omia autojaan pienessä, itsenäisessä autoruhtinaskunnassaan. Kolme Andorraa autojen supervaltojen joukossa: Artega, Melkus ja Wiesmann. Ne osoittavat, ettei autonvalmistus ole mitään taikuutta, sillä niiden mallit ovat yllättävän hyviä, valmiin tuntuisia ja ennen kaikkea puoleensa vetäviä.

Wiesmann GT MF5 saattaa olla kaikkien aikojen eroottisin auto. Sen muotoilu ei tosin ole peräisin mistään akatemiasta, eikä sitä ole pohdittu loputtomissa Power Point –neuvotteluissa. Se tulee suoraan ja puhtaana Martin Wiesmannin päästä. Hänen veljensä Friedhelm huolehtii puolestaan myynnistä. He ovat itseoppineita autoharrastajia.
Kaksipaikkaisen Wiesmannin muotoilussa on vaikutteita klassisista urheiluautoista. – 1950- ja 1960-luvut toivat mukanaan kaikkien aikojen kauneimmat autot, Martin Wiesmann sanoo. Hän on oikeassa. Wiesmannin esikuvia ovat Austin Healey ja AC Cobra. Kiihottavien kuorien alla on ulkoasuun sopivaa kyvykkyyttä. Moottori ja vaihteisto ovat peräisin BMW M5:stä, ja se on hienoimpia ja voimakkaimpia ajateltavissa olevia voimanlähteitä. Kymmenen sylinteriä, nollasta sataan 3,9 sekunnissa, huippunopeus 311 km/h.
Artegan on piirtänyt yksi tämän hetken lahjakkaimmista automuotoilijoista, tanskalainen Henrik Fisker, joka on muotoillut myös BMW Z8:n ja uudet Aston Martinin Coupé-mallit. Artegan linjat ovat partaveitsen terävät ja mittasuhteet kompromissittoman voimakkaat. Niissä ei ole grammaakaan liikaa rasvaa. Artega on teiden Usain Bolt, pelkkää lihasta ja kiehtovaa tehokkuutta. Artegan tekniikasta vastaa toinen itseoppinut mies, Klaus-Dieter Frers. Hän on kilpa-autoilija, joka teki omaisuuden autoelektroniikalla mutta kärsi vakavia tappioita talouskriisissä. Hänen pääyrityksensä Paragon meni konkurssiin, mutta sydäntään lähinnä olevan Artegan hän pystyi vielä myymään, koska oli viisaasti pitänyt sen erillään Paragonista. Frersiltä vaaditaan luonnetta, sillä hän asuu vasta hiljattain rakennetun Artegan tehtaan lähellä ja joutuu kulkemaan sen ohi, vaikka hänellä ei olekaan enää mitään asiaa sinne.
Frersin sijasta siellä istuu Wolfgang Ziebart, joka oli vuoteen 2000 asti BMW:n kehitysjohtaja, sen jälkeen Continentalilla ja viimeksi Infineonilla. Ziebart on pesunkestävä automies, joka on kokenut konsernien väsyttävän komitea-ajattelun. Hän hengittää nyt kevyemmin tuntiessaan kaikki 50 työntekijäänsä nimeltä. Artegalla kaikki asiat hoidetaan suoraan ja mutkattomasti. Uudet rahoittajat ovat meksikolaisia, jotka ovat ansainneet omaisuutensa Corona-oluella. Nyt he investoivat lifestyleen, pieneen hienoon tuotteeseen, jonka on muotoillut Kaliforniassa asuva tanskalainen, ja jonka tekniikka on peräisin Volkswagenilta (Passat R36:n 300 hv:n moottori). Tämä on hyvä esimerkki pienen mittakaavan globalisaatiosta.
Kolmas vertailumme autoista on Dresdenissä valmistettava Melkus. Melkusin suvussa virtaa nähtävästi korkeaoktaaninen polttoaine, sillä muuten ei voi selittää sen rakkautta autourheiluun. Jo isoisä Heinz rakensi 1970-luvulla DDR:ssä pienen sarjan siipiovisia coupéja, jotka perustuivat Wartburgin tekniikkaan. RS 1000 oli tavallaan sikäläinen Lamborghini Countach. Itäsaksalaiset olivat innoissaan, kun se voitti Schleizer Dreieck –kilpailun. Myös Melkusin pojat ajoivat kilpaa, ja yhdessä lastenlasten kanssa he ajattelivat rakentaa uuden lokinsiipiauton. He ostivat Lotukselta rungon ja hankkivat Toyotan alumiinimoottorin, johon liittivät mekaanisen ahtimen. Nelisylinterinen kone tuottaa muutosten jälkeen 270 hevosvoimaa, ja loppu on hoidettu kevyellä rakenteella. Auto painaa vain 950 kiloa, vaikka se sisältää turvatyynyt, ilmastointilaitteen ja tavaratilan. Kiihtyvyys nollasta sataan on 4,9 sekuntia.
Ulkoasusta vastaa muotoilun professori Lutz Fügener. Se vastaa suunnilleen vuoden 1990 muotia, mutta sillä ei ole merkitystä, koska kyse on suorasta jatkeesta alkuperäiselle Melkusin idealle. – Voimme valmistaa 25 kappaletta vuodessa, ja kokonaisuutena valmistusmäärä jää todennäköisesti sataan yksilöön, Sepp Melkus toteaa. Hänen isoisänsä valmisti siipiovista Wartburgiaan 101 kappaletta. Kaikilla kolmella autolla on kantava ääni. Wiesmannin kymmensylinterinen BMW M5 -moottori on kuin sankaritenori, varsinkin kun se antaa välikaasua SMG-vaihteiston vaihtaessa pienemmälle. 507-hevosvoimainen ja 1400-kiloinen auto kiihtyy niin rivakasti, että kuljettaja jää helposti jälkeen. Siksi on viisasta käyttää vaihteistoa aluksi automaattisena. Artegan kuusi Volkswagen-sylinteriä jyrisevät jo joutokäynnillä niin voimakkaasti istuinten takana, että koko rintakehä värähtelee mukana. Kun kaasua pohjaan painettaessa moottorista pääsee ilmoille alkuvoimainen huuto, se muuttuu korkeaksi kontratenoriksi. Sen sijaan Melkusin Toyota-moottori murisee vihaisesti kuin terrieri. Kun se pääsee todella asiaan, vaihteita on syötettävä sisään salamannopeasti perinteiseen tapaan keskelle sijoitetulla vivulla. On suositeltavaa käyttää kapeita kenkiä, sillä RS 2000 on tehty mittatilaustyönä pienille jaloille. Se on kuin moottorikäyttöinen juoksukenkä.
Kaikkia kolmea yhdistää se, että Artega, Wiesmann ja Melkus ovat perinteisiä kaksipaikkaisia urheiluautoja, tunteella, sydänverellä ja hiellä tehtyjä. Ne paljastavat luojansa sielun eivätkä ole loputtomien kokousten hajuttomia ja mauttomia tuotoksia. On hienoa, että Wiesmann ja Artega voivat saada moottorinsa ja vaihteistonsa suoraan BMW:ltä ja Volkswagenilta. Melkus hankkii Toyotan voimanlähteen välikäsien kautta. Pienet valmistajat tarvitsevat suurten apua, sillä ne eivät pystyisi kehittämään itse kaikkea tarvitsemaansa. Entä ovatko nämä kolme pienten sarjojen urheiluautoa yhtä hyviä kuin tunnettujen valmistajien tuotteet? Eivät, ne eivät ole yhtä kypsiä, täydellisiä tai hullunvarmoja. Niitä eivät ostakaan hullut vaan ihmiset, jotka haluavat elämyksiä. Tosimiehet, jotka etsivät nautintoa ja puhdasoppisuutta. Niiden ostaja tukee pienten, laadukkaiden valmistajien harrastusta eikä halua kasvattaa anonyymien jättiyritysten osakkeenomistajien varallisuutta. Niiden ostaja voi keskustella henkilökohtaisesti johtajan kanssa, tukea oma-aloitteista toimintaa, suorittaa yhteiskunnallisesti hyvän teon ja pääsee ajamaan erikoisella autolla, jota monella muulla ei ole. Siitä ilosta on kyllä myös maksettava. Suomessa autoja ei ole hinnoiteltu, mutta kotimaassaan Saksassa Artegan hinnat alkavat 79 950, Melkusin 107 500 ja Wiesmannin 179 800 eurosta. Kolme kallista, kelpo tenoria Delbrückistä, Dresdenistä ja Dülmenistä.

Auto Bild

Melkus RS 2000 R4, mekaaninen ahdin, takana poikittain * neljä venttiiliä/sylinteri * iskutilavuus 1796 cm3 * suurin teho 198 kW (270 hv)/7800 r/min * suurin vääntömomentti 260 Nm/6500 r/min * takaveto * kuusiportainen käsivaihteisto * renkaat 175/55 R16 ed., 225/45 R17 tak. * pituus/leveys/korkeus 3910/1777/1151 mm * omamassa 950 kg * kulutus EU-yhd. 9,8 l (95E)/100 km * CO2-päästöt 232 g/km * huippunopeus 250 km/h * 0–100 km/h 4,9 s Hinta Saksassa: 107 500 e Artega GT V6-keskimoottori, takana poikittain * neljä venttiiliä/sylinteri * iskutilavuus 3597 cm3 * suurin teho 220 kW (300 hv)/6600 r/min * suurin vääntömomentti 350 Nm/2500 r/min * takaveto * kuusiportainen DSG-vaihteisto * renkaat 235/35 R19 ed., 285/30 R19 tak. * pituus/leveys/korkeus 4015/1882/1180 mm * akseliväli 2460 mm * omamassa 1285 kg * polttoainesäiliö 68 l * kulutus EU-yhd. 8,9 l (98E)/100 km * CO2-päästöt 211 g/km * huippunopeus 273 km/h * 0–100 km/h 4,8 s Hinta Saksassa: 79 950 e Wiesmann GT MF5 V10 pitkittäin * neljä venttiiliä/sylinteri * iskutilavuus 4999 cm3 * suurin teho 373 kW (507 hv)/7750 r/min * suurin vääntömomentti 520 Nm/6100 r/min * takaveto * sekventiaalinen seitsenportainen vaihteisto * renkaat 245/40 ZR19 ed., 275/35 ZR19 tak. * pituus/leveys/korkeus 4300/1940/1180 mm * akseliväli 2507 mm * omamassa 1395 kg * polttoainesäiliö 70 l * kulutus EU-yhd. 13,1 l (98E)/100 km * CO2-päästöt 346 g/km * huippunopeus 311 km/h * 0–100 km/h 3,9 s Hinta Saksassa: 179 800 e