Arvaa, minkä mallin uusi polvi saapuu Suomeen 2015 keväällä?

Pariisin autonäyttelyssä debytoiva uuden polven Hyundai i20 on suunniteltu Euroopassa. Mallisto saapuu Suomen markkinoille keväällä 2015.

Hyundai i20:n uusi sukupolvi esitellään Suomessa keväällä 2015.

Auto Bild Suomi otti Saksassa kylmät ennakkotyypit edeltäjäänsä pitemmästä (+ 40 mm), matalammasta ja leveämmästä (+ 24 mm) i20-mallista, jossa pyörät sijaitsevat entistä lähempänä kulmia.

Esittelyautot olivat esituotantoyksilöitä. Valmistus tapahtuu Turkissa.

Uuden pohjalevyn ja akselivälin 45 mm pidentymisen (2570 mm) ansiosta taakse saadaan reilummin jalkatilaa. Tehtaan mukaan sisätilat ovat tällä hetkellä luokkansa tilavimmat.

Teimme sisätilojen pikatestin: asetimme etuistuimen sopivaksi 186-senttiselle, jolloin samanmittaisen matkustajan polvet mahtuvat takajalkatilaan hyvin.

Korostetun taakse etuistuinta ei kuitenkaan kannata säätää; muutoin jalkatilaa jää liian vähän.

Matkustamossa ensihuomio kiinnittyy erittäin laajaan kojelaudan ja istuinvärien valikoimaan sekä lämmitettävään ohjauspyörään.

Lisävarusteena pystyy tilaamaan luokkansa tämän hetken kookkaimman, sähkötoimisen panoraama-lasikaton.

Vakiomittaristona on 3,5-tuumainen, infonäytöllä varustettu Supervision Cluster. Uudistuksena keskikonsolia kallistettiin viisi astetta kuljettajaa kohden, ja uutta on myös valinnainen seitsemän tuuman integroitu tehdasnavi.

Apple iPhonelle ja Samsung Galaxylle yhteensopivan älypuhelimien telakointiaseman saa lisävarusteena.

Perustavaratilaa saadaan kymmenen prosenttia vanhaa i20-mallia enemmän (326 litraa) maksimitilan ollessa 1042 litraa.

Eurooppalaisiin ajo-ominaisuuksiin keskitytään uuden takajousituksen, kohennetun ohjaustuntuman sekä vahvistetun korirakenteen avulla.

Moottoreiksi Suomeen saadaan alkuvaiheessa vapaasti hengittävät 1,25-litraiset bensiininelikot (75/84 hv) sekä vapaasti hengittävä 1,4-litrainen bensiininelikko (100 hv).

Lisäksi saapuvat 1,1- ja 1,4-litraiset turbodieselit (75 ja 90 hv), varustettuna viisi- tai kuusinopeuksisella manuaalivaihteistolla tai neliportaisella automaatilla.

Kaikki mainituista moottoreista on varustettu jakoketjulla, ja ne tarjoavat aiempaa paremman suurimman väännön sekä reilumman alaväännön.

Jatkossa lienee luvassa myös turboahdettuja kolmisylinterisiä 1,0-litraisia sekä 1,2-litraisia bensiinimoottoreita, joita nähdään myös konsernisisar Kia Riossa.

Toivotaan, että kuvioon saataisiin tulevaisuudessa myös viisiportainen automaattivaihteisto.

Uusin i20 asemoituu erittäin kilpailtuun kokoluokkaan, jonka myynnin arvioidaan Euroopassa kasvavan vuoteen 2017 mennessä peräti neljällätoista prosentilla.