Arvaa, missä avoautossa on kolmitoiminen katto!

Uusi smart fortwo cabrio on itse asiassa kolme autoa samassa paketissa. Kiinteäkattoinen kaksipaikkainen auto muuttuu nappia painamalla puoliavoimeksi malliksi, jonka matkustamoa peittää liukuva canvas-aurinkokatto. Kolmas vaihtoehto on täysin avoin cabriolet.

Smart Cabrion kulttimaine on kestänyt jo 15 vuotta, ensiesittelystään Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999.

Taittuvaan tritop-kattoratkaisuun kuuluvat katon irrotettavat sivuttaistuet, joille löytyy paikka tavaratilasta. Smart Fortwo Cabrio on siten luokkansa ainoa aito avoautomalli, jonka ulkomitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 2,69/1,66/1,55 metriä.

B-pilarit ovat kapeammat kuin kovakattoisissa serkuissa, ja Tridion-kori on muotoiltu vieläkin dynaamisemmin cabrion urheilullisuuden korostamiseksi.

Pehmeä kangaskatto voidaan avata 12 sekunnissa myös silloin, kun autolla ajetaan huippunopeudella. Katon voi avata kaukosäätimellä myös auton ulkopuolelta. Sen uloin kerros on valmistettu erittäin kevyestä ja kestävästä polyakryylikankaasta, sisäkatto puolestaan puuvilla-polyesteristä. Väliin jää kestävä kumikerros.

Paksuudeltaan 20 mm kattoon saa kolme ulkoväriä: Blue Denim, punainen ja musta. Sisäkatto on aina harmaa ja lämmitettävä takaikkuna on lasinen.

Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan.

Uuden Smart Fortwo Cabrion korin vääntöjäykkyys on noin 15 prosenttia parempi kuin edeltäjässä, kiitos ultralujien kuumapuristettujen teräslaatujen sekä monikerrosterästen käytön. Lisäksi cabrion alustassa on teräsristikko sekä vääntölujuutta lisäävät seinät edessä ja takana. A-pilarien sisällä on lisäksi putki, joka on tehty erikoislujasta kuumapuristeteräksestä.

Smart-avomalli on selvittänyt kaikki pakolliset törmäystestit sekä Mercedes-Benzin omat, vaatimuksiltaan usein vielä kovemmat turvallisuustestit. Tällainen on esimerkiksi testi, jossa auto pudotetaan katolleen pienessä kulmassa toisen A-pilarinsa varaan puolen metrin korkeudelta.

Turvavarusteisiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven ESC sivutuuli- ja mäkilähtöavustimilla (vakiona) sekä valinnaisvarusteina saatavat etutörmäysvaroitin sekä kaista-avustin.

Cabrioon saa kaksi nykyaikaista kolmisylinteristä bensiinimoottoria, joiden tehot ovat 71 hv (52 kW) ja 90 hv (66 kW). Molempien moottorien yhteyteen saa viisivaihteisen käsivaihteiston tai täysautomaattisen Twinamic-kaksoiskytkinvaihteiston.

Varustetasot ovat tutut Passion, Prime ja Proxy, joiden lisäksi tarjolla on joukko turvallisuus- ja mukavuusvarusteita kuten MirrorLink-älypuhelinyhteys (vakiona Smart Media -paketin yhteydessä) sekä Urban Style -varustepaketti (10 mm madallettu alusta, mustat pyöräkotelon reunalistat ja kromattu pakoputken pää). Valinnaisvarusteena matkustamoon saa tuuliohjaimen.

Smart fortwo cabrion testien vaatimustaso on sama kuin esimerkiksi Mercedes-Benzin S-sarjalla. Katon aukeamista ja sulkeutumista simuloitiin testissä 20 000 kertaa eli koko auton odotettavissa olevan eliniän ajan. Lisäksi katto sekä sen mekanismi on testattu eri lämpötiloissa -15 asteesta aina +80 asteen lämpöön. Katto on altistettu jopa -40 asteen pakkaselle. Näissä olosuhteissa mekanismin ylikuumenemissuoja estää moottorin rikkoutumisen.

Cabrion vedenpitävyys varmistettiin autonpesutestillä, joka vastaa 500 pesun aiheuttamaa rasitusta katolle ja sen saumoille. Jokainen valmistuva autoyksilö käy Hambachin tehtaalla läpi myös vuototestin, jossa autoa kastellaan vedellä seitsemän minuutin ajan.

Matkustamoon vedon tunnetta aiheuttavia ilmavirtoja puolestaan tutkittiin Tanja-nimisen testinuken avulla. Tanjan kaulaan ja käsivarsiin asennettiin 16 nopeussensoria, joiden avulla mitataan ilmavirtausten voimakkuutta matkustamossa.

Smart Cabrion kulttimaine on kestänyt jo 15 vuotta, ensiesittelystään Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 1999. Tällöin Cabrio perustui Smart City Coupé -malliin; heti seuraavana keväänä saatiin markkinoille tuotantomalli.

Ensimmäinen malliuudistus tapahtui vuonna 2006, ja siitä lähtien kattoratkaisu on ollut täysin automaattinen. Cabrion kolmas sukupolvi saatiin myyntiin vuonna 2010.

Vuonna 2002 esiteltiin myös piensarjana valmistettu Smart Crossblade, jossa ei ollut lainkaan ovia, kattoa tai tuulilasia.

 

Smart Fortwo Cabrio 52 kW 66 kW

Sylinterit Rivi-3 Rivi-3

Iskutilavuus cm3 999 898

Teho kW (hv)/r/min 52 (71)/6000 66 (90)/5500 (6200)

Vääntö Nm/r/min 91/2850 135/2500

Yhd. kulutus l/100 km 4,3 (4,3) 4,3 (4,2)

CO2-päästöt g/km 99 (99) 99 (97)

Kiihtyvyys 0–100 km/h (s) 14,9 (15,5) 10,8 (11,7)

Huippunopeus km/h 151 (151) 155 (155)