Aston Martin Vantage S: ässä nimeään myöten

Tämä 2-paikkainen supersportti käyttäytyy kuin unelma, ilman turhaa draamaa. Käännän auton keulan kohti seuraavan suoran päätä. Keulalla lentää legendaarinen siipilogo, jonka dna hengittää tweed-takkeja, vihreitä nummia ja ylellistä urheilullisuutta: Aston Martin.

Tämä 2-paikkainen supersportti käyttäytyy kuin unelma, ilman turhaa draamaa. Käännän auton keulan kohti seuraavan suoran päätä. Keulalla lentää legendaarinen siipilogo, jonka dna hengittää tweed-takkeja, vihreitä nummia ja ylellistä urheilullisuutta: Aston Martin.

Aston Martin kuuluu siihen pieneen ryhmään autoja, joista tavan tallaaja voi valitettavasti vain unelmoida. Lähimmät kilpailijat ovat Ferrarin, Lamborghinin ja Bentleyn kaltaisia superbrändejä. Kaikkien ympärillä leijuu lähes tarunhohtoinen aura maailmasta, jonne vain valituilla on oikeus. Auton omistajaksi on vaikea päästä, ellei talous ole ns. tukevalla pohjalla.

Erittäin tukevalla, sillä Aston Martin Vantage S maksaa ennen autoveroa reilut 154 000 euroa. Verosta kertyy Suomessa vielä 73 000 euron lisälasku.

Brittiläisen parhaan tavan mukaan myös Vantage S valmistuu käsityönä Aston Martinin tehtaalla Gaydoninssa, Englannissa. Uusi Vantage S kuuluu merkin mallivalikoiman pienemmän pään edustajiin. Kohtuullisen kompakti koko ei silti ole huono ominaisuus, sillä 430 hevosvoiman turvin 4,4-metrinen, takavetoinen eliittitykki liikkuu kuin ajatus. Auto on hankkinut kannuksensa GT4-luokan ratakilpurina, jolla on herunut luokkavoitot 24 tunnin kestävyyskisoissa niin Silverstonessa, Nürburgringillä, Dubaissa kuin Spassakin. Koeteltu nopeus on siis myös kestävää.

Vantage S vertautuu helposti Ferrarin samankokoiseen California-malliin. Pelkkien lukujen valossa italialaisylpeys on aavistuksen nopeampi, mikä johtuu pääosin Ferrarin ilmiömäisestä F1-vaihteistosta.

Myös Aston Martin on kehittänyt uuden, 7-portaisen automatisoidun Sportshift-vaihteiston. Sen pääpaino on kestävyydessä. Vaihdot eivät osakaasulla ole aivan yhtä salamannopeita kuin Ferrarilla, mutta kuten kisamenestys kertoo, enemmän riippuu lopulta kuljettajasta.

Myös V8 Vantage S:stä on saatavilla avoversio – Californiahan on kovakattoinen avoauto. Vantage S:n etuna on reilut 100 kiloa pienempi paino.

Herrasmieskerhoon kuuluvan Vantage S:n kuppi-istuimet ovat keveyden vuoksi hiilikuitukomposiittia. Hiilikuitua tapaa muualtakin autosta, muun muassa takaspoilerissa ja etupään ilmanohjaimessa. Sisälle matalaan autoon käyminen vaatii jonkin verran harjaannusta, mutta tilaa riittää myös pitkälle kuljettajalle.

Astonissa istuessaan tuntee ja tietää olevansa jonkin ainutlaatuisen ohjaimissa, sillä jokainen pikkuosakin henkii korkeaa laatua ja ylellisyyttä.

S:n taka-akselilla on 51 prosenttia auton painosta. Jousitus on tietenkin säädetty urheilulliseksi, mutta kivireki tämä auto ei ole. Alusta tarjoaa mekaanista pitoa niin paljon, että rajojen etsiminen normaaliliikenteessä ei oikeastaan ole mahdollista.

Ässän ohjausta on vielä viritetty entisestään, ja sen matalammissa nopeuksissa hieman raskas tuntuma muuttuukin nopeuden noustessa vakuuttavaksi tarkkuudeksi.

Kokonaisuus on loppuun asti mietitty, puhdasverinen urheiluauto. Sytytysvirta kytkeytyy, kun painava, läpinäkyvä avain työnnetään keskellä kojetaulua sijaitsevaan lukkoon.

Levottoman sielun piinaama V8 herää mouruamaan. Vantage S lähtee automaattivaihteisena notkeasti liikkeelle, mutta tarvittaessa moottori vastaa kaasuun silmänräpäyksessä. Silloin on lähes helvetti irti.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio