Audi A8: Lippulaiva viitoittaa uutta muotokieltä

Uudessa Audi A8:ssa on uudenlainen muotoilukieli, innovatiivinen kosketusnäyttöpaneeli ja sähköinen voimalinja kautta koko malliston. Uusi Audi A8 on myös maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, joka on kehitetty erittäin korkean tason automaattiseen ajamiseen.

Uusi Audi A8 viitoittaa tietä koko Audi-malliston uudelle muotoilukielelle. Etuosassa on leveä Singleframe-etusäleikkö ja virtaviivainen auton kori symboloi sporttista eleganssia, hienostuneisuutta ja progressiivista statusta. Uusi Audi A8 on saanut muotonsa Audin prologue-konseptiauton muotoilusta. Audi A8:n kokonaispituus on 5,17 metriä ja A8 L:ssä se on vielä 13 senttimetriä pidempi.

Vuodesta 2018 lähtien Audi lisää vaiheittain automaattisen ajamisen toimintoja tuotantoon, kuten Audi AI traffic jam pilot- ruuhka-avustimen ja Audi AI remote parking pilot ja garage pilot -etäpysäköintijärjestelmät.

Audi A8 -malliin on saatavissa HD Matrix LED -ajovalot toteutettuna Audin laserteknologialla sekä takavalot OLED-valotekniikalla. OLED-valotekniikka mahdollistaa ainutlaatuiset valokuviot takavaloissa kuljettajan lähestyessä autoa tai poistuessa autosta.

Uusi Audi A8 on kasvanut pituutta molemmissa koriversioissa. Lisävaruste- ja materiaalivalikoima on todella laaja. Valikoimassa on mm. sähköisesti avattavat ja suljettavat ilmastointisuuttimet.

Ylellisin istuinpaikka sijaitsee oikeanpuoleisella takaistuimella, johon on lisävarusteena saatavissa rentouttava istuin. Siinä on neljä eri säätömahdollisuutta ja jalkatuki. Tällä istuimella matkustaja voi käyttää jaloilleen, etuistuimen taakse sijoitettua, hierontatoimintoa sekä lämmittää jalkojaan.

Uudentyyppiset korkealaatuiset mukavuuspääntuet viimeistelevät kokemuksen. Takaistuimella matkustajat voivat myös säätää sisätilojen tunnelmavalaistusta, HD Matrix -lukuvaloja ja istuinten hierontatoimintoja. Takaistuimella keskikyynärnojaan on sijoitettuna OLED-näytöllä oleva irrotettava ohjausyksikkö, jolla ohjataan monipuolisia mukavuus- ja Infotainment-toimintoja.

Uuden Audi A8:n sisätilojen arkkitehtuuri on suunniteltu selkeäksi ja erittäin horisontaaliseen linjaan. Audi esittelee uuden korkealaatuisen ja radikaalisti uudistetun kosketusnäyttöpaneelin. Kojelaudassa ei ole juurikaan kiertosäätimiä tai painikkeita. Keskellä sijaitsee 10,1” kosketusnäyttö, joka ollessaan suljettu, sulautuu lähes näkymättömästi tummaan taustaansa.

Käyttöliittymä ilmestyy näkyviin välittömästi, kun auton ovet avataan. Kuljettaja voi hallita Infotainment-järjestelmää koskettaen isoa näyttöä. Toinen kosketusnäyttö sijaitsee keskellä ja siitä voi säätää mm. ilmastointia ja muita mukavuustoimintoja sekä kirjoittaa tekstiä.

Uudessa Audi A8:ssa on myös uusi äänikomentotoiminto, jonka avulla kuljettaja voi aktivoida eri toimintoja pelkällä äänikomennolla. Myös navigointitoimintoja on parannettu: uusi navigointijärjestelmä on itseoppiva ja se käyttää pohjatietoinaan ajettuja reittejä ja tarjoaa kuljettajalle älykkäitä hakuvaihtoehtoja.

Uusi Audi A8 on maailman ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka on kehitetty erityisesti korkean tason automaattiseen ajamiseen (taso 3). Audi AI traffic jam pilot -ruuhka-avustin ottaa ohjaamisen haltuun hitaasti etenevässä liikenteessä aina 60 km/h saakka teillä, joissa ajoeste erottaa vastantulevan liikenteen. Järjestelmä voidaan kytkeä päälle keskikonsolissa sijaitsevasta AI-painikkeesta.

Audi AI traffic jam pilot -ruuhka-avustin hallitsee liikkeellelähtöä, kiihdytystä, ohjausta ja jarrutusta. Kuljettajan ei tarvitse enää tarkkailla autoa jatkuvasti. Kuljettaja voi ottaa kädet pois ohjauspyörästä (riippuen kansallisesta lainsäädännöstä) ja keskittyä muihin auton tarjoamiin aktiviteetteihin, kuten katsoa TV:tä. Heti kun järjestelmä tunnistaa, että kuljettajan toimintaa tarvitaan, se pyytää kuljettajaa ottamaan auton taas hallintaansa.

Teknisesti tarkasteltuna Audi AI traffic jam pilot -ruuhka-avustin on vallankumouksellinen. Automaattisen ajamisen aikana, avustavien järjestelmien ohjauskeskus (zFAS) tarkkailee jatkuvasti ja muodostaa kuvan ympäröivästä liikenteestä ja maastosta antureiden avulla. Tähän Audi käyttää tutkasensoreita, etukameraa ja ultraäänisensoreita sekä ensimmäisenä autovalmistajana myös laserskanneria.

Audi AI traffic jam pilot -ruuhka-avustimen tullessa markkinoille, on maakohtainen lainsäädäntö, testausmahdollisuudet ja käyttöönotto vielä selvitettävä. Tämän vuoksi Audi ottaa Audi AI traffic jam pilot -ruuhka-avustimen käyttöön tuotantomalleissa vaiheittain.

Audi AI remote parking pilot ja Audi AI garage pilot -etäpysäköintijärjestelmät puolestaan ohjaavat Audin autonomisesti pysäköintiruutuun tai autotalliin. Kuljettajan ei enää tarvitse istua autossa. Järjestelmää ohjataan erillisen myAudi app -applikaation kautta.

Uudessa Audi A8:ssa on paljon mukavuutta ja dynaamisuutta lisääviä innovaatioita. Yksi sellainen on dynaaminen nelipyöräohjaus, joka yhdistää urheilullisen ajon järkähtämättömään vakauteen. Etupyörien ohjauksen välityssuhde muuttuu nopeuden mukaan ja takapyörät kääntyvät alhaisilla nopeuksilla etupyöristä vastakkaiseen suuntaan, jonka seurauksena auto on ketterämpi käsitellä. Suuremmilla nopeuksilla takapyörät kääntyvät etupyörien kanssa samaan suuntaan, joka parantaa ajodynamiikkaa ja auton vakautta.

Auton hallinnasta tulee vielä dynaamisempaa ja tarkempaa aktiivisella takatasauspyörästön lukitusjärjestelmällä. Tämä jakaa aktiivisesti voimaa takapyörien välillä, täydentäen quattro-nelivetoa, joka on vakiovarusteena uudessa Audi A8:ssa.

Toinen uusi teknologia uudessa Audi A8 -mallissa on Audi AI täysaktiivinen jousitus. Riippuen kuljettajan toiveista ja ajotilanteesta, auto pystyy nostamaan tai madaltamaan jokaista pyörää erikseen käyttämällä sähkömekaanista jousitusjärjestelmää. Tämä teknologia vaikuttaa ajomukavuuteen merkittävästi – käytössä on luksusluokan miellyttävää matkustusmukavuutta ja tarvittaessa myös urheiluauton dynaamisuutta.

Yhdistettynä Audin ennakoivaan 360° pre sense -turvajärjestelmään aktiivinen jousitus nostaa törmäysuhan havaitessaan sitä auton kylkeä, joka on törmäysuhan alla. Tämä pienentää merkittävästi törmäyksen seurauksia, jotka mahdollisesti kohdistuisivat matkustajiin. Tämä erittäin innovatiivinen jousitusjärjestelmä ottaa energiansa 48 voltin sähköjärjestelmästä. Audi käyttää ensimmäistä kertaa 48 voltin sähköjärjestelmää kaikissa Audi A8 -malleissa.

Audi A8 saapuu Euroopan markkinoille kahdella täysin uudelleen suunnitellulla V6-turbomoottorilla: 3,0 TDI ja 3,0 TFSI. Dieselmoottori tuottaa tehoa 210 kW (286 hv) ja bensiinimoottori 250 kW (340 hv). Kaksi kahdeksanylinteristä versiota – 4,0 TDI 320 kW (435 hv) ja 4,0 TFSI 338 kW (460 hv) – saapuvat hiukan myöhemmin. Uuden Audi A8:n moottorimalliston huippuna tulee olemaan puolestaan 6,0-litrainen W12-moottori 430 kW (585 hv) teholla.

Kaikissa viidessä moottorissa on vesijäähdytteinen, hihnakäyttöinen 48 voltin starttigeneraattori. Tämä kevythybridijärjestelmä (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle) sallii auton rullauksen, kun auton moottori on sammutettu, ja pehmeän käynnistyksen. Järjestelmässä on myös laajennettu Start &Stop-toiminto ja energiansäästöteho aina 12 kW:iin asti. Näiden järjestelmien yhteenlaskettu vaikutus vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km.

Uusi Audi A8 L e-tron quattro plug-in hybridi saapuu markkinoille myöhemmin. Audi A8 L e-tron quattro -mallin 3,0 TFSI -bensiinimoottori yhdistettynä tehokkaaseen sähkömoottoriin tuottaa 330 kW (449 hv) tehoa ja 700 Nm vääntöä. Auton litium-ioni-akku mahdollistaa noin 50 kilometrin täyssähköllä ajamisen.

Uudet Audi A8 ja A8 L valmistetaan Neckarsulmin tehtaalla Saksassa ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppuvuonna 2017. Hintoja Suomessa ei ole vielä vahvistettu.