Audi esittelee quattro ultra -nelivetojärjestelmän

Audin jatkuvatoimisen quattro-nelivedon on aika seuraavalle suurelle askeleelle: quattro ultra -teknologian avulla, joka on suunniteltu pitkittäismoottorisiin Audi-malleihin.

Ensimmäisenä quattro ultra esitellään uudessa Audi A4 allroad quattro 2,0 TFSI -mallissa, joka saapuu Suomeen kesällä 2016.

Järjestelmän kehitystyön tavoitteena oli taloudellinen, vähäpäästöinen nelivetojärjestelmä. Perinteiseen nelivetoon verrattuna polttoaineensäästö on ollut testeissä normaalin liikenteen joukossa keskimäärin 0,3 l/100 km. Vetopidossa ja ajodynamiikassa ei ole havaittavissa huomattavaa eroa jatkuvatoimiseen järjestelmään verrattuna.

Uusi nelivetojärjestelmä toimii ennakoivasti, ennustavasti ja reagoivasti. Järjestelmän tunnistimet tarkkailevat ja analysoivat 10 millisekunnin välein tietoa esimerkiksi tieolosuhteista, ajodynamiikasta, kuljettajan toiminnasta, ohjauskulmasta, sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyydestä sekä moottorin vääntömomentista.

Ohjainlaite tarkkailee myös ESC:n tilaa, valittua Audi drive selectin ajotilaa sekä sitä, onko autoon kiinnitetty perävaunu. Järjestelmä reagoi myös yllättäviin pidon muutoksiin, esimerkiksi mentäessä kuivalta asvaltilta jääpinnalle. Uusi nelivetojärjestelmä on aina valmiina toimimaan – jo ennen kuin kuljettaja tietää tarvitsevansa sitä.

Tilanteissa, joissa nelivetoa ei tarvita, esimerkiksi suoralla moottoritiellä, voimanvälitys takapyörille deaktivoidaan, jolloin kulutus laskee. Neliveto on kuitenkin koko ajan valmiustilassa ja aktivoituu välittömästi tarvittaessa.

Jos autoa ajetaan mutkaisella maantiellä urheilullisesti, quattro ultra -nelivetojärjestelmä pysyy aktiivisena jopa kuivalla asvaltilla. Järjestelmän ollessa aktivoituna voima jakautuu jatkuvasti säätyen optimaalisesti etu- ja taka-akselien välillä.

Kuljettaja voi vaikuttaa nelivetojärjestelmän toimintaan, koska uusi quattro ultra -nelivetojärjestelmä on linkitetty Audi drive select -järjestelmään.

Drive selectin "auto"-ajotila tarjoaa erinomaisen vetopidon ja tasapainoisen ajettavuuden. "Dynamic"-ajotilassa voimaa ohjataan aikaisemmin ja enemmän taka-akselille dynaamisemman ajettavuuden saavuttamiseksi.