Audi Q8 on coupémainen huppu-SUV

Lähiaikoina esiteltävä Audi Q8 on 4-ovisen luksuscoupén ja suuren SUV-mallin yhdistelmä. Kattava varustelu, liitettävyyspalvelut ja valmius off road -ajoon tekevät siitä sekä bisnes- että vapaa-ajanauton.

Audi Q8
Lukuisat Q8:n yksityiskohdat vihjaavat alkuperäisen quattro-mallin muotoilusta.

Q8 erottuu Audin muista SUV-malleista urheilullisella dynamiikallaan ja luksusolemuksellaan. Q7-sisarmalliin verrattuna uusi SUV-coupé on leveämpi, lyhyempi ja matalampi: Q8 on 4,99 metriä pitkä, 2 metriä leveä ja 1,71 metriä korkea.

Q8:n akseliväli on lähes kolme metriä, ja se on Audin mukaan sisätiloiltaan pidempi ja korkeampi kuin sen suorat kilpailijat. Kolmiosaisessa takaistuimessa on säätömahdollisuus pituussuunnassa. Selkänojat taitettuna tavaratilan koko on jopa 1 755 litraa.

Audin quattro-hengessä

Q8:n 8-kulmainen Singleframe-säleikkö kertoo Q-perheen uudesta olemuksesta. Vankka jäähdyttimen säleikkö on pystyasennossa ja yhdessä etuspoilerin sekä suurten, muodokkaiden ilmanottoaukkojen kanssa, se korostaa auton itsevarmaa ulkonäköä.

Audi Q8
Takavalojen alapuolella kulkee alkuperäisen Audi quattron tapaan mustapintainen somiste.

Elegantisti kallistettu kattolinja kaartuu kevyesti kalteviin D-pilareihin ja quattromaisesti muotoiltuihin, jopa 22-tuuman vanteita suojaaviin pyöränkaariin. Lukuisat yksityiskohdat vihjaavat alkuperäisen quattro-mallin muotoilusta. Off road -ulkoasua korostavat kontrastivärinen spoileri, pyöränkaaren reunat, ovilistat ja diffuusori.

Q8:ssa on vakiona led-ajovalot, ja lisävarusteena siihen saa HD Matrix led -valot. Sekä huomiovalojen että takavalojen kolmiulotteinen kuvio on saanut digitaalisen säväyksen. Takavalot on yhdistetty toisiinsa Audi A8:n tapaan valonauhalla. Takavalojen alapuolella kulkee alkuperäisen Audi quattron tapaan mustapintainen somiste.

Urheilullinen ajettava

Audin huippu-SUV-mallissa oleva mekaaninen keskitasauspyörästö jakaa normaalisti voimaa etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Ajotilanteen niin vaatiessa voimaa välitetään enemmän sille akselille, jolla on parempi pito.

Audin quattro-neliveto yhdessä 254 millin maavaran, lyhyiden etu- ja takaylitysten sekä alamäkiavustimen kanssa tarkoittavat sitä, että Q8 jatkaa etenemistä vielä silloinkin, kun asfaltti loppuu.

Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu jousitus on vakiona. Lisävarusteena on tarjolla mukautuva ja säädettävä ilmajousitus, jonka voi säätää urheilulliseksi tai mukavuuspainotteiseksi. Ilmajousitus säätää jousituksen korkeutta jopa 90 millimetrillä ajotilanteen ja ajajan toivomusten mukaan.

Vakiona on myös progressiivinen ohjaus, jossa ohjauksen vaste muuttuu yhä suoremmaksi ohjauskulman kasvaessa. Audi tarjoaa lisävarusteena myös nelipyöräohjauksen.

Kaikissa moottoreissa hyödynnetään kevythybriditekniikkaa. 48 voltin pääsähköjärjestelmän tärkeät osat ovat litiumioniakku ja hihnalla toimivan laturi-starttimoottori, joka jarrutuksen aikana lataa akkua jopa 12 kW:n teholla. Kevythybridijärjestelmä mahdollistaa pitkät rullausvaiheet moottori sammutettuna. Moottorin käynnistys-sammutusautomatiikka aktivoituu alle 22 km/h:n nopeudessa.

Audi Q8
MMI-kosketusnäytön lähes kaikki toiminnot ovat käytettävissä kahden suuren näytön kautta. Yläosan 10,1-tuumaista näyttöä käytetään infotainment- ja navigointijärjestelmien ohjaamiseen. Lämmitys- ja ilmastointitoimintoja, mukavuustoimintoja sekä tekstinsyöttöä ohjataan alemmalla 8,6 tuuman näytöllä.