Audi RS 5 Coupé: Tuplaturbo-V6 vääntää 600 Nm

Uusi Audi RS 5 Coupé on ensimmäinen uuden RS-muotoilukielen Audi Sport -malli. Auton 2,9 TFSI turbomoottori tuottaa 331 kW tehoa ja 600 Nm vääntöä. Vakiona oleva quattro-neliveto jakaa voimaa kaikille neljälle pyörälle.

”Uusi erittäin suorituskykyinen Audi RS 5 Coupé yhdistää elegantin kauneuden jokapäiväiseen käytettävyyteen. Auton V6-tuplaturbomoottori on kehitetty täysin uudelleen ja se tuottaa merkittävästi enemmän suorituskykyä yhdistettynä suurempaan tehokkuuteen,” kertoo Audi Sport GmbH:n toimitusjohtaja Stephan Winkelmann.
Audi RS 5 Coupén suunnittelijat saivat inspiraationsa Audi 90 quattro IMSA GTO -mallista. RS 5 Coupén etuosan massiiviset ilmanottoaukot yhdistettynä hunajakennomaiseen rakenteeseen ovat tyypillisiä RS-malleille. Verrattuna Audi A5 -mallistoon Singleframe-etusäleikkö on Audi RS 5 -mallissa selkeästi leveämpi ja matalampi. Ajovalojen vieressä on erilliset ilmanottoaukot. Ulkonevat pyöräkotelot korostavat quattro-muotoilua.
Mallin urheilullisuutta korostavat myös tunnusmerkillinen RS-diffuusori, ovaalinmuotoiset pakoputkien päät ja takaspoileri. Audi RS 5 -mallissa on vakiona 19” alumiinivanteet ja lisävarusteena on saatavilla myös 20” alumiinivanteita. Carbon hiilikuitu -ulkonäköpaketit sekä musta optiikka -ulkonäköpaketti tarjoavat lisää muunneltavuusvaihtoehtoja. Uusi Audi RS 5 Coupé on 4 723 mm pitkä, joka on 74 mm pidempi kuin edeltävä malli.
Täysin uusi 2,9 TFSI 331 kW V6-biturbomoottori tarjoaa enemmän voimaa ja tehokkuutta sekä vertaansa vailla olevan RS-äänimaailman. Kierrosnopeusalueella 1 900–5 000 uusi Audi RS 5 tarjoaa 600 Nm vääntöä, joka on 170 Nm enemmän kuin edeltävässä moottorissa.

Audi A5 -perheen huippumalli kiihtyy 0–100 km/h 3,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h, mutta lisävarusteena huippunopeus on mahdollista kasvattaa 280 km/h. NEDC-ajosyklin mukaan RS 5 -mallin kulutus on 8,7 l/100 km, mikä vastaa 197 g/km CO2-päästöä.

Toinen tehokkuutta lisäävä tekijä on uuden Audi RS 5 Coupén merkittävästi keventynyt paino. Auto painaa nyt 1 655 kg ollen siten 60 kg kevyempi kuin edeltävä malli.

Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja quattro-neliveto takaavat urheilullisen ajokokemuksen. Voima jaetaan akseleille epäsymmetrisesti 40:60 suhteessa. Suomessa on lisäksi vakiona aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä, joka jakaa aktiivisesti voimaa takapyörien välillä. Tällä taataan optimaalinen veto sekä paras mahdollinen turvallisuus.

Audi RS 5 -mallissa on uudistettu viisipistetuettu jousitus etuakselilla. Taka-akselin jousitus on toteutettu nyt uudella viisipistetuennalla, joka korvaa edellisessä mallissa käytetyn trapedsoidijousituksen. Audi Sport tarjoaa lisävarusteena Dynamic Ride Control (DRC) -erikoisurheilualustan, keraamiset etujarrulevyt ja dynaamisen RS-ohjauksen.

Audi RS 5 Coupé -mallin vakiovarusteluun kuuluvat mustat, Alcantara/nahkaverhoillut RS-urheiluistuimet, joiden selkänojissa on RS-logot. Lisävarusteena istuimet on saatavilla nappanahkaverhoiltuna ”hunajakenno”-tikkauksella. Nahalla päällystetty RS-monitoimiurheiluohjauspyörä on alaosastaan tasainen. Lisävarusteena saatavilla oleva Audi virtuaalinen mittaristo näyttää tietoa muun muassa rengaspaineista, vääntömomentista ja g-voimista.

Audi RS 5 Coupén Audi smartphone interface -liitäntä tukee Apple Car Play- ja Android Auto -sovelluksia. Tietyt sovellukset, kuten puhelimen, navigaattori ja suoratoistopalvelut, näkyvät siten suoraan MMI-näytöllä. Audi phone box puolestaan lataa älypuhelimen induktiivisesti Qi-standardin mukaan, yhdistää sen langattomasti auton antenniin ja varmistaa näin ihanteellisen signaalin vastaanoton laadun.

Saatavilla on myös laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten esimerkiksi Teknologia-paketti ”Tour”, johon kuuluvat Audi Adaptive Cruise Control -järjestelmä Stop&Go-toiminnolla sisältäen ruuhka-avustimen, Audi Pre Sense -järjestelmä eteen sisältäen törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen, Audi active lane assist -aktiivinen kaistallapysymisvahti, nopeusrajoitustunnistin ja ennakoiva taloudellisuusavustin.