Audi SQ5 3,0 TFSI: Vääntömomentti 500 Nm!

Urheilullinen SUV-malli kiihtyy nollasta sataan 5,4 sekunnissa.

Uusi Audi SQ5 esiteltiin eurooppalaisille Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2017. Audi Q5 -sarjan urheilullisin versio on SUV-malli, joka tarjoaa uusinta teknologiaa. Sen turboahdettu 3,0 TFSI -bensiinimoottori tarjoaa tehokasta suorituskykyä entistäkin paremmalla hyötysuhteella.
Uudessa Audi SQ5:ssa on V6 TFSI -moottori, jossa on tehoa 260 kW (354 hv). Turboahdettu alumiininen moottori tarjoaa jatkuvan 500 Nm väännön 1 370–4 500 kierroslukualueella. Kiihtyvyys 0-100 km/h on vain 5,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti säädetty 250 km/h. Uuden Audi SQ5 3,0 TFSI:n keskikulutus (NEDC) on 8.3 l/km ja CO2 -päästöt ovat 189 g/km, joka on aiempaan malliin verrattuna 13 g/km vähemmän.

Turboahdin, joka korvaa edellisen moottorin mekaanisen ahtimen, toimii kaksoiskiertoperiaatteella. Uusi V6 TFSI painaa vain 172 kiloa, siis 14 kiloa vähemmän kuin aiempi mekaanisesti ahdettu moottori. Innovatiivinen lämmönhallintajärjestelmä auttaa moottoria lämpenemään nopeasti ja vähentää pakolämpötilaa, mikä alentaa polttoaineenkulutusta etenkin urheilullisessa ajossa.

Ajodynamiikka

Audi SQ5:ssa on nopea ja tasaisesti vaihtava 8-vaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Audi Drive Select -järjestelmän ansiosta vaihteisto siirtyy automaattisesti rullaustilaan säästäen polttoainetta, kun kuljettaja nostaa jalan pois kaasupolkimelta 55–160 km/h nopeudessa. Audi quattro-neliveto tuo ajamiseen urheilullista hallittavuutta.

Viidellä tukivarrella toteutettu jousitus edessä ja takana luo perustan uuden Audi SQ5:n urheilullisille ajo-ominaisuuksille. SQ5:n vakiovarustukseen kuuluu mukautuva ilmajousitus. Uusi urheilulliseksi viritetty sähköinen ohjaustehostin parantaa edelleen SQ5:n ajotuntumaa.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Audi SQ5:ssa on uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Ennakoiva taloudellisuusavustin auttaa kuljettajaa säästämään polttoainetta. Audin mukautuva vakionopeudensäädin sisältää ruuhka-avustimen ja avustaa myös ohjaamisessa hitaassa liikenteessä. Audi Active Lane Assist eli aktiivinen kaistallapysymisvahti helpottaa auton pysymistä omalla kaistalla. Etäisyysvaroitin varoittaa kuljettajaa, mikäli välimatka edellä ajavaan autoon ei ole riittävä.

Turvallisuutta parantavia järjestelmiä ovat myös Park Assist -pysäköintiavustin, poikittaisliikenteestä varoittava avustin, autostapoistumisvaroitin, törmäyksenestoavustin, kääntymisavustin, alamäkiavustin sekä Audi Pre Sense -järjestelmät ja kamerapohjainen liikennemerkkien tunnistus.

Tietoviihdejärjestelmä ja Audi Connect

Uusi MMI-näyttö keskikonsolissa toimii pääohjauselementtinä MMI Navigation Plus -järjestelmässä, sisältäen MMI Touch -kosketuspaneelin ja 8,3 tuuman näytön. Järjestelmä tunnistaa sekä käsinkirjoitettua tekstiä että kosketusliikkeitä, kuten zoomaustoimintoja. Uuden MMI-järjestelmän toimintalogiikka on samanlainen kuin älypuhelimessa.

Audi connect yhdistää uuden SQ5:n internetiin LTE-tekniikalla. Audi connect mahdollistaa tietoviihdepalveluiden käytön kaikkialla Euroopassa kiinteän SIM-kortin avulla. Yhteyden SIM-kortissa on kiinteä datamaksu. Käyttäjä voi myös varata datapaketin, jossa on EU-alueen verkkovierailut sisältävä Wi-Fi-hotspot.

Audi connect safety & service -palvelu sisältää myös Car2X -turvallisuus- ja mukavuuspalvelupaketin. Tällöin asiakas saa automaattisesti apua auton rikkoutuessa tai onnettomuustilanteessa nappia painamalla. Lisäksi turvallisuus- ja mukavuuspalvelun käyttäjät pystyvät helposti lukitsemaan ja avaamaan SQ5:n älypuhelimellaan. MMI-sovelluksella käyttäjä voi myös tarkistaa auton tilan, käyttää lisäpalveluita kuten Car Finder -palvelua, saada tietoa huolloista ja vastaanottaa vaaratiedotteita.

Saataville tulee myös Audi A4:stä tuttu Audi Virtual Cockpit, virtuaalinen mittaristo 12,3 tuuman näytöllä sekä Head-Up display -tuulilasinäyttö (HUD). Audi Smartphone Interface -käyttöliittymä on yhteensopiva Apple CarPlay- ja Android Auto -järjestelmien kanssa mahdollistaen älypuhelimen saumattoman liittämisen autoon. Qi-standardin mukaisten puhelimien langaton lataaminen on myös mahdollista Audi phone boxin kautta. Hifi-faneille on tarjolla Bang & Olufsenin Sound System uudella 3D-äänellä.
​Audi SQ5:n vakiovarustelu on kattava, sisältäen mm. Audi Connect Safety & Service -järjestelmän, Audi Pre Sense City -järjestelmän, mukautuvan S-ilmajousituksen, täysin LED-tekniikalla toteutetut ajovalot sisältäen dynaamisen takavilkun, vakionopeussäätimen nopeusrajoittimella, akustisen ja optisen pysäköintijärjestelmän edessä ja takana, Audi Sound Systemin, Audi Drive Select -järjestelmän, Audi Hold Assist -paikallaanpitoavustimen, valo- ja sadetunnistimen, säädettävän takaistuimen (pituussuunta), sähkösäätöiset urheiluistuimet edessä ja Alcantra-nahkaverhoilun sekä useita sisätiloihin ja ulkonäköön vaikuttavia elementtejä. ​

Audi SQ5 on 4 671 mm pitkä, 1 893 mm leveä ja 1 635 mm korkea. Sen akseliväli on 2 824 mm. Uusi SQ5 painaa 1 995 kg, joka on 35 kg vähemmän kuin edellinen malli. Uuden Audi SQ5:den runko on rakennettu älykkäästä materiaalisekoituksesta, jossa on käytetty sekä alumiinia että erittäin korkeavetolujuuksista terästä.

Audi SQ5:n yksityiskohdat tuovat esille auton dynaamisen luonteen. Voimakkaat, urheilulliset puskurit edessä ja takana täydentyvät, S-malleille ominaisilla ilmanottoaukoilla ja kennomaisella diffuusorilla. S-mallien erityinen piirre on myös etusäleikkö, jossa on kaksoisalumiiniset liuskat ja mattaharmaat päällyste-elementit. Urheilullista lisäkorostusta tuovat useat punaiset vinoneliöiset S-logot. LED-valot ovat vakiona kaikissa.

Uusi ulkoväri pantterimusta on saatavilla vain SQ5-malliin. Vakiovarusteena olevat nahkainen ohjauspyörä ja urheiluistuimet luovat sisälle dynaamisen ja elegantin tunnelman. Riippuen takaistuinten asennosta tavaratilaa on 500–610 litraa. Kun takaistuimet on taitettu alas, tavaratila kasvaa 1 550 litraan.

Ensimmäiset Audi SQ5:set saapuvat Audi-jälleenmyyjille kesän aikana.