Audin avantgardistinen A6 Avant kääntyy kaikilla pyörillä

Uuden Audi A6:n Sedan-versio saa syksyllä rinnalleen Avant-farmarin, jonka muotoilua luonnehditaan hätkähdyttäväksi. A6 Avantiin tulee tarjolle myös nelipyöräohjaus.

Audi A6 Avant
Uusi A6 Avant on hiukan edeltäjäänsä pidempi. Kapealinjaiset ajovalot ja rohkeasti muotoillut ilmanottoaukot huokuvat dynaamisuutta.

Tyylikkäät linjat, laajat pinnat ja erottuva matalaprofiilinen takaikkuna: ulkoasu heijastaa Audin uutta muotokieltä.

Leveä ja matala Singleframe-säleikkö hallitsee keulaa, kun taas pitkä siluetti ja nelikulmaiset ikkunapinnat hallitsevat sivulinjaa. Tunnistettavat kylkilinjat jatkuvat pyöränkoteloiden yli ja korostavat visuaalisesti quattro-nelivetoa.

Massiivinen kattolinja yhdistyy sulavasti matalaprofiiliseen D-pilariin. Kattospoileri leventää siluettia ja korostaa A6 Avantin urheilullista ulkoasua. Takaosan koristeellinen viimeistely yhdistää takavalojen linjan. Tarjolla on 12 ulkovärivaihtoehtoa.

Kevythybridi ja nelipyöräohjaus

Uusi A6 Avant on A6 Sedanin tapaan 4,94 metriä pitkä ja 1,89 metriä leveä. Farkun korkeus on 1,47 metriä.

Sisätilat ovat suuremmat kuin edeltävässä mallissa, ja lisätilaa on etu- ja takaistuimilla sekä takaistuinten jalkatilassa. Urheilullisesta olemuksesta huolimatta uusi A6 Avant on säilyttänyt tavaratilakapasiteettinsa ennallaan. Tavaratilan leveys on 1 050 mm ja tilavuus 565 litraa. Takaselkänojat taittamalla tavaratilan tilavuus kasvaa 1 680 litraan.

Kaikissa moottoreissa on vakiona kevythybridijärjestelmäksi kutsuttu järjestelmä, jossa hihnalla toimiva laturi-starttimoottori lataa jarrutuksen aikana erillistä 48 voltin litiumioniakkua jopa 12 kW:n teholla. Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h:n nopeuksissa. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km. Moottorin sammutusautomatiikka aktivoituu nopeudessa 22 km/h.

A6 Avantin jousitus tarjoaa edeltäjäänsä laajemman valinnanvaran dynamiikan ja mukavuuden välillä. Progressiivinen ohjaus on vakiovaruste. Jo alun perin urheilullisen ohjauksen vaste muuttuu yhä suoremmaksi ohjauskulman kasvaessa.

Lisävarusteena saatava dynaaminen nelipyöräohjaus tekee A6 Avantista entistäkin helpomman käsitellä. Aina nopeuteen 60 km/h saakka takapyörät kääntyvät peräti viisi astetta vastakkaiseen suuntaan. Tämä pienentää kääntösädettä jopa metrillä 11,1 metriin.

Jousituksen voi valita neljästä vaihtoehdosta: dynaaminen vakioalusta, urheilualusta, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet ja mukautuva ilmajousitus myös säädettävällä iskunvaimennuksella. Elektroninen alustaratkaisu (ECP) ohjaa iskunvaimentimien ja ilmajousien lisäksi myös dynaamista nelipyöräohjausta ja päivitettyä quattro sportsdifferential -urheilutakatasauspyörästöä, joka tarvittaessa jakaa aktiivisesti vääntömomenttia takapyörien välillä nopeassa kaarreajossa.

Ensimmäiset uudet Audi A6 Sedanit saapuvat Suomeen kevään aikana, uudet A6 Avantit puolestaan alkusyksystä. Audi-uutuuksien hintoja ei ole vielä kerrottu.

Audi A6 Avant
Uuden Audi A6:n sisätilat ovat suuremmat kuin edeltäneessä mallissa. Täysin digitaaliset MMI-kosketusnäytöt toimivat intuitiivisesti.