Auto Bild testasi 50 talvirengasta kokoluokassa 225/50 R 17: Miten kiinalaisrenkaat?

Saksan Auto Bild testasi viisikymmentä 225/50 R 17 -kokoista talvirengasta .

Miettimistä aiheuttivat myös kaksi kiinalaista halparengasta, Goodride ja Westlake. Miten ne pärjäsivät parhaita vastaan?

Talvi yllättää jälleen. Jos talvirenkaat ovat yli kuuden vuoden ikäiset ja/tai liian kuluneet, ne kannattaa vaihtaa uusiin.

Nastattomien talvirenkaiden kehitystyö on viime vuosina ollut erityisen intensiivistä. Erityisesti on tapahtunut kehitystä nastattomien talvirenkaiden märkäpidossa sekä vierintävastuksessa.

Saksan Auto Bildin testaajat ostivat vapailta markkinoilta viisikymmentä eri testirengasta Accelerasta Yokohamaan ja vietti niiden parissa kolmatta viikkoa eri puolilla Eurooppaa, vaihtelevissa ilmasto-olosuhteissa ja eri rengastestikeskuksissa.

Näin varmistettiin jokaiselle renkaalle tasapuolinen kohtelu.

Ehdokkaiden tuli kuitenkin ensin läpäistä turvatarkastus karsintaa varten, kilpailemalla toisiaan vastaan märällä kiitoradalla.

Näistä vain parhaat selvisivät toiselle karsintakierrokselle, jossa suoritettiin jarrutuskoe lumisella pinnalla.

Finaaliin ylti vain 16 rengasta, joilla oli lyhimmät kokonaisjarrutusmatkat.

Miettimistä aiheuttivat myös kaksi kiinalaista halparengasta (Goodride ja Westlake). Miten ne pärjäsivät parhaita vastaan?

Kaikkia näitä renkaita ei välttämättä saa Suomesta, mutta sellaiset saattavat tulla myös Saksasta hankitun ja noudetun auton rengastuksena.

50 testattua talvirengasta: Jarrutusmatka (yhteensä)

Jarrutuskokeen alustavalla kierroksella tuli viidenkymmenen vapaasta kaupasta hankitun renkaan selviytyä päätestiin. Märällä radalla pisimmän jarrutusmatkaan kuitanneet renkaat joutuivat ensimmäisinä sivuun. Jäljelle jääneillä 20 renkaalla loppusumma koostuu jarrutusmatkapisteistä märällä pinnalla sekä lumella. Vain 16 rengasta selvitti lopulta tiensä finaaliin.

Rengas

Jarrutus märällä*

Lumella**

yhteensä

1

Pirelli Sottozero Serie 3

35,7

27,9

63,6

2

Goodyear UltraGrip 8 Performance

36,4

27,4

63,8

3

Dunlop SP Winter Sport 4D

36,5

27,6

64,1

4

Continental WinterContact TS 850

36,1

28,2

64,3

5

Bridgestone Blizzak LM-32S

36,9

28,1

65,0

6

Michelin Alpin A4

36,8

28,4

65,2

7

Nokian WR D3

37,5

28,4

65,9

8

Cooper WeatherMaster SA2

37,9

28,6

66,5

9

Semperit Speed-Grip 2

38,0

28,7

66,7

10

Hankook Winter I*Cept RS

38,5

28,4

66,9

11

Kumho I’Zen KW27

38,3

28,6

66,9

12

Uniroyal MS plus 77

39,9

27,1

67,0

13

Fulda Kristall Control HP

40,0

27,3

67,3

14

Goodride SW608

37,6

29,7

67,3

15

Westlake SW608

37,9

29,6

67,5

16

Barum Polaris 3

39,7

28,1

67,8

17

Falken Eurowinter HS449

37,8

30,2

68,0

18

Roadstone Winguard Sport

38,7

30,4

69,1

19

Apollo Alnac Winter

40,1

29,5

69,6

20

Nexen WinGuard Sport

39,1

30,5

69,6

21

BF Goodrich g-force Winter

40,5

Sijoille 21–50 sijoittuneita kannattaa varoa! Ne eivät selviytyneet edes ensimmäisestä jarrutuskokeesta eivätkä ne tarjoa juurikaan turvareservejä märällä tienpinnalla.

22

Nankang NK Snow SV-2

40,6

23

Sava Eskimo HP

40,6

24

Accelera X-Grip

40,7

25

Toyo Snowprox S953

40,7

26

GT Radial Champiro WT-AX

40,8

27

Ovation W 586

40,8

28

Firestone Winterhawk 2 Evo

41,0

29

Star Performer Winter AS

41,0

30

Kleber Krisalp HP2

41,5

31

Vredestein Wintrac Xtreme

41,5

32

Sonar PF-2

41,6

33

Matador Sibir Snow

41,8

34

Yokohama W.driveV902

41,8

35

Sunny SN 3830 Snowmaster

41,9

36

Ceat Formula Winter

42,6

37

Evergreen Winter EW66

42,6

38

HiFly Win-Turi

42,7

39

Fortuna Winter

43,4

40

Maxxis Presa Snow

44,1

41

Marangoni Meteo HP

44,4

42

Wanli S1083 Snowgrip

44,4

43

Minerva Ice-Plus S210

44,7

44

Syron Everest 1

45,0

45

PneuVranik Everest HPL

45,1

46

Rockstone Eco Snow

46,0

47

Imperial Snowdragon 3

48,2

48

Maxtrek TREK M7

48,2

49

Hercules Winter HSI-L

50,5

50

Sonny WOT 18

52,7

Kesärenkaat (vertailumielessä)

36,0

58,2

94,2

*metriä nopeudesta 80 km/h; **metriä nopeudesta 50 km/h