Autojen "tappaja-kylmäaine" taas tapetilla

Mitä kiistellyllä autoilmastointilaitteiden kylmäainerintamalla nyt tapahtuu? Saksassa valmistaudutaan ainakin jonkinlaisiin muutoksiin.

Daimlerin suhtautuminen ilmastointilaitteiden kylmäaineeseen tyyppiä R1234yf on luonut hämmennystä Saksassa. Helmikuusta 2012 lähtien on toimitettu yli 10 000 kyseisellä kylmäaineella varustettua uutta autoa, mutta merkeistä ainoastaan Daimler aloitti takaisinkutsun, koskien 705 Mercedes-Benzin SL-sarjan autoa.

Tarkoitus on täyttää niiden ilmastointilaitteet uudelleen vanhalla R134a-kylmäaineella. Muut autonvalmistajat eivät näe välitöntä tarvetta toimenpiteisiin. Esimerkiksi Subaru on toistanut Saksan Auto Bildille kantansa, jonka mukaan he eivät näe mitään syytä "olla noudattamatta EU-direktiiviä", joka kieltää käytön ympäristölle haitallisten kylmäaine R134a uusissa malleissa.

Kylmäaine R1234yf korvaa autoteollisuuden tahdon mukaisesti vanhan R134a-kylmäaineen autojen ilmastointilaitteissa. Taustalla on EU-direktiivi 2006/40/EY.

Subarun edustaja ei ottanut kantaa vastuusta tilanteessa, jos Saksassa "tappaja-kylmäaineeksi" kutsuttu, ominaisuuksiltaan erityisen vaarallinen R1234yf-kylmäaine sattuisi aiheuttamaan henkilövahinkoja.

Mikäli varmistuu, että R1234yf aiheuttaa autojen ilmastointilaitteissa vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle, aikoo Saksan tuoteturvallisuuslain virasto (ProdSG) käydä hyökkäykseen. Viime kädessä Saksan liittovaltion kuljetusalan viranomaisjärjestö (KBA) voi puuttua asiaan ja määrätä R1234yf:n käytön lopetettavaksi.

 

Auto Bild