Autolegendat ja niiden nykyvastineet: BMW M 535i ja 535i

Miksi tuottoisa työ pitäisi jättää ulkopuolisille virityspajoille? Tämä kysymys oli alkuna BMW:n omalle M GmbH:lle. Sen ensimmäinen tuote oli M 535i. Vuonna 1979 BMW-harrastajia ilahdutti 7-sarjasta lainatun 3,5-litraisen moottorin yhdistäminen 5-sarjan autoon. Käytettävissä oli 218 hevosvoimaa, mikä ei ole nykyäänkään liian vähän.

Vanha BMW-tunne on innostava. Auto on kompaktin kokoinen ja siitä on erinomainen näkyvyys. Painokin oli vielä kohtuullinen. Rivikuutonen on legenda; kierrosherkkä ja yläkierroksilla miellyttävästi soiva. Klassinen ZF:n viisipykäläinen vaihdelaatikko antaa mekaanisesti välittömän vaikutelman. Recaron urheiluistuimet myötäilevät vartalon muotoja kuin mittatilaustyönä tehtynä. Missä oikeastaan on tapahtunut edistystä? Vanha henki ilmenee myös kaarreajossa; tunnokas ja kunnollisen pitovoiman vaativa ohjaus sekä herkästi luistoon lähtevä perä. Amerikkalaiset käyttivät viimeksi mainitusta ominaisuudesta osuvaa nimitystä tail-happy.

Siirtyminen uuteen 535i:hin aiheuttaa kulttuurisokin. Miten kaikki onkaan muuttunut! Auto tuntuu valtavan kokoiselta, se on täynnä ylellisyyttä, hienostuneesti vaimennettu, ja kuljettaja on eristetty ajotapahtumasta. Uusi 535i on tietenkin paljon vanhaa nopeampi, mutta tunne ratin takana vaikuttaa keinotekoiselta. Ajamisen iloa? Kyllä, mutta aivan erilaista.

 

Auto Bild

 

Teknisiä tietoja

BMW M 535i (vm. 1981)

6-syl. rivimoottori * iskutilavuus 3453 cm3 * suurin teho 160 kW (218 hv)/5200 r/min * suurin vääntömomentti 310 Nm/4000 r/min * huippunopeus 222 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s * omamassa 1465 kg * pituus/leveys/korkeus 4620/1690/1425 mm

 BMW 535i

6-syl. rivimoottori, turbo * iskutilavuus 2979 cm3 * suurin teho 225 kW (306 hv)/5800 r/min * suurin vääntömomentti 400 Nm/1200 r/min * huippunopeus 250 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s * omamassa 1775 kg * pituus/leveys/korkeus 4899/1860/1464 mm