Autolegendat ja niiden nykyvastineet: Fiat 500R ja 500 1.4

Moni automerkki käyttää hyväkseen jonkin vanhan mallinsa mainetta. Yleensä asialla on markkinointiosasto, joka pyrkii saamaan uudelle tuotteelle hohdokkuutta. Mutta usein idea on lähtenyt liikkeelle jo suunnitteluvaiheessa, ja muotoilija on käyttänyt historiallisia esikuvia piirtäessään auton linjoja.

Lopputulokset voivat olla hyvinkin erityyppisiä. Kyseessä voivat olla todelliset esi-isien tyyliset retromallit tai sitten niistä on valittu yksittäisiä, luonteenomaisia kohtia kuten takamoottori tai lokinsiipiovet. Joskus riittää pelkkä nimi. Kun Alfa Romeon uusi malli on Giulietta, merkin harrastajille tulee väistämättä myönteisiä mielleyhtymiä.

Jopa sijoitusta autojen hierarkiassa voidaan vahvistaa hyvillä muistoilla. Esimerkiksi Opelin vanha luksus-Kadett, joka oli aikoinaan tavallisen kuluttajan ylpeys, kelpaa erinomaisesti henkiseksi esikuvaksi uudelle Opel Astralle – vaikka nimeä onkin vuosien saatossa vaihdettu.

Muistojen virkistämiseksi aloitamme sarjan, jossa noudamme menneisyydestä erilaisia vanhoja legendoja ja vertaamme niitä vastaaviin nykypolven edustajiin. Mukana on suuria ja pieniä, kunnioitettuja ja lähes unohdettuja automalleja.

Ensimmäisenä vuorossa on Fiatin menestyksekäs Cinquecento eli 500. 1950-luvulta alkaen italialaismiehet ahtoivat perheensä tähän kolmen metrin pituiseen pikkuautoon. Pienen tehon ei annettu häiritä, vaan ohituksissa kaasu painettiin pohjaan. Onkin käsittämätöntä, kuinka paljon hauskuutta 18 hevosvoimaa voi tuottaa. Moottori meluaa takana kuin betonimylly täysillä kierroksilla.

Kahden sylinterin voima kiskaisee auton liikkeelle, ja värähtelyjen saattamana nopeus alkaa lähestyä lukemaa 80 km/h. Subjektiivinen vaikutelma on ripeä, ja samaa voi sanoa käsiteltävyydestä. 500 ei ohjaudu totuttuun tapaan, vaan se suorastaan hypähtää sivulle rattia käännettäessä. Matkustajat saavat tukea toisistaan, koska he istuvat lähes hartiat vastakkain. Pitkäjalkaisilla on polvet korvissa, mutta muuten tilat välttävät. Cinquecento on auto, jonka tahtoo omistaa. Tämän piirteen se on jättänyt perinnöksi seuraajalleen muotoilun lisäksi.

Uusi 500 näyttää viehättävältä, mutta paljon alkuperäistä suuremmalta. Se on myös mukavampi, tilavampi, nopeampi – eikä enää yhtä näppärä käsiteltävyydeltään. Siinä ei myöskään ole minimalistista asennetta, joka oli vanhan mallin juju.

Tekniset tiedot

Fiat 500R (vm. 1975)

Moottorityyppi R4 * iskutilavuus 594 cm3 * suurin teho 13 kW (18 hv)/4800 r/min * suurin vääntömomentti 39 Nm/2500 r/min * huippunopeus 100 km/h * kiihtyvyys 0–80 km/h 33,7 s * omamassa 525 kg * pituus/leveys/korkeus 2970/1320/1350 mm

Fiat 500 1.4

Moottorityyppi R4 * iskutilavuus 1368 cm3 * suurin teho 74 kW (100 hv)/6000 r/min * suurin vääntömomentti 131 Nm/4250 r/min * huippunopeus 182 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s * omamassa 1005 kg * pituus/leveys/korkeus 3546/1627/1488 mm