Autolegendat ja niiden nykyvastineet: Ford Mustang I ja Mustang V

Amerikkalaiset autonvalmistajat olivat parhaimmillaan, kun ne antoivat mielikuvituksensa lentää. Onnistuneimpia tuloksia oli vuoden 1964 Ford Mustang. Sillä oli pitkä keula, eurooppalaisen urheiluauton mittasuhteet ja jenkkiauton hohdokkuus. Se oli suhteellisen edullinen, siitä oli saatavissa lukuisia muunnelmia, ja konepellin alla äänteli haluttaessa 289-kuutiotuumainen V8. Tämä moottori oli amerikkalaiselle nopean ajon ystävälle unelmien täyttymys.

Esimerkkiautomme on vuoden 1967 avomalli. Sen moottori ei ole 289:n tehokkain muunnos, mutta tyylillisesti aito kone kuitenkin. Astun sisään, annan vasemman käsivarren roikkua ulkopuolella ja osoitan hieman epämääräisesti reagoivalla ohjauspyörällä suuntaa. Ajodynamiikasta ei voi puhuakaan, mutta tunne on cooli ja myös hyvin avoin. Olisipa vielä Kalifornian aurinko tullut mukana.

Uudessa Mustangissa on kieltämättä hieman samaa näköä. Siinä on myös jäykkä taka-akseli ja V8-moottori. Ajodynamiikka on kehittynyt valtavasti. Avoimuuden tunne on kuitenkin poissa. Autossa tuntee olevansa kuin luolassa. Kruisailuun vanha on parempi.

 

 

 Teknisiä tietoja

Ford Mustang (vm. 1967)

Moottorityyppi V8 * iskutilavuus 4738 cm3 * suurin teho 165 kW (224 hv)/4800 r/min * suurin vääntömomentti 413 Nm/3200 r/min * huippunopeus 176 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s * omamassa 1440 kg * pituus/leveys/korkeus 4665/1800/1305 mm

 Ford Mustang GT

Moottorityyppi V8 * iskutilavuus 5000 cm3 * suurin teho 303 kW (412 hv)/6500 r/min * suurin vääntömomentti 528 Nm/4250 r/min * huippunopeus 250 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s * omamassa 1580 kg * pituus/leveys/korkeus 4778/1877/1417 mm

Auto Bild